• Ylva Helmer­sson
    Äldre 29 Oct 10:01
    56884 visningar
    29 svar
    29
    56884

    Vad gör man med en mytoman?

    Kan en mytoman sluta ljuga? Vet de själva om att de ljuger? Hur får man dem att inse att de ljuger (jag tror att många ljuger så övertygande att de inte ens själv fattar att de ljuger)?

  • Svar på tråden Vad gör man med en mytoman?
  • Hundto­k
    Äldre 29 Oct 10:19
    #1

    Tror inte man kan göra nåt åt det. De vet att de ljuger men kan inte hantera om de blir konfronterade. Skit jobbigt att umgås med såna personer.

    De kan säkert bli hjälpta av nån sorts terapi om de själva vill. Men jag tror inte det finns så många som törs erkänna "utåt" att de är mytomaner.

  • Ylva Helmer­sson
    Äldre 29 Oct 10:46
    #2

    Skulle vara så spännande att förstå mer om hur man fungerar.

    Det är ju ofta så uppenbart att de bara ljuger, så det är konstigt att de inte förstår att alla andra vet vad de håller på med. Sen ljuger de ju gärna om helt betydelselösa saker också! Så himla knepigt...

  • Ylva Helmer­sson
    Äldre 29 Oct 10:46
    #3

    Om hur DE fungerar menar jag...

  • Inexsa­na
    Äldre 29 Oct 11:11
    #4

    Jag har en anhörig som är mytoman, det är väldigt påfrestande, och i det fallet, så vet hon att hon ljuger, men kan liksom inte hjälpa det.

    Vi hanterar det med att vi lyssnar, men bekräftar inte det hon säger som är lögn, man får vara medveten om att det ofta ligger mer bakom än en illasinnad vilja att ljuga för alla.

    Ingen tjänar på att man petar opp lögnerna i synen på den som är mytoman, för denne kan inte hjälpa sitt beteende. Man måste se heltheten, och gå till botten med vad som orsakar det istället.

  • Äldre 29 Oct 11:18
    #5

    Inexsana: vilka kriterier ska uppfyllas för att man ska vara mytoman? har en kompis som alltid har ljugit och överdrivet väldigt mycket.. har blivit bättre med åren och det kanske inte är rena skära lögner längre, vad jag vet iaf. men hon överdiver ofta väldigt kraftigt så det kan likställas med lögner..
    men sen kan de visst vara så att hon ljuger mer än vad jag vet.. har ingen som kan bekräfta vad som är sant o inte..

  • anneli­e1976
    Äldre 29 Oct 12:03
    #6

    Myomani kan uppkomma efter trauma. En god vän har alltid ljugit och efter hon fick diagnosen Mytoman så kom det fram att hon blivit sexuellt utnyttjad av sin styvfar och använt lögnerna som ett skydd... Hemskt!!!:(

  • Ylva Helmer­sson
    Äldre 29 Oct 12:58
    #7

    Inexsana: intressant det du säger. Nej, jag får också känslan av att personen inte kan hjälpa det på nåt sätt.
    Har det inte på nära håll längre men har haft det på en tidigare arbetsplats.

    Hur kom det sig att din släkting fick hjälp? Kom hon själv till insikt eller hur gick det till?

  • Ylva Helmer­sson
    Äldre 30 Oct 12:01
    #8

    PÅ vilket sätt kände hon att lögnerna var ett skydd? var det mer som ett starkt behov att hitta på saker för att tänka på annat eller så?

    Stackars din vän. Hoppas hon mår bra idag.


    annelie1976 skrev 2008-10-29 12:03:58 följande:
    Myomani kan uppkomma efter trauma. En god vän har alltid ljugit och efter hon fick diagnosen Mytoman så kom det fram att hon blivit sexuellt utnyttjad av sin styvfar och använt lögnerna som ett skydd... Hemskt!!!:(
  • anneli­e1976
    Äldre 30 Oct 12:15
    #9

    Ingen aning men tydligen är det vanligt att dom gömmer sig bakom lögner och bygger upp en fantasivärld. Ingen rök utan eld. Det ligger alltid en orsak bakom d tror jag...

  • Viewso­nic
    Äldre 30 Oct 12:16
    #10

    Mytomaner går inte att "fixa".


    dator heter det. datOR...
Svar på tråden Vad gör man med en mytoman?