• Metalh­eart
    Äldre 27 Sep 17:59
    14074 visningar
    14 svar
    14
    14074

    Registrering av valpar i Jordbruksverket

    Hur gör man för att registrera valpar i jordbruksverket? Gör man det i samband med veterinärbesöket? Har de blanketter? Vad kostar det? Hur lång tid tar det innan registreringen har gått igenom?

  • Svar på tråden Registrering av valpar i Jordbruksverket
  • Snuvan
    Äldre 27 Sep 18:05
    #1

    Har du köpt en valp eller har du din hund fått valpar?

  • Metalh­eart
    Äldre 27 Sep 18:31
    #2

    Min hund har fått valpar.

  • Snuvan
    Äldre 27 Sep 20:57
    #3

    Det är lite skillnad på om det är renrasiga eller blandrasvalpar, om du bara ska regga dem hos jordbruksverket så låter du en veterinär antingen tatuera eller chipmärka dem och sen fyller du i en blankett som du skickar till jordbruksverket. Men du ska väl inte behålla alla valpar, för dem måste reggas innan dem fyller fyra månader så om du chipmärker dem så fyller ni en anmälan vid försäljningen så att köparen står som registrerad ägare.
    Jag försökte titta lite på jordbruksverket.se men det står lite otydligt kolla länken själv annars är det väl bara att ringa och fråga.
    Priset på märkning beror på vilken veterinär du gör det hos, ring o fråga någon i närheten. Valparna ska ju också besiktas innan dem säljs så den flesta gör de båda sakerna samtidigt.

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/hastpasshundregister/hundregister/markningochregistrering.4.7502f61001ea08a0c7fff49718.html

  • Äldre 27 Sep 21:22
    #4

    När du veterinärbesiktar valparna så passar du på att id-märka dem (chip eller tatuering) och sedan får du blanketter av veterinären. Här ska sedan de som köper valp fylla i sina uppgifter och skicka in.

  • Äldre 27 Sep 22:07
    #5

    Är det renrasiga hundar ska du registrera dom hos SKK. jordbruksverkeret behöver du inte registrera valparna hos om du inte ska behålla nån valp själv, utan detta gör den nya ägaren, och lapparna får du hos veterinären som märker valparna.

  • Metalh­eart
    Äldre 27 Sep 23:24
    #6

    Tack för svaren. Jag ska till veterinären och fixa allt. Har beställt tid. Så man får blanketter hos veterinären? Man får ju inte sälja dem utan att mamman eller valparna är registrerade. På blocket har de sådana regler. Tiken är blandras och är chippad men inte reggad. Så jag får fixa det med henne först. Ska valpköparna göra det med valparna?

  • Qaroli­ine
    Äldre 28 Sep 00:41
    #7

    Men om mamma är chippad så är hon väl reg hos jbv? Vad är annars meningen med att vara chippad?
    Det är lag på att alla hundar ska vara reg hos jbv.

  • Äldre 28 Sep 09:28
    #8

    Mig veterligen är det väl LAG på att alla hundar i Sverige ska vara reggade hos JBV. Och att ett chip finns för att bekfräfta detta.


  • Äldre 28 Sep 10:24
    #9

    Då kan det vara så att du måste skicka in alla id lapparna till jordbruksverket när du varit och idmärkt dom, sen får du göra ett ägarbyte när dom ska till sina nya ägare. Ring och prata med jordbruksverket, du måste ju regga din egna hund där.

  • Snuvan
    Äldre 28 Sep 12:02
    #10

    Sen 2001 är det lag på att alla hundar som vistas stadigvarande i Sverige ska vara registrerade hos Jbv och antingen chipmärkta eller tatuerade för att underlätta om någon hund springer bort eller ifall en hund blir aggresiv. Man ska alltid kunna ta reda på vem som äger hunden.

  • Metalh­eart
    Äldre 28 Sep 12:39
    #11

    Det ska ordnas. Jag har skickat efter blanketter nu.

  • Äldre 28 Sep 15:38
    #12

    Men hur kan din TIK inte va reggad hos SJV? Lagen trädde i kraft 2001, alltså sju år sedan. Efsm din tik fått valpar förutsätter jag att hon är under 7år?


  • Äldre 28 Sep 16:50
    #13

    Hoppar in här med en fråga. När vi köpte våran valp DS gårdshund (utan papper) fick inte vi med papper att skicka till SJV. Utan vi fick ett annat papper som vi skulle skicka in till SKK ägarbevis. Är de rätt då?? Finns de olika papper??

  • Äldre 28 Sep 20:41
    #14
    Fam SuorantaDahl skrev 2008-09-28 16:50:50 följande:
    Hoppar in här med en fråga. När vi köpte våran valp DS gårdshund (utan papper) fick inte vi med papper att skicka till SJV. Utan vi fick ett annat papper som vi skulle skicka in till SKK ägarbevis. Är de rätt då?? Finns de olika papper??
    Ja, det är olika papper. ring SJV och be om att få regga din hund där.
Svar på tråden Registrering av valpar i Jordbruksverket