• Anonym
    Äldre 14 Nov 13:14
    9781 visningar
    26 svar
    26
    9781

    Hitta gruppboende till min psykiskt sjuka mamma, hur hitta? tips?

    Jag har nu i 3år funderat på om inte min mamma skulle ha det bättre på ett gruppboende en att bo själv. Hon lider av en psykossjukdom som gör att hon inte kan ta hand om sig själv, hon har något som kallas "boende-stöd" som kommer hem till henne varje dag och hjälper henne med personlig hyigen, tvätt, städ, klädinköp och bara prata en stund. Hon lagar ingen mat själv utan har ett ställe som hon går och äter på. Psykiskt så är hon "innbunden" i sig själv och svår att få kontakt med, ofta nedstämd, jag tror att många tror att hon är utvecklingstörd, men så är det inte..
    Hon har inte hand om sin ekonomi själv utan har en godman som sköter hela den biten.
    Jag vill inte skriva exakt vad som hänt men hon är väldigt utsatt i sin egna lägenhet, hon har blivit utnyttjad på flera olika sätt och kan inte riktigt säja nej när folk som hon lärt känna tex. på busshållplatsen står och ringer på dörren och är påvärkade, hon släpper in personer som hon inte borde och hon har blivit misshandlad fast det var 1-2år sen nu, vad jag vet, men nu ligger hon inlagd på sjukhus för att hennes psykiska tillstånd är försämrat, och jag är orolig för hur hon har det i sin lägenhet, vad som egentligen händer där? boende-stödet är ju inte där hela tiden och kan se allt.. dom kan ju bara se på henne hur hon verkar må och så, och nu när hon mår sämre så är jag rädd för att något har hänt, hon säger ingenting själv utan det har varit så att hon ringt när det har varit personer i hennes lägenhet som varit hotfulla och hon har blivit rädd, dom har vägrat gå därifrån. Men sen efteråt så säger hon ingenting, svarar inte när man frågar och är orolig.
    Nu har hon också drabbats av en sjukdom som hon blivit smittad av en av sina manliga bekanta, som är missbrukare och inte är så snäll mot henne.

    Hon vill inte flytta till gruppboende, men jag tror att hon skulle må bättre på ett gruppboende, hon är väldigt ensam och på gruppboende så finns det ju andra som hon kan prata med när hon vill, och personal som kan ha en viss koll..
    Det måste väl finnas gruppboenden där man ändå har "sitt egna rum/lägenhet" och får ha vänner och pojkvän, röka och gå ut och åka iväg själv?
    Eller är alla gruppboenden som på ett sjukhem och man får inte göra/bestämma nånting själv? Jag vill inte att hennes frihet ska tas i från henne, men det känns inte bra så som det är nu..
    Vart kan man läsa om olika gruppboenden? Vem bestämmer om hon ska komma till ett sånt? Gör jag fel om jag föreslår det här? Vad tycker ni? 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 16:50
    Jag har nu pratat med min mammas LSS handläggare, och min mamma stör i kö till LSS gruppboende. Han berättade också att hon är utvecklingstörd, det visste jag inte innan. Om någon har hälsat på ett LSS-boende eller arbetat på ett, så skulle det vara roligt om ni vill berätta lite hur det går till där. Vill gärna occkså få tips på LSS-boenden i Göteborgs trakten eller lite utanför, som jag kanske kan lägga fram som förslag?
    Lss handläggaren säger att han bara skickat in en ansökan och att det är politer som bestämmer, hur får jag kontakt med politikerna?

  • Svar på tråden Hitta gruppboende till min psykiskt sjuka mamma, hur hitta? tips?
  • Äldre 14 Nov 13:16
    #1

    Tycker det åter som en toppenide. Din mamma måste ju ha någon slags handläggare någonstans som kan hjälpa dig. Tror dock inte att det krylar av gruppboenden tyvärr.

    Lycka till.

  • Hansi
    Äldre 14 Nov 13:28
    #2

    Ring kommunen eller prata med boende-stödet.Det låter ju som att hon behöver mer tillsyn som det är nu?Och på gruppboenden finns det ju oftast olika (frivilliga)Aktiviteter osv..

    Lycka till

  • Anonym (LSS)
    Äldre 14 Nov 13:35
    #3

    För att få plats på gruppboende krävs utredning och beslut enl LSS. Detta sköter socialtjänsten, hon måste ju ha fått utredning innan boendestödet, så samma handläggare kan kontaktas för vidare utredning. Men det är naturligtvis din mamma som bestämmer.....

