• oxeman
    Äldre 1 Nov 11:18
    26426 visningar
    31 svar
    31
    26426

    Jaga med barn.

    Hej

    Jag är ensamstående pappa till en 4,5 årig liten grabb.
    Mitt största fritidsintresse är jakt. Har under sommaren/hösten varit ute och smugit på lite rådjur och grillat korv i skogen. Varit med på skjutbanan. Han har även varit med vid slakt och styckning. Jag har gjort allt med inställningen att detta är en mycket naturlig del av livet, dvs vi jagar, fäller byten, tar hem det, slaktar och det blir i slutändan mat som vi äter. Han är nyfiken och vill följa med och jaga.

    Jag är orolig för hur han kommer reagera när väl skottet faller och bytet ligger där och det är dags att passa djuret.

    Hur har ni gjort? Vilka reaktioner har ni fått? Tips!!

  • Svar på tråden Jaga med barn.
  • Maddog
    Äldre 1 Nov 13:02
    #1

    Jag är ingen far till någon barn "än" men jag kommer ihåg första jakten jag var med på och de var jue riktigt roligt , spännande och även skrämmande på samma gång ^^

  • TARANT­INO
    Äldre 2 Nov 18:13
    #2

    Skulle nog ha väntat tills han blir lite äldre, men det är jag de!!!

  • Mundt
    Äldre 16 Nov 14:36
    #3

    Är själv son till en jägare och har varit med ute på jakt men det var först när jag var en hel del äldre typ 10-12, så stämmer in i att vänta med att ta med honom på jakten men ta med honom på skjutbanan och styckningen det kan jag inte se något fel på. Jag har lite svårt för att se hur du kommer att fälla något med en 4,5 åring i hälarna ungar i den åldern är ju inte direkt tysta av sig och flera dagar i skogen blir nog lite lång tråkigt i längden men det beror ju på vilka djur du jagar.

  • Spökpa­ppan
    Äldre 21 Nov 15:57
    #4

    Att vänta ett par år till skadar nog inte.
    Att se djur bli skjutna och styckade i den åldern är kanske inte överdrivet bra.

  • Dejmon
    Äldre 7 Dec 12:00
    #5

    Nä fan ta med honom ut så han får lära sig ha ihjäl saker. Själv ska jag lära min att sno bilar och köra över gamla tanter. Dom finns det för många utav ändå. ;)

  • Äldre 8 Dec 10:41
    #6

    Håller med, vänta några år, det kan vara svårt att hantera
    i hans ålder.
    Första jakten var en smärre chock, speciellt slakten och
    då var jag 7 år

  • Äldre 8 Dec 23:12
    #7

    Jag skulle rekommendera 8-9 år. OM man, vilket du verkar ha gjort, förberett genom att visa delar (slakt, mm) av jakten och pratat med honom om det.
    Var själv lite drygt 8 år på min första jakt och den ådran har aldrig gått ur.

  • bluesl­appen
    Äldre 17 Dec 16:47
    #8

    Personligen var jag med vid jakt och slakt redan vid två och tror inte några bestående men finns... Så länge allt sköts snyggt så är det nog bara bra att låta barnet få vara med i friska naturen, kanske flå en skalle bara för att lära sig att ha respekt för knivar? Pappa bröt av spetsen på min kniv då jag var fyra och jag fick bara hjälpa till under uppsyn sittandes ned. Jag säger ta med barnet.

  • Äldre 20 Dec 09:44
    #9

    "Personligen var jag med vid jakt och slakt redan vid två och tror inte några bestående men finns..."

    Som jag ser det, så är bara det att du tycker att det är ok att låta småbarnen vara med vid nöjesmördandet ett tecken på att din närvaro som liten gav dig bestående men...

  • Äldre 25 Dec 17:22
    #10

    Som snö skrev 2008-12-20 09:44:16 följande:


    "Personligen var jag med vid jakt och slakt redan vid två och tror inte några bestående men finns..."Som jag ser det, så är bara det att du tycker att det är ok att låta småbarnen vara med vid nöjesmördandet ett tecken på att din närvaro som liten gav dig bestående men...
    Nöjesmördandet?
Svar på tråden Jaga med barn.