• alegri­a
    Äldre 4 Oct 08:18
    96526 visningar
    9 svar
    9
    96526

    hjälp! vi har fått klädmal vad gör man? snabba svar tack!

    Har upptäckt små vita fjärilar som flygit omkring härhemma.
    Har inte tänkt så mycket på det förren min kära mor kom hit och konstaterade att det var KLÄDMAL!!!!!
    Letade igenom alla kläder i hallen där jag sett dom mest och hittade en gammal väska som pojkvännen släpat hem från en av sina utlandsresor och det var full i mal och var nästan helt uppäten!!!
    Slängde ut väskan och skakade alla kläder i hallen och la ut dom på balkongen över natten.
    Har även hängt upp naturliga malmedel i hela lägenheten.
    Vad mer kan man göra?
    Borde dom inte försvinna nu?

  • Svar på tråden hjälp! vi har fått klädmal vad gör man? snabba svar tack!
  • Äldre 4 Oct 08:21
    #1

    Huva.. skakade du kläderna i hallen innan du la dom på balkongen?
    Flög inte alla malen runt då o satte sig nånannanstanns?

    Vet inte riktigt vad man gör åt mal... men häng ut allt du har på balkongen.
    Dom sätter sig även i tjocka mattor (iallafall hos en jag städade hos).

    Slutade med Anticimex för honom innan han fick bukt med alla äckliga mal.

    Har du kollat på deras hemsida.. kansek finns bra tips där

  • Äldre 4 Oct 08:31
    #2

    Tips!

    Nedfrysning i TRE dygn tar visst livet av larverna (jösses.. tre dygn) så att hänga ut på balkongen duger nog bara vintertid.

    Om plaggen inte var angripna så var det bara att "isolera" dom nånstanns när dom blivit tvättade igen.

    Isch

    Hoppas du får bukt med eländet. Inge kul o ha fjärilar i kläderna.

  • MaddeM­amman
    Äldre 4 Oct 08:36
    #3

    Ring antisimex om du inte får bort dem, malmedel kan hålla dem undan men de ligger o lurar på andra ställen...


    Aliquando et insanire iucundum est.
  • Äldre 4 Oct 08:47
    #4

    dom gillar inte enträ tror jag det är.Lukten gör att dom skyr.

  • alegri­a
    Äldre 4 Oct 10:27
    #5

    Jag skakade allt ute på balkongen.
    Men när jag hittade den där himla väskan som jag tror var boet så kastade jag ut den från balkongen i ren panik tycker det är så himla äckligt.
    Jag ska ringa anticimex på måndag.
    Hur ska man lyckas frysa in alla kläder vet ju inte vilka jag skall frysa in det enda angripna jag hittat är väskan och den e ju puts väck nu.

  • alegri­a
    Äldre 4 Oct 10:30
    #6

    Ska man tvätta allt alltså även sånt som inte varit angripet?

  • Äldre 10 Oct 21:24
    #7

    Frys det som inte går att torktumla eller sätta i torkskåp. Flertalet genomtvättningar med dessa metoder blev jag av med mina(hade då dessutom flyttat och fått med mig äcklen). Glöm inte att leta efter larver i området där du hittade fjärilarna. Var extra rädd om ylle och päls. De är inte alls lika glada i syntetiska matrialer. Finns även radar emot mal, eller fanns iallafall.

  • MariaG­G
    Äldre 25 Nov 23:07
    #8

    Klädmal äter ute i naturen hudar, päls och ben från döda djur därför är det inte oväntat att de gav sig på väskan. De gillar också ylle, siden och blandmaterial som innehåller dessa fibrer. Det är inte de flygande malarna som gör skada utan larverna. I bästa fall flög samtliga malar ut med väskan men om så inte var fallet räcker det med att EN lade ägg för att problemet ska kvarstå. Här är några tips: Tvätta i 60 grader eller högre (inte lägre temperatur, larver kan överleva) eller blöt plagg och kör ett och ett i mikrovågsugn 5 minuter på högsta temperatur, om du vill,handvätta härefter. Plagg som inte kan vattentvättas lämnas till kemtvätt. Sådant som öht inte kan tvättas, djupfrys minst 20 grader en vecka. Om ett angripet plagg låg i en byrå tillsammans med andra plagg måste även annat behandlas. För att få bukt med dem måste ALLA textilier åtgärdas, även bomull för larver kan i pupp-stadiet ligga i dvala i en byrå och invänta den fina ylletröjan...En av svårigheterna med mal är att man inte vet exakt var de kan ha lagt ägg och hur man själv rumsterat om i sina byråer eller garderober. För att inte få förnyade angrepp på sådant som behandlats föreslås tätslutande plastpåsar för rena saker intill dess alla har åtgårdats. Yllemattor och filtar, yllemössor etc. ska till kemtvätt såvida de inte kan tvättas hemma, micras eller djupfrysas. En bra ska är att larver inte springer iväg och sprider sig. Förslagsvis kan golven dammsugas noga, förslagsvis även våttorkas. Om angripna kläder legat i t.ex. en byrå ska den dammsugas noga och om möjligt djupfrysas eller prepareras kemiskt. Malmedel luktar förfärligt och om malkulor läggs i byråer ska möbeln paketeras i tät plast och stå så i tre veckor. Malkulor förgiftar och dödar eventuella larver. Härefter måste byrån luftas för kemikalierna i stark dos är hälsovådligt.(På grund av malkulors odör föreslås inte kemiska åtgärder med dem med det går att lägga plagg i tätslutande tjock plast och stark koncentration av malmedel och så får plagget ligga i tre veckor. Malmedel kan bränna hål i plastpåsar så därför måste påsarna vara starka fryspåsar eller liknande.) Förebyggande åtgärder är gamla kurer såsom lavendelpåsar, kryddblandningar, tonkabönor etc. Det goda med allt detta är att till jul kommer hemmet att vara rent och så även alla kläder! Lycka till!

  • Äldre 4 May 13:20
    #9

    Jag har mallarver (tror jag) allt började med att jag skulle städa hemma och när jag dammsög ser jag små svarta saker röra på sig, först trodde jag att det var bara smuts som rörde sig med hjälp av vinden, men sen ser jag ett till liten svart sak som rörde sig. Jag var så nyfiken och tittade var det var och då skrek jag när jag ser att de var små svarta kryp. Jag antar att det är mal larver för jag hade precis innan städningen kläder som låg på golvet och mal larver uppkommer då och så vidare... SNÄLLA KAN NÅGON HJÄLPA MIG VAD JAG SKA GÖRA?!?!

Svar på tråden hjälp! vi har fått klädmal vad gör man? snabba svar tack!