• finnne­n84
    Äldre 11 Nov 16:24
    17095 visningar
    14 svar
    14
    17095

    "normal"vikt för en vuxen rottweiler???

    ja, som ovan. någon som vet normalviketen för en rottweiler eller som har nån bra länk???

  • Svar på tråden "normal"vikt för en vuxen rottweiler???
  • Hundto­k
    Äldre 11 Nov 16:31
    #1

    Hane runt 55 kg och tik något mindre.

  • finnne­n84
    Äldre 11 Nov 17:11
    #2

    ok, tack

    var för fösta gången o köpte mat åt min rottweiler valp o de på djuraffären räknade med att han skulle bli ca 40 kg som vuxen. tyckte de lät för lite...har han fel mat då tro???

  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 11 Nov 18:45
    #3

    Tycker nog inte att ni ska bekymra er så mycket över hur mycket han kommer väga när han är färdigväxt. Se bara till att han har ett fullvärdigt kvalitétsfoder lämpat för rasen.
    Rottweilerhanar bedöms enligt sin rasklubb i olika storlekar, och som valp är det nog rätt svårt om man inte har ett vältränat öga att se vart bland dessa storlekar er valp kommer hamna. Det bedöms i mankhöjd (ej vikt):
    61-62 cm liten
    63-64 cm medelstor
    65-66 cm stor (korrekt storlek)
    67-68 cm mycket stor
    Vikten ska helst landa på ca 50 kg som fullvuxen hane, tikar naturligtvis mindre (ca 42 kg).

  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 11 Nov 18:46
    #4
  • finnne­n84
    Äldre 11 Nov 18:59
    #5

    ok. vi har köpt royal canin maxi junior nu, på expiditens rekomendationer. när han hämtades åt han RC baby dog, tror jag de hette.

    hoppas de blir bra, vill ju de bästa för min bebis=)

  • Camill­a M
    Äldre 11 Nov 19:42
    #6

    Hejsan!
    Jag har precis skaffat en liten rottis kille och hans pappa vägde 75 kg och hans mamma 55kg och min lilla kille är nu 5mån och väger redan 27kg och varken han eller hans föräldrar är inte överviktiga... så det verkar som att vikten kan variera något. men veterinären sa att normalt brukar hanar ligga kring 60+ och tikarna lite mindre.

  • Camill­a M
    Äldre 11 Nov 19:46
    #7
    Svar på #5
    Jag fick också rådet om Royal maxi puppy men när jag pratade med uppfödaren och veterinären så sa dom att Giant puppy är mycket bättre för dom eftersom dom kommer väga över 45kg om du går in på royalcanin.se så kan man läsa allt om dom olika sorterna.
    Min lilla kille har funkat utmärkt på Giant puppy.
  • annhan­i
    Äldre 21 Nov 13:20
    #8

    Nackdelen med maxin är storleken på bitarna, det är inte alla valpar / unghundar som äter dem. Dessutom så får man en hund som ökar snabbt (rottis framförallt) så bör man akta sig, höfterna är en stor skada redan som det är för dem. Jag skulle då överväga att trappa ned valpfodret och gå till vuxenfoder.

    Hane på 5 mån och 27 kilo ser inte jag som stor. Min tik vägde som 5 mån 26,3 och idag 38.5 som 8 månaders.

    Sedan vet jag inte hur din hund ser ut, en siffra säger inte så mkt.

  • annhan­i
    Äldre 21 Nov 13:20
    #9

    finnen84

    Ja maxvikt på hanar är ca 55 och tikar -10

  • Äldre 21 Nov 16:25
    #10

    Vikten varierar mycket från hund till hund, jag har en hane på 37 kg och en tik på 36 kg!

    Har inte RC kommit ut med ett foder just för rottisar??

  • Äldre 22 Nov 08:18
    #11

    VI har en rottisvalp/dobbermann valp på 12v.. (75%rottweiler) Han vägrade äta det dära royal kanin fodret!! spelade ingen roll om vi blötte upp det. SÅ nu kör vi med Priimas. Ett blötfoder som man köper fryst i rulle. Han o våran tax (som aldrig varit matglad) vräker i sig!

  • Äldre 22 Nov 08:20
    #12

    hur mkt ska förresten en 12v valp väga?

  • Äldre 22 Nov 09:49
    #13

    Ja du vikten?

    Jag ser att de flesta skrivit vuxen hane ca 55 kg.
    Men jag tror att det är lite olika beronde från vilken stamtavla de härstammar ifrån och sedan arvsanlag..

    Jag vet att många rottisar som jag träffat  vägt runt 58-65 kg...Och de har inte varit så speciellt tjocka heller...

    Min rottis vägde 62 kg...

  • annhan­i
    Äldre 23 Nov 10:00
    #14
    Svar på #13
    Inte bara arvs utan motion och foder. Muskler väger mer än fett.

    Ang vikt på 12 v valp fick jag måttstock att ett kilo per vecka som liten valp
Svar på tråden "normal"vikt för en vuxen rottweiler???