• MammaM­etzli
    Äldre 14 Nov 01:08
    104118 visningar
    66 svar
    66
    104118

    Roliga och äldre uttryck?

    Jag tycker alltid det är jätteroligt att använda gamla ord och uttryck! Så som "Jösses Amalia" och såna saker.

    Kan ni hjälpa mig komma på några?

  • Svar på tråden Roliga och äldre uttryck?
  • Äldre 14 Nov 23:30
    #41

    Nackanbpojs...det är lite svårt där med BP mit i men det låter som den dubbelstavning. Är väl inte ett riktigt ord igentligen men det har kommiet från våran släkt, betyder ungefär: ögonabums eller ska få på nöten...passar båda tillfällen. Kanske är nåt finlandsvenskt??

    En gubbe trodde min mamma sa Nackaboys en gång, de va rätt komiskt då han fatta inte va hon menade och trodde hon skulle skicka ett helt hockeylag från Nacka på någon och klå upp han. Tror hon menade nåt med ögonabums och nåt skulle fixas genast.

    Ögonaböjs/bums....ha! ett till. Fast de andv rätt ofta nu med.

  • Specia­lK
    Äldre 14 Nov 23:31
    #42

    Håller med om att Vafalls borde sägas oftare Här kommer fler uttryck (har inte kollat igenom tråden helt, så kan ha missat dessa om någon annan skrivit):

    "Nej nu går skam på torra land!"

    "Nyttjar du?" - När någon skall bjudas på alkohol..

    "Ögonaböj" - På en gång!

    "Alla tiders" - Jättebra

    "Sjappa" - gå iväg (Nähä, nu sjappar jag nog)

  • Äldre 14 Nov 23:32
    #43

    En annan fåning grej är att min mamma säger Giva dig på moppo....kommer från Lady och Lufsen.

  • Äldre 14 Nov 23:33
    #44

    Oj låer som min mamma är väldigt arg av sig jämt....hehe kanske på sina moppar och nån damsugare kanske.

  • Specia­lK
    Äldre 14 Nov 23:34
    #45

    Sen tycker jag alla skulle återgå till att prata som i de gamla svenska filmerna..

    -Men Anna-Lisa, vet du inte vad jag tjenner för dig?
    - Åh Harald, nedrigt är vad det är

  • Äldre 14 Nov 23:43
    #46
    SpecialK skrev 2008-11-14 23:34:53 följande:
    Sen tycker jag alla skulle återgå till att prata som i de gamla svenska filmerna..-Men Anna-Lisa, vet du inte vad jag tjenner för dig?- Åh Harald, nedrigt är vad det är
    *asg*
  • FOA
    Äldre 14 Nov 23:44
    #47
    SpecialK skrev 2008-11-14 23:34:53 följande:
    Sen tycker jag alla skulle återgå till att prata som i de gamla svenska filmerna.. -Men Anna-Lisa, vet du inte vad jag tjenner för dig? - Åh Harald, nedrigt är vad det är
    'Nedrigt' ar ett sant roligt ord!
  • Äldre 14 Nov 23:48
    #48
    SpecialK skrev 2008-11-14 23:34:53 följande:
    Sen tycker jag alla skulle återgå till att prata som i de gamla svenska filmerna..-Men Anna-Lisa, vet du inte vad jag tjenner för dig?- Åh Harald, nedrigt är vad det är
    Försökte hitta ett klipp från en filmad pjäs, Doktor Kokos kärlekslaboratorium tror jag att den hette, där Paula McManus och Calle Marthin (om jag inte minns fel!) utbyter dylika repliker. Sååå roligt!

    Sedan är ju Lorrys klassiska 91:an-scen nästan i samma klass
  • MammaM­etzli
    Äldre 14 Nov 23:50
    #49

    Vadan detta? Ännu fler svar? Haha, mer gott folk! In med gamla filmer och dylikt, det är så underhållande:D

  • Cocaro­la
    Äldre 16 Nov 21:28
    #50

    Attans!
    Rackarns!
    Kors i taket!
    Den lilla rackaren!

    att bli förgrymmad

Svar på tråden Roliga och äldre uttryck?