• Arne Anka
    Äldre 6 Nov 19:26
    53007 visningar
    514 svar
    514
    53007

    Till er som vill föda hemma; varför i all världen vill ni det?

    Hej

    Blev pappa för tre veckor sedan. Efter att min dotter blivit lagd på mammas bröst slutade hon andas. Hon hade lyckats svälja fostervatten med en massa bajs i, och detta hade fastnat i luftvägarna. Trettio sekunder efter förlossningen stod tre läkare, två barnmorskor och en uska som tillsammans sög rent hennes luftvägar, gav henne syrgas med hjälp av en CPAPP (en andningshjälp som gör att hon andas i mottryck för att inte hennes lungor skulle kollapsa), och satte infarter för om de skulle ge henne narkos om de skulle tvingas lägga henne i respirator.

    Hursom, när allt lugnat ned sig och man kom hem kom jag på att mitt ex ville föda hemma. Varför vill man det? Varför utsätta sitt barn för de riskerna? Jag förstår inte, snälla upplys mig.

  • Svar på tråden Till er som vill föda hemma; varför i all världen vill ni det?
  • Mollie­77
    Äldre 6 Nov 19:41
    #1

    Undrar oxå,verkar hemskt riskfyllt..

  • Äldre 6 Nov 20:07
    #2

    Man känner sig ju hemma och säkert mycket lugnare i hemmiljön. Men förstår inte heller hur man vågar riskera det. Jag hade inte gjort det i alla fall för man vet ju inte om det uppstår komplikationer.

  • Äldre 6 Nov 20:08
    #3

    De flesta komplikationer är faktiskt orsakade av sjukhusrutinerna, felaktigt använt värkstimulerande dropp t.ex.

    Under hemförlossningar händer det ytterst sällan att ett barn mår dåligt när det föds, och de få som gör det återhämtar sig snabbt när de får sin fulla transfusion moderkaksblod och den naturliga syreförsörjningen från navelsträngen.

    Här kommer några länkar värda att studera.
    diss.kib.ki.se/2008/978-91-7357-535-5/

    www.aims.org.uk/Journal/Vol11No4/safetyHospBirth.htm

    www.patientforsakring.se/press/nyheter/08-01-11.asp

    Och här är en mycket intressant radiointervju med den amerikanske obstetrikern George M Morley.
    216.240.133.177/archives32/Weeks/2008/07/Weeks_3_071208_090000.mp3. Först spelas musik en stund innan programledaren pratar några minuter före en reklampaus. Efter reklamen startar intervjun. Det hela håller på en timme, med några reklamavbrott. (kom ihåg att det både går att snabbspola och minimera spelaren)

  • Äldre 6 Nov 23:14
    #4

    Verkligen ett hett ämne och åsikterna går isär.

    Jag jobbar på intensiven. Vi ser baksidan av förlossningar som faktiskt inte går så som man normalt förväntar sig,antingen med akuta kejsarsnitt där mamman blivit dålig efteråt,men framförallt kejsarsnitt för att barnet riskerar syrebrist. Jag är själv gravid och skulle inte våga,eller vilja,föda barn hemma hur normal graviditet eller hur bra jag än mått under nio månader. Allt kan hända när ett barn ska komma ut oavsett hur väl förlossningen fungerar och hur bra mamman är på att föda, bebisen kan fastna trots att huvudet är neråt så kan hela huvudet kila sig fast och då får man problem. Ett stressat litet barn som inte kommer ut inom rimlig tid riskerar syrebrist och mariginalerna hos dessa små är väldigt små. Åtgärder måste sättas in inom några minuter.

    Givetvis ska man själv få välja. Många vill vara i den egna hemmiljön där det är lugnt och tryggt,men det innebär ett stort risktagande och om alla insåg den risken är frågan om lika många frivilligt skulle välja en hemförlossning. Jag vet inte.

