• Låtta1
    Äldre 19 Sep 15:42
    16699 visningar
    115 svar
    115
    16699

    Vi som haft Hepatos.

    Hej!Jag har haft hepatos med båda min tjejer,är nu gravid igen och är i v24 och för två dar sen så kom den där j*la klådan under fötterna och i händerna igen!Med första fick jag hepatos i v33,med andra v30.undra lite om det finns fler som fått det så här pass tidigt och hur det gick för er och hur tidigt dom satte igång/snittade er?

  • Svar på tråden Vi som haft Hepatos.
  • Låtta1
    Äldre 19 Sep 16:07
    #1

    *PUFF* är det ingen som haft hepatos?

  • Äldre 8 Oct 07:38
    #2

    Hej. Jo jag har haft hepatos. Börjar också misstänka det igen nu , ska be min barnmorska ta ett sånt där gallsyreprov nästa vecka.

  • Låtta1
    Äldre 8 Oct 08:45
    #3

    hade du båda förhöjda alat/asat och höga gallsyre värden sist du hade hepatos?jag hade det med mina andra två barn,men än så länge är det bara alat och asat som är förhöjda,men det kliar så in i H***ete iallafall!hoppas dina provsvar är bra!

  • Äldre 8 Oct 22:46
    #4

    JAg har liten förhöjning på asat nu fick jag veta idag, men det brukar jag ha även i vanliga fall med, så jag tror att det är det där andra provet som säger mer, jag hoppas att det inte är nåt :( , men jag har vaknat ett par ggr på nätterna utav att det har kliat under handflatorna och fötterna.
    Sist jag var gravid när de sa att jag hade hepatos så hade jag nog förhöjning på gallsyrorna men jag kommer inte ihåg hur mycket.

  • Äldre 9 Oct 02:22
    #5

    Här är en till.
    Hade hepatos när jag väntade sonen, blev till slut igångsatt v 36 pga alldeles för höga gallsyror. O att klådan var så jävlig.
    Fick klåda redan innan v 20 förra gången.

    Hade något förhöjda levervärden mellan graviditeterna. Fick medicin (kortison) redan innan jag blev gravid, o det har antagligen gjort att jag inte fått så mycket klåda. O än är mina gallsyror bra.
    Men känner nu att klådan kommer lite då o då på fötterna o händerna, men än så kliar det inte alls så mycket som jag vet att det kan göra. Är nu i v 27.

    Har ni blivit igångsatta de andra gångerna?


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • MiJo
    Äldre 9 Oct 09:46
    #6

    Hej!

    Jag skall in och ta prover idag för jag har haft klåda under fötterna två nätter i rad; konstigt nog efter att jag läst här på familjeliv om just detta. Jag tänkte, åh vad jobbigt med klåda under fötterna och så får jag det! Nästan så man tror att man inbillar sig men nattens pina var tyvärr högst verklig...
    Jag är lite nojig nu; ni som kan lite mer; bör jag vara orolig?
    Jag läste någonstans att fostret har ökad risk att dö av någon anledning samt att flera fått vänta på sina provresultat upp till 2 veckor. Jag är i v.34 och kommer inte våga vänta på några svar, då får dom hellre lägga in med och hålla koll på mig och barnet varje dag. Vad säger läkarna om detta; om man har låga, bra värden nu, räcker det med kontroll varje vecka sedan? Tänk om värdena förändras och barnet hinner skadas innan man upptäcker det?

  • Låtta1
    Äldre 9 Oct 10:00
    #7

    jag har blivit snittad först i v37 sen i v36 pga av förhöjda värden.fick mitt andra provsvar idag och alat och asat hade höjts igen och mina gallsyre värden låg på 10...dvs gränsvärdet.
    jag har nog sovit i snitt tre timmar/natt nu i två veckor pga den här hemska klådan!jag äter både lergigan comp och tavegyl och baddar med levomentholsprit,men inget hjälper!
    har någon av er fått mer/mindre klåda när ni ätit nått speciellt?
    jag testar alla tips jag kan få nu!!!JAG BLIR TOKIG!!!

  • Love20­09
    Äldre 9 Oct 10:32
    #8

    Jag har haft Hepatos vid båda mina tidigare grav. Första började i V.30 andra gången började det tidigare ca V.25. Jag "fick" bli igångsatt men vågade inte då det inte kändes rätt. Doktorn sa att om jag inte "stod ut" med klådan så kan dom sätta igång men det var ingen fara för barnet så jag härdade ut men jobbigt va det...

  • Låtta1
    Äldre 9 Oct 11:29
    #9

    i vilka veckor är dina barn födda?(Love2009)

  • Äldre 9 Oct 16:13
    #10
    MiJo skrev 2008-10-09 09:46:39 följande:
    Hej!Jag skall in och ta prover idag för jag har haft klåda under fötterna två nätter i rad; konstigt nog efter att jag läst här på familjeliv om just detta. Jag tänkte, åh vad jobbigt med klåda under fötterna och så får jag det! Nästan så man tror att man inbillar sig men nattens pina var tyvärr högst verklig...Jag är lite nojig nu; ni som kan lite mer; bör jag vara orolig? Jag läste någonstans att fostret har ökad risk att dö av någon anledning samt att flera fått vänta på sina provresultat upp till 2 veckor. Jag är i v.34 och kommer inte våga vänta på några svar, då får dom hellre lägga in med och hålla koll på mig och barnet varje dag. Vad säger läkarna om detta; om man har låga, bra värden nu, räcker det med kontroll varje vecka sedan? Tänk om värdena förändras och barnet hinner skadas innan man upptäcker det?
    1 vecka, mer ska det inte ta att få fram provsvaren....så de behöver ju inte dra ut på det längre.
    Men om du precis fått klådan så borde inte dina värden vara så höga....det händer oftast (vad jag vet) inte över natten så där.
    Det är när värdena är väldigt höga som det kan vara fara för bebisen, så du behöver inte oroa dig. Nu ska du ju till läkaren, o de kommer ha koll på dig om det är så att du har höga värden.
    Lycka till!
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
Svar på tråden Vi som haft Hepatos.