• Dream Of You

    Arbetslös-sjukskriven-hur mkt pengar?

    Jag har varit arbetslös sedan feb. 05 och därefter levt på min slutlön och sedan med hjälp av soc. Nu kommer jag att bli sjukskriven.. hur mycket pengar får man då?

    Någon som har erfarenhet av det?

    Jag har bara jobbat i 4 månader sedan jag slutade plugga..och det var för ett år sen. Jag har alltså inte rätt till a-kassa eller alfa-kassa (är inte 20 än)

  • Svar på tråden Arbetslös-sjukskriven-hur mkt pengar?
  • Molnet

    Hm din sjukpenning baseras på tidigare jobb, alltså innan du blev sjuk. De komemr att räkna ut din sgi och du kommer få ut 80% av den.

    Har du inte jobbat, är jag osäker men tror att du har rätt till någon typ av garantipenning. Alltså lägstanivå.

    Men jag är som sagt osäker, ring och hör med din f-kassa.

  • Dream Of You

    Jag har som sagt bara jobbat i 4 månader.. hur länge ska man ha jobbat för att inte få lägstanivå?

  • symaskinen

    Jag har för mig att man ska ha jobbat 6 månader för att inte få lägsta...men det var ett tag sedan jag var sjukskriven.

  • Molnet

    Har du kollat på deras hemsida?

    Jag vet inte hur länge man måste ha jobbat. Men jag utgår från att det räcker med tex 1 månad. Bara du har jobbat så..

  • Beloved

    Försäkringskassan tar i regel bara hänsyn till arbetsinkomst som pågått under 6 månader alt är årligt återkommande. Studiestöd, arbetslöshetstöd osv räknas inte som arbetsinkomst.

Svar på tråden Arbetslös-sjukskriven-hur mkt pengar?