• Äldre 26 Oct 18:25
    168970 visningar
    24 svar
    24
    168970

    Vad skall man INTE äta när man har gallbesvär/misstänker gallbesvär?!!

    Ja, tips ?!

    Tips på vad som kan hjälpa MOT besvären?


    v.31....
  • Svar på tråden Vad skall man INTE äta när man har gallbesvär/misstänker gallbesvär?!!
  • Äldre 26 Oct 18:26
    #1

    Rå lök, paprika, hårt stekt mat, typ allt som är liksom hårt för magen har jag fått höra i alla fall. Enda tipset mot besvären jag fått är att undvika sånt som ger besvär...


  • xenaa
    Äldre 26 Oct 18:28
    #2

    sen har jag hört att amn ska undivka sura drycker eller fruktet som äpple, apelsin osv.


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • Äldre 26 Oct 18:29
    #4

    Inte mycke fet eller kryddad mat.
    Rökt fisk
    äpple
    päron
    paprika

    Är säkert massor av annat man också ska undvika

  • Äldre 26 Oct 18:29
    #4

    Jag misstänker också gallbesvär och jag fixar absolut inte rödvin, rabarber och vindruvor. Då blir jag jättedålig


  • Äldre 26 Oct 18:30
    #5

    Mycket som är grönt, som t.ex gurka, grön paprika, stekt mat, fet mat, ägg.

    Sedan får man prova sig fram. Vissa saker funkar, andra inte.

    Jag har tagit bort min gallblåsa men jag kan fortfarande inte äta gurka och lök-

  • Äldre 26 Oct 18:31
    #6

    Frukt är bättre om man skalar den har jag för migFundersam

  • MaijaO
    Äldre 26 Oct 18:31
    #7

    Fett, ägg och äpple bl.a.

  • Viggo och pyrets mamma
    Äldre 26 Oct 18:33
    #8

    Min pappa har gallsten och han kan inte äta följande:


    Lax, ål och annan fet fisk, dock går sill bra.
    Paprika, äpple med skal, gurka med skal (dock går båda bra i mindre mängder om det är skalat), rå lök, citrusfrukter funkar i små mängder, typ en clementin om dagen. Dock har han inga problem med äpple och så vidare om dte är tillagat, alltså typ äppelkaka. 
    Så länge han håller sig undan sånt som han inte kan äta så har han inga besvär, får han ont så är dte bara att vänta ut det om det inte är så ont att han måste åka till akuten, dock kan de inte göra nåt annat än att operera honom vilket de helst inte vill göra med hans sten för dne är så stor att de kan inte ta den med titthålsoperation så de måste göra det på det gamla vanliga sättet alltså stor bukoperation. Annars finns inget annat att göra än smärtstillande typ voltaren kan kankse hjälpa om man inte har allt för ont.
    ~ Viggo min solstråle 080425 ~
  • Äldre 26 Oct 18:37
    #9

    När jag hade gallsten var det skitsamma vad jag åt, jag fick problem ändå...

    Jag fick diklofenak i stolpiller mot mina problem...


    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Äldre 26 Oct 18:38
    #10
    Teskedsmamman skrev 2008-10-26 18:37:38 följande:
    När jag hade gallsten var det skitsamma vad jag åt, jag fick problem ändå...Jag fick diklofenak i stolpiller mot mina problem...
    Ja, då är det inte kul. Ett tag kunde jag inte ens dricka vatten.
Svar på tråden Vad skall man INTE äta när man har gallbesvär/misstänker gallbesvär?!!