• Äldre 26 Oct 18:25
    169342 visningar
    24 svar
    24
    169342

    Vad skall man INTE äta när man har gallbesvär/misstänker gallbesvär?!!

    Ja, tips ?!

    Tips på vad som kan hjälpa MOT besvären?


    v.31....
  • Svar på tråden Vad skall man INTE äta när man har gallbesvär/misstänker gallbesvär?!!
  • kidA
    Äldre 26 Oct 18:39
    #11

    ägg
    hårt stekt mat
    rena mejeriprodukter
    stenfrukter
    rabarber
    rå lök

    var väl det som triggade igång mina gallbesvär. är nu opad så nu kan jag äta det mesta utom äpplen eller för mkt ägg.


  • Tirilk
    Äldre 26 Oct 18:41
    #12

    Vad gallbesvär bör man undvika:

    fet, rökt, stekt eller kolesterolrik mat som till exempel ägg

    äpplen, päron och grön paprika

    vissa läkemedel, bland annat sådana som innehåller kodein.

    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

  • kidA
    Äldre 26 Oct 18:42
    #13

    ja det absolut värsta jag gjort var att ta coccilana (hostmedicin). större anfall än jag hade då har jag inte haft.


  • Äldre 26 Oct 18:53
    #14
    Nettis1975 skrev 2008-10-26 18:38:51 följande:
    Ja, då är det inte kul. Ett tag kunde jag inte ens dricka vatten.
    Hmmm, får oxå ont när jag dricker vatten...
    Det är nästan precis som om jag har jordens ondaste magsjuka (fast inget spy eller diarré) Har dock mått illa, fast tror det är när jag tagit Gaviscon- det är inte gott precis

    Jag skall t läkaren på fredag, vill att dom kollar upp detta nu, pallar inga mera smärt attacker, det gör galet ont...

    Har bara fått till mig att det ev kan vara gallan, men troligast magkatarr-så nu skall jag äta magsårs medicin i 2 veckor (men har testat mig för magsårs bakterien- har inga sådana)
    v.31....
  • Äldre 26 Oct 18:57
    #15
    dallas skrev 2008-10-26 18:53:31 följande:
    Hmmm, får oxå ont när jag dricker vatten...Det är nästan precis som om jag har jordens ondaste magsjuka (fast inget spy eller diarré) Har dock mått illa, fast tror det är när jag tagit Gaviscon- det är inte gott precisJag skall t läkaren på fredag, vill att dom kollar upp detta nu, pallar inga mera smärt attacker, det gör galet ont...Har bara fått till mig att det ev kan vara gallan, men troligast magkatarr-så nu skall jag äta magsårs medicin i 2 veckor (men har testat mig för magsårs bakterien- har inga sådana)
    Man mår lätt illa vid gallstensproblem, därför fick jag stolpiller mot mina problem...
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Äldre 26 Oct 18:59
    #16
    dallas skrev 2008-10-26 18:53:31 följande:
    Hmmm, får oxå ont när jag dricker vatten...Det är nästan precis som om jag har jordens ondaste magsjuka (fast inget spy eller diarré) Har dock mått illa, fast tror det är när jag tagit Gaviscon- det är inte gott precisJag skall t läkaren på fredag, vill att dom kollar upp detta nu, pallar inga mera smärt attacker, det gör galet ont...Har bara fått till mig att det ev kan vara gallan, men troligast magkatarr-så nu skall jag äta magsårs medicin i 2 veckor (men har testat mig för magsårs bakterien- har inga sådana)
    Jag var ett antal vändor till akuten och blev hemskickad med diagnosen magkatarr, innan de slutligen tog blodprov och som visade att jag nästan slagit rekord i förhöjt levervärde. Blev då inlagd direkt.
  • kidA
    Äldre 26 Oct 19:00
    #17

    jag blev oxå hemskickad 2 ggr med diagnosen magsår.

    men efter ett tag insåg de att det var gallan.

    fick voltarensuppar och papaverin mot det. det hjälpte inte fullt ut. men höll den värsta smärtan nere.


