• zasata
    Äldre 29 Oct 19:53
    7706 visningar
    20 svar
    20
    7706

    Vitpeppar vid magsjuka?

    Jag undrar om vitpeppar tio korn hjälper mot magjsuka..
    så..

    brukar du bli magsjuk lätt?
    Slipper du magsjuka om du tagit vitpeppar korn?
    Gör det ingen skillnad?
    Har det bara kommit bakvägen när du tagit pepparkorn?
    hur många har du tagit?
    Om det inte gjort nån skillnad har det blivit värre att kräkas då?


  • Svar på tråden Vitpeppar vid magsjuka?
  • ElinOl­sson
    Äldre 29 Oct 19:55
    #1

    Jag blir inte magsjuk lätt (längre, som barn spydde jag jämt )
    Jag tar inga pepparkorn

  • Zharlo­tte
    Äldre 29 Oct 19:55
    #2

    Vitpeppar brukar hjälpa mig iallafall om jag känner att jag börjar må lite konstigt och det gått i familjen eller på jobbet. Konjak är också bra.

  • Fuchsi­an
    Äldre 29 Oct 19:56
    #3

    När jag känner att magen är lite ur lag så brukar jag dricka ett glas med vatten och malen vitpeppar. Inte så gott men det hjälper. Givetvis så fungerar det lika bra med hela pepparkorn, men det har vi aldrig hemma.

  • Äldre 29 Oct 19:57
    #4

    Jag har ärligt talat ALDRIG blivit sjuk efter att jag har ätit vitpeppar... Men jag vet inte om det är en tillfällighet eller om det hjälper såklart.

    Brukar ta ett gäng korn några ggr. om dagen...

  • Champa­gne
    Äldre 29 Oct 20:02
    #5

    Nej det hjälper inte http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter--peppar-peppar/


    Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Garage­änkan
    Äldre 29 Oct 20:04
    #6

    Jag blir aldrig magsjuk och äter inga pepparkorn. Min kompis blir magsjuk så fort hon hör talas om vinterkräksjuka ungefär...

  • Äldre 29 Oct 20:10
    #8

    Det som däremot är sant är att var femte svensk är naturligt immun mot kräksjukan (orsakad av calicivirus) pga en ofarlig mutation i en sockerart som finns på cellernas yta.

    Viruset måste nämligen förankra sig vid någonting för att kunna infektera och just den sockermolekylen utgör bryggan-har dina celler inte exakt den formen av socker så kan du inte bli sjuk.

    Men det finns många fler magsjukevirus än det som orsakar vinterkräksjukan.

  • Äldre 29 Oct 20:14
    #9

    ähh de kanske e en myt men helt ärligt... de skadar ju inte direkt heller... ja brukar ta de när magsjukan går o ja har sällan magsjuka... så varför skulle man chansa när de varken kostar tid eller pengar... ät på... vad har man att förlora.... många säger att t.ex naturläkemedel inte funkar heller medan andra tror helt o fullt på dess effekt...
    hellre sitter ja hemma o e dum me mina vitpepparkorn än ligger o kräks o undrar om de skulle ha hjälpt trots allt...

  • LuMa
    Äldre 29 Oct 20:16
    #10

    Myt eller inte, mej hjälper det. Trons makt är stor.
    Jag är en sån som får magsjuka bara folk pratar om det men äter jag vitpeppar så får jag det inte.

  • carola­col
    Äldre 29 Oct 20:18
    #11

    jag har alltid tagit ca 5-6 vitpepparkorn när det har varit magsjuka i min närhet - hemma eller på jobbet (är lärare). Jag har ALDRIG blivt magsjuk. Vet inte om det psykiskt men jag tänker fortsätta äta det för det hjälper för mig. Märker ingen skillnad i övrigt när jag tagit kornen -alltså bakvägen.

  • zasata
    Äldre 29 Oct 20:20
    #13

    blev du dålig innan du började ta dom?


    carolacol skrev 2008-10-29 20:18:15 följande:
    jag har alltid tagit ca 5-6 vitpepparkorn när det har varit magsjuka i min närhet - hemma eller på jobbet (är lärare). Jag har ALDRIG blivt magsjuk. Vet inte om det psykiskt men jag tänker fortsätta äta det för det hjälper för mig. Märker ingen skillnad i övrigt när jag tagit kornen -alltså bakvägen.
  • Äldre 29 Oct 20:22
    #14

    och som sagt så är fortfarande var femte person immun pga genetik och inte några vitpepparkorn.

  • Äldre 29 Oct 20:25
    #15

    ja fattar bara inte varför de selar någon roll... Skadar man någon me vitpeppar?? kostar de en massa pengar??? blir man mer sjuk?? svar NEJ... varför ska de då spela nån roll för andra om ja käkar vitpeppar till förbannelse.. de gör mej mindre orolig helt enkelt för att få magsjuka... vilket ju i sej e skönt....

    o dessutom... folk som jag gör dej orolig för sveriges framtid???
    mkt dumt har ja hört folk säga om mej men detta var nog de mest skrattretande på länge....