    Valet är högst personligt. Du som varit med om en traumatisk förlossning känner tacksamhet och lättnad att det blev förlossning på sjukhus. Kravet på hemförlossning är ju minst en tidigare normal graviditet och förlossning innan ev hemförlossning kommer i fråga men varje förlossning är unik och går inte att jämföra. Saker kan hända och linan mellan liv och död är kort.

  • Äldre 6 Nov 23:19
    #5

    Arna Anka, gratullerar till lillen. Jag fattar inte det heller, jag menar för i tiden gjorde man det, men nu för tiden är det ju mycket bättre att vara där om man inte vill riskera nàgot.. för i tiden, sà visste man inte mycket och kanske inte hade nära till sjukhus och läkare, dà riskerade de barnet och mammas liv, men fattar inte varför man skulle vilja göra det nu...

  • Äldre 6 Nov 23:26
    #6

    Jag kan helt förstå de som i en perfekt värld vill föda hemma. Men världen är inte perfekt och tråkiga saker händer. Så jag skulle aldrig våga, för mig väger barnets hälsa jäkligt mycket högre än något skäl man kan ha för hemförlossning. Jag tror inte att barnet bryr sig om var det föddes.

  • Äldre 6 Nov 23:37
    #7

    Jag märker att ingen ännu har studerar länkarna som jag la in i inlägg nr 3.

    Sverige lär visst vara det land i värden som har minst hemförlossningar och där människor i allmänhet inte känner till fördelarna med att föda hemma eller nackdelarna med sjukhusförlossningar. .
    I Danmark har jag för mig att det är 20% som föder hemma. I Holland föds ett barn av 3 hemma och de allra flesta sjukhusförlossningar där sker på ABC-kliniker.

  • Äldre 6 Nov 23:49
    #8

    abuelita: Jag var inne och kikade på dina länkar nu, hade INGEN aning om att det var så! Men kan man inte få kakan och äta upp den? Kan man inte föda på sjukhus men välja bort bedövning och värkstimulerande dropp och annat som "stör"?

  • Gummib­ollen
    Äldre 7 Nov 00:04
    #9

    Jag tror inte att de som väljer att föda hemma är så blåögda vad gäller riskerna och de får ju information om det, en beredskap finns ju också säkert hos de barnmorskor som är med. De som vill föda hemma är ju också få. Jag vill personligen absolut inte föda hemma, men jag tycker att det är bra att man kan ordna det för de som vill när riskerna är relativt låga (som för omföderskor och vid normala graviditeter). Alla har inte positiva erfarenheter av sjukhus, alla förlossningar på sjukhus blir inte bra och jag tror inte heller att det är bra att medikalisera för mycket om allt är normalt.

    Jag tror att det är ett större problem att vi inte litar till vår kropp och vad vi kan klara av, utan lyder experter även när det känns fel. Vid min första graviditet, förlossning och under amningen var jag helt fascinerad av vad min kropp kunde åstadkomma, utan speciellt mycket inblandning och helt utan genrep

  • Äldre 7 Nov 00:12
    #10
    Gummibollen skrev 2008-11-07 00:04:52 följande:
    Jag tror inte att de som väljer att föda hemma är så blåögda vad gäller riskerna och de får ju information om det, en beredskap finns ju också säkert hos de barnmorskor som är med. De som vill föda hemma är ju också få. Jag vill personligen absolut inte föda hemma, men jag tycker att det är bra att man kan ordna det för de som vill när riskerna är relativt låga (som för omföderskor och vid normala graviditeter). Alla har inte positiva erfarenheter av sjukhus, alla förlossningar på sjukhus blir inte bra och jag tror inte heller att det är bra att medikalisera för mycket om allt är normalt. Jag tror att det är ett större problem att vi inte litar till vår kropp och vad vi kan klara av, utan lyder experter även när det känns fel. Vid min första graviditet, förlossning och under amningen var jag helt fascinerad av vad min kropp kunde åstadkomma, utan speciellt mycket inblandning och helt utan genrep
    Bra sagt!
Svar på tråden Till er som vill föda hemma; varför i all världen vill ni det?