  • Äldre 26 Oct 21:04
    #18
    Nettis1975 skrev 2008-10-26 18:59:04 följande:
    Jag var ett antal vändor till akuten och blev hemskickad med diagnosen magkatarr, innan de slutligen tog blodprov och som visade att jag nästan slagit rekord i förhöjt levervärde. Blev då inlagd direkt.
    kidA skrev 2008-10-26 19:00:57 följande:
    jag blev oxå hemskickad 2 ggr med diagnosen magsår.men efter ett tag insåg de att det var gallan.fick voltarensuppar och papaverin mot det. det hjälpte inte fullt ut. men höll den värsta smärtan nere.
    Ja, alltså jag fick ju typ kommentaren att vi har ju gått förbi och sett dig i väntrummet-med antar jag hänvisning att jag såg ganska pigg ut- ja, då var det bättre, när det var som värst var jag hemma PARALYSERAD av SMÄRTA...Kunde knappast tagit mig t sjukhus utan ambulans
    Har varit på spec förlossningen 3 ggr nu- nästa gång åker jag till vanlig akut och lämnar inte stället förrän dom kollat GALLAN och uteslutit detta.

    Men fick ni Voltaren trots att ni var gravida???
    v.31....
  • MaijaO
    Äldre 28 Oct 07:34
    #19

    Under graviditet är de lite mer restrektiva med smärtstillande. Gallsten kollar de lätt med ul, begär det. Och begär att få bli op. om du inte är för långt gången i graviditeten. Blir gallblåsan akut inflamerad och din livmoder är för stor så måste de avbryta graviditeten. Själv blev jag op. i v.22


    dallas skrev 2008-10-26 21:04:35 följande:
    Ja, alltså jag fick ju typ kommentaren att vi har ju gått förbi och sett dig i väntrummet-med antar jag hänvisning att jag såg ganska pigg ut- ja, då var det bättre, när det var som värst var jag hemma PARALYSERAD av SMÄRTA...Kunde knappast tagit mig t sjukhus utan ambulansHar varit på spec förlossningen 3 ggr nu- nästa gång åker jag till vanlig akut och lämnar inte stället förrän dom kollat GALLAN och uteslutit detta. Men fick ni Voltaren trots att ni var gravida???
  • Äldre 28 Oct 08:33
    #20
    MaijaO skrev 2008-10-28 07:34:16 följande:
    Under graviditet är de lite mer restrektiva med smärtstillande. Gallsten kollar de lätt med ul, begär det. Och begär att få bli op. om du inte är för långt gången i graviditeten. Blir gallblåsan akut inflamerad och din livmoder är för stor så måste de avbryta graviditeten. Själv blev jag op. i v.22
    Usch, jag är i v.31.....Vill ju ha januari bebis.....Jag skall be dom kolla iaf. kan MVC läkaren kolla eller måste han skicka mig med remiss??
    v.31....
  • MaijaO
    Äldre 28 Oct 10:10
    #21

    Han får nog remitera dig. Gå inte till mvc med etta, det är inte en graviditetsrelaterad åkomma. Läkare brukar vara ganska inskränkta på sitt område om jag får generaliesera lite. Det är bättre att du söker dig direkt till en vanlig allmänläkare tror jag.

  • MSR
    Äldre 13 Mar 12:28
    #22

    Jag hade nog sagt tvärt om ät mer fet mat i alla fall börja trappa upp på det.
    Gallsten får man om gallblåsan inte behöver göra så mycket galla.
    Samma sak gäller njursten dricker man mer vatten så spolas njurarna mer ofta och ingen sten hinner bildas.

    Finns redan studier som pekar på detta. 
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9665682
    De jämförde fettsnål bantarkost med en något fetare kost under 3 månader. Drygt varannan (6 av 11 personer) i den extremt fettsnåla gruppen fick nya gallstenar. Ingen i gruppen som åt lite mer fett fick gallsten.

    Så det borde tyckas vara självklart egentligen, tänk dig en trädgårdsslang på vintern 
    använder du den lite hinner den frysa och is bildas i den, låter du vattnet rinna igenom den hela tiden volaaaa vattnet hinner inte frysa för den används.   :)

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 13 Mar 12:40
    #23

    Allt som är grönt och allt som är fet mat tex ägg, lax och mejeriprodukter. Jag skrev en lista och tillslut var det knappt något jag kunde äta så jag får äta det ändå fast i mindre mängd.

  • kakan1­62
    Äldre 19 May 20:22
    #24
Svar på tråden Vad skall man INTE äta när man har gallbesvär/misstänker gallbesvär?!!