• JA77
    Äldre 13 Sep 18:36
    6543 visningar
    139 svar
    139
    6543

    Provrörsbarn är fejkbarn (?)

    Min kusin har haft svårt att få barn i flera år. Nyligen kom IVF & adoption på tal, och hon motsätter sig bestämt: Hon vägrar all form av IVF. "Det är ju bara fusk, man ska få sina egna barn, vad ska jag säga till barnet som stor? Att de inte blev tillverkade som sina vänner blev, nä, mamma & pappa KÖPTE dig, sedan blev du gjord i ett provrör"

    Likaså vägrar hon adoption, hon vill inte köpa sina barn.

    Vidare menar hon att jag inte ska ha någon åsikt som har egna barn...

    Har ni tänkt som min kusin?

  • Svar på tråden Provrörsbarn är fejkbarn (?)
  • Miracl­e Cats
    Äldre 28 Sep 12:45

    JA77. Du har rätt i en sak och det är att du inte riktigt förstår, men lyssna med öppna öron i tråden, på de som mår fruktansvärt dåligt och lär dig av det. Säg tex inte till din kusin att hon ska skärpa sig eller något klämkäckt som att "Det som inte dödar härdar en" och jämför med cancerpatienter etc, för du vet helt enkelt inget om följderna av en lång barnlöshetsresa, de tillhörande sjukskrivningarna, depressionerna och håglösheten. Jag vill inte skriva mer, men jag tror du får försöka öka på din förståelse för din kusin. Är barn ens största önskan i sitt liv, så visst tusan tar det tid, ork och udden av annat att komma förbi hindret.

  • JA77
    Äldre 28 Sep 14:23
    Svar på #99
    Jublar? Det jag menar är att problemet är mer komplext än vad man kan skriva i ett forum. Många av er har påstått att min kusin är olämplig som förälder, att sådana som hon inte ska ha barn etc.

    Det jag vill få fram är väl att alla känslor i dessa sammanhang bör vara tillåtna.
  • 7804
    Äldre 2 Oct 15:55

    Hej..

    Jag tänker absolut inte som din kusin. IVF-ungar är ens biologiska barn! Adopterade barn är ens barn! Punkt.

    Jag har ett företag som säljer babykläder. På en body är det ett stort rötthjärta med en banderoll över, i vilken det står "Kärleksbarn". En tjej kom in och kikade på den, hon var ute efter julklapp till sin kompis nyfödda dotter.
    "En sån här kan man ju INTE köpa" utbrast hon när hon såg bodyn. "De har ju fått en IVF-bebis".

    Otroligt sårande tycker jag, som är inne i både adoption och ivf-karusellen. Tänker folk verkligen så här?

  • Äldre 2 Oct 16:11

    7804 skrev 2008-10-02 15:55:59 följande:


    "En sån här kan man ju INTE köpa" utbrast hon när hon såg bodyn. "De har ju fått en IVF-bebis".
    Men jösses är det verkligen sant. Från vilken planet kom hon egentligen?
    Tänker folk inte på vad de säger? Man kan ju inte hindra dem från att tänka så men för sjutton gubbar de behöver väl inte säga det. Jag måste bara få tro att det beror på okunskap för ingen kan vara så dum.
  • 7804
    Äldre 2 Oct 16:16

    Mulle78> Jag tror dessvärre att det är rätt vanligt att folk tänker så. Antingen är barnen "mer efterlängtade och speciella än "vanliga" barn" eller så är de "b-plansbarn".

  • Äldre 2 Oct 16:25
    7804 skrev 2008-10-02 16:16:58 följande:
    Mulle78> Jag tror dessvärre att det är rätt vanligt att folk tänker så. Antingen är barnen "mer efterlängtade och speciella än "vanliga" barn" eller så är de "b-plansbarn".
    Det är verkligen trist men det är nog så att har man aldrig suttit i den sitsen så förstår man inte eller hur det är.
  • Äldre 2 Oct 16:28
    JA77 skrev 2008-09-28 08:47:37 följande:
    Jag förstår. Jag har inte rätt till någon åsikt eftersom jag lyckligtvis kunnat få barn på egen hand.Sammantaget är detta mer komplext än vad man kan uttrycka i detta forum, då det om och om igen blir missförstånd och en hätsk debatt. Och nej, jag är ingen supermoderat, även om jag tycker att en del av moderaternas politik är bra (men det är helt off topic, det kan jag ventilera någon annanstans). I mitt drömsamhälle får alla hjälp och stöd (du också!), men det är också en prioriteringsfråga. Jag ser hellre att mina pengar går till forskning om potentiellt dödande sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom eller cancer. Att inte få barn, är inte dödande - även om det känns så! Men å andra sidan är jag inte fullt insatt, och det är grovt av mig att komma med åsikter, det var ju inte därför jag startade en tråd som denna - jag ville helt enkelt se om min kusins funderingar är vanliga i dessa sammanhang. Att jag sedan var klumpig nog att medge att jag höll med min kusin i ovanstående (även en barnlös kan alltså känna så), var ju bara väldigt klumpigt.
    Hur många gånger har man inte hört uttrycket att barn är meningen med livet ?? Då kan vi som har svårt att få barn gå och dö då eller vad ??
  • Äldre 2 Oct 16:30
    7804 skrev 2008-10-02 15:55:59 följande:
    Hej..Jag tänker absolut inte som din kusin. IVF-ungar är ens biologiska barn! Adopterade barn är ens barn! Punkt.Jag har ett företag som säljer babykläder. På en body är det ett stort rötthjärta med en banderoll över, i vilken det står "Kärleksbarn". En tjej kom in och kikade på den, hon var ute efter julklapp till sin kompis nyfödda dotter. "En sån här kan man ju INTE köpa" utbrast hon när hon såg bodyn. "De har ju fått en IVF-bebis".Otroligt sårande tycker jag, som är inne i både adoption och ivf-karusellen. Tänker folk verkligen så här?
    Åh herregud vad sa människan !!

    Var hittar men en sån body sa du ? Mitt lilla ivf barn vill ha en sån !
  • Äldre 2 Oct 16:31

    caroline 32 skrev 2008-10-02 16:30:41 följande:


    Åh herregud vad sa människan !! Var hittar men en sån body sa du ? Mitt lilla ivf barn vill ha en sån !
    Mitt med
  • 7804
    Äldre 2 Oct 16:34

    Caroline> Precis. Eller kommentarer som "det där kommer inte du förstå förrän du har barn". Som om jag inte kan relatera till kärlek, relationer och sunt förnuft för att jag inte fött barn??!!
    Jag inboxar dig.

Svar på tråden Provrörsbarn är fejkbarn (?)