  • Friday­yy
    Äldre 14 Nov 13:37
    #4

    Jag jobbar som biståndshandläggare inom kommunen och handlägger sådana ärenden som du beskriver. Jag tycker att du ska säga till att du vill ha en vårdplanering innan din mamma blir utskriven från sjukhuset (hon var väl inlagd nu). Då borde alla berörda parter bli kallade. Tänk även på att hon har god man som har ganska mycket att säga till om. Varje kommun har olika alternativ till boenden och finns det inget som passar så köper i alla fall mindre kommuner plats på andra ställen om nu behovet skulle finnas. MEN om nu inte hon vill så är det ju inte lätt att tvinga henne att flytta.

  • Friday­yy
    Äldre 14 Nov 13:38
    #5

    Anonym (LSS) skrev 2008-11-14 13:35:32 följande:


    För att få plats på gruppboende krävs utredning och beslut enl LSS. Detta sköter socialtjänsten, hon måste ju ha fått utredning innan boendestödet, så samma handläggare kan kontaktas för vidare utredning. Men det är naturligtvis din mamma som bestämmer.....
    Men boendestöd är INTE en insats inom LSS utan socialtjänstlagen. Det finns boende både inom socialtjänsten och LSS.
  • Anonym (LSS)
    Äldre 14 Nov 13:41
    #6

    menade bara att boendestödshandläggare kan kontaktas för vidare information. Men vårdplaneringen leder ju ofta rätt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 19:57
    #7

    har varit och hälsat på min mamma på sjukhuset nu, och har fått reda på mer saker är så ledsen, jag kan inte förstå hur dom har kunnat låta det här pågå så länge.. ska absolut ringa på måndag och säga att jag vill att hon ska flytta till ett gruppboende. hoppas nu bara att det blir så, det är väl inte i ALLTID så att den som är sjuk får bestämma själv om hon ska bo kvar hemma eller inte? Det måste väl finnas sånna fall där man anser att den sjuka inte kan bedömma vad som är bäst för henne själv??

  • Anonym (LSS)
    Äldre 15 Nov 20:08
    #8

    Du får nog börja med att önska vårdplanering innan hon skrivs ut från sjukhuset.
    Försök at prata med de på sjukhuset och din mammas gode man och handläggare på soc. tjänsten

  • Anonym
    Äldre 15 Nov 21:17
    #9

    Jag har jobbat på just ett sådant boende.. det är jätte fint där. de har sina egna lägenheter menpersonal när dygnet runt. de som kunde hittade på egna saker och det fanns även "organiserade" aktiviteter. alla bestämde över sig själv. som det ska vara. men din mamma (beroende på ålder, ej över 65) har rätt till LLS om man inte klarar sitt liv pga sjukdom (psykisk el fysisk) LLS= Lagen om Stöd och Service. STÅ PÅ DIG!!! och läs på om detta innan. du kan söka på LLS på google. kommunerna kan vara minst sagt ovilliga till rätt hjälp. därför är det bra att kunna en del innan man sätter sig i möte med biståndsbedömmare, enhetschefer, sköterskor och vilka fler som nu är med vid en vårdplanering.....

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 22:47
    #10
    Anonym skrev 2008-11-15 21:17:02 följande:
    Jag har jobbat på just ett sådant boende.. det är jätte fint där. de har sina egna lägenheter menpersonal när dygnet runt. de som kunde hittade på egna saker och det fanns även "organiserade" aktiviteter. alla bestämde över sig själv. som det ska vara. men din mamma (beroende på ålder, ej över 65) har rätt till LLS om man inte klarar sitt liv pga sjukdom (psykisk el fysisk) LLS= Lagen om Stöd och Service. STÅ PÅ DIG!!! och läs på om detta innan. du kan söka på LLS på google. kommunerna kan vara minst sagt ovilliga till rätt hjälp. därför är det bra att kunna en del innan man sätter sig i möte med biståndsbedömmare, enhetschefer, sköterskor och vilka fler som nu är med vid en vårdplanering.....
    Det låter ju lovande, det är ett sånt boende som jag tror hon skulle behöva komma till. jag tror att hon redan har LSS, men jag är inte säker, ska ringa på måndag till hennes boende-stöd och se vad dom säger, sjuksköterskan som jag pratade med idag på avdelningen som hon ligger på sa att hon också tycker att hon borde få komma till ett gruppboende, tyvärr så är det inte hon som är kontaktperson åt min mamma.
    det boendet som du jobbade på låg det i närheten av göteborg?
    Kan jag som anhörig önska att hon ska få komma till ett boende som jag letar rätt på och tycker verkar bra, eller är det HELT upp till cheferna vart hon hamnar?
    Om det blir beslutat att hon ska bo kvar i sin lägenhet kan man överklaga beslutet som anhörig då?
Svar på tråden Hitta gruppboende till min psykiskt sjuka mamma, hur hitta? tips?