  • zasata
    Äldre 29 Oct 20:25
    #16

    jam en inte alla. så du behöver inte säga det, jag vet det.


    Themis skrev 2008-10-29 20:22:04 följande:
    och som sagt så är fortfarande var femte person immun pga genetik och inte några vitpepparkorn.
  • Äldre 29 Oct 20:26
    #17

    *går o trycker i mej ett par korn bara för att vissa verkar retas så av de*

  • Jessla­n
    Äldre 29 Oct 20:35
    #18

    om man regelbundet tar vitpepperkorn så kan inte bakterierna få fäste i magen eftersom det blir så stark i magsäcken,sempers magdroppar kan oxå hjälpa till eftersom en bra magkultur är A och O med god tro och stora skor kan man komma hur långt som helst
    myt eller ej tycker bara det är lite för många som blir hjälpta av det om det inte skulle ligga nån verklighet i det. ta du vitpepparkorn eller köp okubaka droppar på homopatapotek eller hos homopat.


    detärsålöjligtattmankanvarasåpinsam
  • Winter­fresh
    Äldre 29 Oct 21:12
    #19

    Jobbar inom vården och vi har som regel att alltid ta 10 pepparkorn om någon spyr. Har vi ej pepparkorn tar vi malen vitpeppar och sväljer ner med vatten.
    Har jobbat mig igenom ett antal vinterkärksjukor och magsjukor och aldrig blivit sjuk. Så jag tror det hjälper eller så har jag bara blivit immun mot kräksjuka...

  • Äldre 31 Oct 21:08
    #21

    Jag har sällan magsjuka. Har inte haft det på väldigt många år. Jag har aldrig ätit vitpepparkorn. Jag jobbar i vården och på vårt boende går vks varje år. Jag har tagit hand om sjuka men aldrig blivit smittad av jobbet. De få gånger jag fått magsjuka sedan tidig barndom har det kommit från mina egna barn. Senast år 2000 tror jag det var. Alltid då bara den bakre vägen, ej främre.

    Jag är ej immun då jag hade magsjuka i tidig barndom. Jag tror på handhygien och att ha skyddskläder vid omhändertagande av sjuka. Samt att jag tror på att stänga toalettlock innan spolning etc. Munskydd använder vi på jobbet vid smittrisk. Jättebra!

    Vitpepparkorn tog 6 stycken av personalen vid ett utbrott. Samtliga tog direkt ur samma burk utan handtvätt innan. Behöver jag säga att det inte kom många på jobbet dagen efter ? Om man tror på vitpeppar och tar på jobb etc är det nog bäst att skaffa varsin burk samt tvätta händerna innan man stoppar en massa korn i handen och tar. Själv tror jag ej på vitpeppar men om det gör att man känner så tryggare är det väl bra. Man får ju tro det man vill tro. ( Såvida ingen kan länka till att test gjorts att det verkligen är så att det fungerar vägrar jag tro )

  • Maggie­puh
    Äldre 31 Oct 21:53
    #22

    Jag har klarat mig genom att bara ta 1 pepparkorn om dagen. Jobbar på dagis och jag har klarat mig utan att bli sjuk även vid epedemier.

  • Friday­yy
    Äldre 1 Nov 21:40
    #23

    Häftigt att ni börjat med munskydd, jag har väntat på att det ska bli accepterat inom vården. Tänk vad pengar och bekymmer man spar.


    Avelyn skrev 2008-10-31 21:08:26 följande:
    Jag har sällan magsjuka. Har inte haft det på väldigt många år. Jag har aldrig ätit vitpepparkorn. Jag jobbar i vården och på vårt boende går vks varje år. Jag har tagit hand om sjuka men aldrig blivit smittad av jobbet. De få gånger jag fått magsjuka sedan tidig barndom har det kommit från mina egna barn. Senast år 2000 tror jag det var. Alltid då bara den bakre vägen, ej främre. Jag är ej immun då jag hade magsjuka i tidig barndom. Jag tror på handhygien och att ha skyddskläder vid omhändertagande av sjuka. Samt att jag tror på att stänga toalettlock innan spolning etc. Munskydd använder vi på jobbet vid smittrisk. Jättebra! Vitpepparkorn tog 6 stycken av personalen vid ett utbrott. Samtliga tog direkt ur samma burk utan handtvätt innan. Behöver jag säga att det inte kom många på jobbet dagen efter ? Om man tror på vitpeppar och tar på jobb etc är det nog bäst att skaffa varsin burk samt tvätta händerna innan man stoppar en massa korn i handen och tar. Själv tror jag ej på vitpeppar men om det gör att man känner så tryggare är det väl bra. Man får ju tro det man vill tro. ( Såvida ingen kan länka till att test gjorts att det verkligen är så att det fungerar vägrar jag tro )
Svar på tråden Vitpeppar vid magsjuka?