• Äldre 27 Sep 17:36
    51879 visningar
    15 svar
    15
    51879

    Lön som behandlingsassistent?

    Tänkte söka jobb som behandlingsassistent på ett behandlingshem...

    Jag är utbildad beteendevetare med huvudämne psykologi..

    Vilken lön tycker ni är rimlig?

    Ni som arbetar som behandlingsassistenter, hur trivs ni?

  • Svar på tråden Lön som behandlingsassistent?
  • Paisle­y
    Äldre 27 Sep 17:44
    #1

    Jag har jobbat som behandlingsassistent och då med ungdomar. Det var ett par år sedan och jag tjänade ca 18500. Jag trivdes inte alls, men jag tror att det jobbet hade varit jättebra för någon som hade uppskattat och gjort något bra av den "häng"-tid man hade med ungdomarna i tv-soffan och vid matbordet.

  • Äldre 27 Sep 17:46
    #2
    Paisley skrev 2008-09-27 17:44:12 följande:
    Jag har jobbat som behandlingsassistent och då med ungdomar. Det var ett par år sedan och jag tjänade ca 18500. Jag trivdes inte alls, men jag tror att det jobbet hade varit jättebra för någon som hade uppskattat och gjort något bra av den "häng"-tid man hade med ungdomarna i tv-soffan och vid matbordet.
    Ok hade du nån utbildning?
    Hur kunde en dag se ut där? Mycket tacksam för svar eftersom jag kanske ska arbeta med ungdomar (med adhd)..
  • Paisle­y
    Äldre 27 Sep 17:52
    #3

    Socionomutbildning.
    Ett dagpass kunde se ut så här: Man väcker ungdomarna och ser till att de får frukost och kommer i väg till skolan. Mycket motivationsarbeteGlad. De som inte skulle till skolan kunde man ha någon aktivitet med och stödsamtal. Man dokumenterade en del och hade kontakt med socialsekreterare osv.

    Kvällspass: fika med ungdomarna när de kom hem från skolan, laga middag tillsammans med dem. Stödsamtal, och aktivitet eller vanligt soff-häng med dem. Se till att de kom i säng i tid.

  • Äldre 27 Sep 19:00
    #4

    ok, tack!

    Fler??

  • Äldre 30 Sep 10:52
    #5

    Jag har jobbat både på ett "vanligt" HVB-hem för ungdomar med psykosociala och neuropsykiatriska svårigheter och ett ungdomsboende (iofs också ett HVB-hem) för ensamkommande flyktingbarn (vilket är pågående).

    Jag tjänade runt 18000kr på förstnämnda arbete och ligger nu på ca 22500kr. Du bör nog räkna med att lägga dig någonstans på 18000-19000kr/mån om det är din första erfarenhet av branschen.

    Själv är jag ett "himla hopkok" som min man så vänligt brukar kalla mig ... Har i princip samma kompetens som en socionom, men med mer tonvikt på psykologi och spetskompetens inom religionsvetenskap.

    Mina upplevelser av dessa båda arbeten är lite dubbelbottnade. För det första har båda jobben varit mer praktiska än vad jag tänkt mig från början. Precis som Paisley beskriver ett arbetspass är också min egen upplevelse. Det finns vissa saker man bör tänka på innan man tar ett arbete av detta slag som jag dessvärre inte tog så stor hänsyn till. För det första måste man vara mentalt förberedd på en del psykiska ansträngningar som i vissa fall kan vara riktigt påfrestande! Det kan handla om allt från konfliktsituationer med barnen/ungdomarna (både verbala och fysiska) till självskadebeteenden hos ungdomarna som kan vara jobbigt att vara "i". För min del har jag fortfarande svårt att distansera mig till de jag vårdar. Kanske just för att det handlar om barn/ungdomar. Jag har märkt att jag är typen som "suger upp" och även får många förtroenden som genererar mycket ångest och dessvärre har svårt att krama ur den igen, om du förstår vad jag menar. Jag tror att det handlar mycket om att jag har egna barn och det därmed kan vara svårare för mig än för vissa av mina kollegor. Jag vet att jag gör ett bra jobb, men jag håller inte riktigt på hemmaplan och därför söker jag nu febrilt efter andra arbeten. MEN det är också mycket komplext att bara lämna verksamheten eftersom jag idag vårdar barn/ungdomar utan vårdnadshavare (de har iofs god man, men ändå...) och därför har banden till de blivit starkare än vad de kanske blev till barnen på det andra HVB-hemmet. De barnen/ungdomarna jag vårdar idag ser personalen som familjemedlemmar vilket inte är helt konstigt.

    Så på frågan om jag trivs är svaret både ja och nej .

  • mita78
    Äldre 1 Oct 14:01
    #6

    lönen är helt beroende på om det är ett statligt eller privat hem är det privat så är det högre lön, jag jobbar på ett statligt hvb hem och vår ingångslön ligger på ca 16.00 har själv 17.200 har hört att ett privat har ca 20-22.000/mån

  • Äldre 5 Oct 21:04
    #7

    Det är ett lärarpar som ska starta upp ett behandlingshem hä ri trakterna för ungdomar med adhd, asperger m.m.

    Blir det automatiskt ett privat hem då?

  • Tecken
    Äldre 5 Oct 21:07
    #8

    Fannsan: Njae, de kan ju sälja platser till t ex kommunen. Men om det är de två som ska driva det, ja, då är det privat (såvida de inte gör det på uppdrag av t ex kommun, landsting).

  • Äldre 5 Oct 21:16
    #9

    Ok, vad tycker ni jag ska begära för lön?

    Det är alltså ett hem för pojkar upp till 18 år med adhd och andra störningar. Jag har ingen erfarenhet men är utbildad beteendevetare (snart)..

  • mita78
    Äldre 14 Oct 06:27
    #10

    statsa på 20.000 och hör vad dom säger

  • Äldre 14 Oct 20:57
    #11

    Hoppas det är ok att jag frågar? Hur mycket har ni i grundlön respektive OB?

  • EnFruS­islak
    Äldre 14 Oct 21:54
    #12

    jag hade 22000 kr/mån. Ingen adekvat utbildning utan är USK, tycker du borde få mer.

  • Äldre 14 Oct 22:15
    #13
    EnFruSislak skrev 2008-10-14 21:54:24 följande:
    jag hade 22000 kr/mån. Ingen adekvat utbildning utan är USK, tycker du borde få mer.
    Ok intressant :) Man kanske kan höra med facket? Vilket fack är det man ska vända sig till?

    Undrar också vad OBn ligger på?
  • EnFruS­islak
    Äldre 15 Oct 08:12
    #14

    jag vet inte vilket fack, jag var med i komunal, men jag har ju inte din utbildning. Ob,n hmmm om de är anslutna till komunals fack var ob´n 16 kr kväll, 33 kr natt och 41 kr helg och nu har det gått upp med 11 % sedan 1:a juli om jag inte minns fel, men någonstans runt där.
    kolla du upp vilket fack som är lämpligt och hör med dem, och löneskillnaden mellan privat och statligt.

  • mita78
    Äldre 16 Oct 10:26
    #15

    jag jobbar bara nätter och min ob ligger på ca 3.500 kr/mån och har en månadslön på 17.200 får ut ca 15-15.500 och jag är men i facket st

Svar på tråden Lön som behandlingsassistent?