• Fikia

    Whiplash.. ersättning?

    Jag har själv en whiplashskada och undrar nu hur mycket man kan begära i ersättning/skadestånd? Hur lång tid har det tagit för er att få rätt med ersättning? Har själv kämpat i över 6 år med detta..
    Väldigt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Whiplash.. ersättning?
  • Thuva03

    har fått ut lite ifrån försäkringsbolaget fick det efter ett eller om det va två år. Men pengarna är ju långt ifrån vad det kostar att ha wiplash.


    Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Fikia

    Får man fråga hur mycket? Fick du ersättning för invaliditets % eller du har fått ut för allt? (förlorad inkomst, sveda & värk, mediciner mm..) Hade du advokat?

  • Thuva03

    jag va bara 15 när jag vart påkörd. har fått ut för allt enligt försäkringsbolaget å det va ca35tusen det ska täcka invaliditeten, läkarkostnader som jag har haft och kommer att ha, läkemedel osv. men det har jag ju överstigit långt. å jag hade ingen advokat.


    Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Fikia

    Oj, va hemskt! Bara 15 år.. Det va ju inte alls mycket du fick ut. Som du sa: det kostar ju mycket mer att ha skadan.. Tack för att du svarade! Förresten, vad fick du för invaliditets %?

  • Thuva03

    den va 1% då. men sjukgymnasten sa idag att han trodde att den kunde ha blivit mer. jag lider ju av den också mycket. vart idag sjukskriven och ska va det i två veckor minst pga. ett skov i wiplashen.


    Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Nifelheim

    OJ va lite du verkar ha fått? Jag var med i en bilolycka -03 och fick en wiplash, har hittills fått dryga 300 000 (har iofs ett helt gäng försäkringar: två barn och olycksfall privata, en genom skolan plus att jag fick pengar från bilförsäkringen)


    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Nifelheim skrev 2008-11-14 18:27:09 följande:
    OJ va lite du verkar ha fått? Jag var med i en bilolycka -03 och fick en wiplash, har hittills fått dryga 300 000 (har iofs ett helt gäng försäkringar: två barn och olycksfall privata, en genom skolan plus att jag fick pengar från bilförsäkringen)
    Glömde skriva att jag givetvis har en advokat, annars hade jag inte fått många hundralappar
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Thuva03
    Svar på #6
    jag har ju bara min barn och ungdomsförsäkring som att jag va så ung. Sen hade jag ingen advokat heller.
    Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Fikia

    Nifelheim: Hur mycket fick du ut från bilförsäkringen? Jag har folksam som jag strider mot.. Inga andra privata försäkringar. Det kommer nog antagligen klassas som arbetsskada så då kanske det blir lite från "jobb försäkringen". Krockade på väg från jobbet.

  • Nifelheim
    Fikia skrev 2008-11-14 18:35:41 följande:
    Nifelheim: Hur mycket fick du ut från bilförsäkringen? Jag har folksam som jag strider mot.. Inga andra privata försäkringar. Det kommer nog antagligen klassas som arbetsskada så då kanske det blir lite från "jobb försäkringen". Krockade på väg från jobbet.
    Jag har för mig att den största delen är från bilförsäkringen(Volvia). Minst var från If (den vi hade genom skolan) Mina personförsäkringar hade jag genom Länsförsäkringar och även de betalade ganska bra.
    Kan kolla vad de fastställde invaliditetsgraden till om du vill?
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Fikia

    Jättegärna! Håller på att ta reda på fakta för jag måste få rätt med detta nu snart. Vill ju veta lite vad man kan begära så man inte tar emot en ersättning som är för låg, försäkringsbolagen gör ju allt för att slippa betala ut.. Jag har fått 15 % invaliditet, det fastställdes för 4 år sen så det kan bli högre.

  • Nifelheim

    Invaliditetsgraden fastställdes till 10%, överläkaren som skrev invaliditetsintyg osv uppskattade den till 15%, försäkringsbolaget ville ha ner den till 8% och de fick enad på 10%.

    Från bilförsäkringen har jag fått ungefär 200 000 nu när jag tittar igenom papprena fort, men då är över 50 000 ersättning för förlust av skolår (jag var tvungen att byta inriktning på gymnasiet pga skadan). Och så ingår inkomstförlust under de första veckorna, ersättning för de utlägg jag haft för medicin och läkarvård, samt ersättning för kläderna jag hade på mig.


    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • tjejk

    Hoppar in här. Jag har haft min skada sen -04 och har varit sjukskriven mycket. Jag har tyvärr inte orkat ta itu med försäkringen men nu måste det göras. Jag hittar ingen läkare som vill skriva ett vettigt intyg, min läkare är själv döende i cancer och verkar tycka att jag ska vara tacksam att jag bara har ont.
    Har haft perioder då jag inte tagit mig ur sängen, bodde hos svärmor 3mån för jag kunde inte ta hand om min dotter och läkaren skriver i intyget. -Påverkas inte nämnvärt av skadan. Då lever jag ständigt på Tradolan som han skriver ut.
    Blev skickad av jobbet till en annan läkare som skulle göra en ny undersökning på nacken, han kände inte ens på nacken utan frågade bara vad problemen var och skrev ut mer värktabletter. Det finns en whiplash speciallist läkare i grannkomunen men har försökt få en tid i 2år och han säger att han ska ringa upp men hitills har jag inte hört något och jag har ringt ett antal gånger men han är alltid på möten eller bortrest.

    Nu har försäkringsbolaget krävt att alla papper ska in och jag hittar ingen som vill göra en ordentlig undersökning.
    Gick med i www.aj.se nu inatt men det tar ett tag innan man får annvändar uppg. jag hoppas att de kan hjälpa mig med läkare.

    Är det någon som har erfarenheter av dom?
    Alla tips mottages tacksamt.

  • Mona03

    Jag har Whiplash sedan 30 år tillbaka och fick ut ungefär 18,000 kr , sedan har jag haft 2 st. cykelolyckor där nacken också blivit påverkad och 2010 blev jag påkörd bakifrån av en stor VAN fick ut 18,000 kr och fick till svar från Försäkringsbolaget att pga. cykelolyckorna så skulle jag haft ut mindre eller om ens nått !

    Men till saken så efter så många år och alla dessa mindre olyckor som inte precis haft någon gynnsam effekt  
    så har jag fortfarande STORA besvär och som sagt INGEN IDE att ens pröva med Försäkringsbolagen trots
    att facket försökt hjälpa till man har inte en chans Nä bara att försöka LEVA med de besvär och den funktionsnedsättning som det trots allt är att ha whiplash skador.  

    Mona  

Svar på tråden Whiplash.. ersättning?