• LuckyMi

    Hur blir en kyckling till?!

    En konstig frågeställning kanske, men den diskussionen dök upp igår kväll och ingen ur sällskapet kunde komma underfund med hur ett ägg blir till en kyckling! Därför hoppas jag att ni skärpta tjejer kan svara på min fråga!

  • Svar på tråden Hur blir en kyckling till?!
  • Nyfiken gul

    på samma sätt som ett barn blir till..

    det befruktade ägget utvecklas till ett foster o sen blir det en kyckling...

    det ägg vi äter till frukost är obefruktat o något helt annat än kycklingägget...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • sleeping angel

    Ja, tuppen gör sin manliga "plikt" och hönan värper ägget. Om tupp finns närvarande blir det ofta kycklingar, utan tupp, pannkakor eller nått annat äggande *hehe*

  • jessicolors

    Alltså, hönan ligger och ruvar på äggen i 21 dagar innan det blir kycklingar. Hon lägger först ett gäng ägg, 1 varje dag och när hon tycker det är lagom lägger hon sig och ruvar och ca 21 dagar senare börjar äggen att kläckas. Voíla!

  • LuckyMi

    Hur befruktas ägget?
    O tänk om bonden hämtar ägg varje dag, hur ska det kunna bli en kyckling? Om de ska ruvas 21 dagar, menar jag?

  • LiCaNo

    I hönserier tar man ägget från hönan och låter det värpas fram i en äggkläckningsmaskin och sen föds kycklingarna upp tillsammans med foder och värmelampa osv tills de är hönor... (mkt kort förklarat), men så funkar det i stora drag.

  • Loco Madre
    LuckyMi skrev 2008-09-12 22:43:03 följande:
    Hur befruktas ägget?O tänk om bonden hämtar ägg varje dag, hur ska det kunna bli en kyckling? Om de ska ruvas 21 dagar, menar jag?
    ja då blir det ju inga kycklingar för då äts ju äggen upp ^^
  • sleeping angel
    LuckyMi skrev 2008-09-12 22:43:03 följande:
    Hur befruktas ägget?O tänk om bonden hämtar ägg varje dag, hur ska det kunna bli en kyckling? Om de ska ruvas 21 dagar, menar jag?
    Tuppen "bestiger" hönan såklart
    Hönorna är ganska bra på att vakta sina ägg och ligger och ruvar ganska intensivt. Är uppvuxen med höns och om en höna låg och ruvade en dag så visste vi att vi skulle låta de äggen vara, dagen därpå som man sett hönan ruva om man inte såg henne ruva då så kände vi om äggen var varma, var dom inte det så tog vi dom, annars så lät vi dom vara.
  • jessicolors

    Jodå, dom äter man. Men man får ju såklart plocka äggen från redet varje dag. Man kan inte se om ett ägg är befruktat eller inte sålänge inte hönan har legat på ägget.

    sleeping angel skrev 2008-09-13 13:53:50 följande:


    Ägg som är befruktade är inte så roliga att äta, dom äter man inte.
  • LuckyMi

    Ok, men tack så mkt tjejer! Nu kan jag imponera på dem andra, haha!

  • myket arg manlig användare

    STOPP!
    det här tycker jag inte om vad jag ser, varför ska bara tjejer svara?
    vad är det gör generalisering? Det här måste tas upp det är inte bara kvinnor som borde få svara jag man!
    Jag skulle ha svarat på din fråga så du har i skolan men efter det du skrev blev jag mycket arg och ville inte längre jag tänker ta detta till polisen hejdå.

Svar på tråden Hur blir en kyckling till?!