• Anonym (*orol­ig*)
    Äldre 17 Nov 21:23
    20182 visningar
    16 svar
    16
    20182

    Finns det någon sprit som man kan dricka utan att det luktar värst mycket i andedräkt??

    För att jag frågar är att jag är lite orolig för en väninna till mig,misstänker att hon dricker i smyg och hon beter ju sig konstigt,hon har haft problem med det förr.

    Då hittade jag vanligt spri osv men misstankarna har kommit tillbaka,tuggar alltid tuggummi.........

    finns det några o i så fall vilka..

    Dom säger att vodka inte luktar men det tycker jag samma med gin o.s.v

    hon har två små änglar hemma o vill gärna hjälpa till på något sätt,har inte dom bevisen själv ännu..

  • Svar på tråden Finns det någon sprit som man kan dricka utan att det luktar värst mycket i andedräkt??
  • Anonym (1)
    Äldre 17 Nov 21:24
    #1

    På vilket sätt beter hon sig konstigt då?

  • Anonym (*orol­ig*) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 21:31
    #2

    Alltså jag känner henne så väl..

    pratar jag med henne i telefonen så sluddrar hon ibland eller pratar utan att andas luft i mellan.

    Då brukar jag fråga om hon har druckit på skämtsamt sätt och då har hon svara typ jaavist 4 flaskor vin sen säger hon att hon skämta bara..

    Hon glömmer bort saker som att gå på möten o.s.v,
    hon kan ringa mig ibland att jag hämtar hennes barn för att hon är så trött,kommer hem till henne så ser hon på verkad ut,lätt irriterad,skriker till barnen för ingen andledning......

    Förra helgen var det kalas hennes dotter fyllde år,hon hade det nere i lokalen men sprang hem i mellan åt hela tiden för att typ hämta något,och blev mer o mer konstig som om hon har druckit..

    Kan ju inte gå och lukta på henne heller..

  • Anonym (1)
    Äldre 17 Nov 21:39
    #3

    Men du har inte känt att hon luktar alkohol då? Det låter ju som att hon har alkoholbekymmer.

  • Äldre 17 Nov 22:10
    #4

    Vodka är det som känns minst på andedräkten har jag hört.

  • Anonym (1)
    Äldre 17 Nov 22:12
    #5

    Kan ju iofs vara annat än alkohol oxå. Men då måste man kanske ha
    lite mer ingående info om hur hon beter sig osv.
    Men om ni är väldigt bra vänner, kan du inte lite snyggt fråga henne, inte på ett skämtsamt sätt.. utan mer att du är oroad?

  • Äldre 18 Nov 12:16
    #6

    Beteendet du beskriver skulle kunna vara alkoholrelaterat. Ang vad som luktar och inte så är det inte spriten i sig som luktar utan alkoholen i utandningsluften. Det är alltså avhängigt mängden man druckit. Det där med vodka eller annan sort är myter. Baserat på min egen erfarenhet i ämnet så tycker jag vitlök är bästa metoden att dölja lukten. Ibland kunde det fungera skapligt om jag drack Fernet Branca, det ger en annorlunda doft som inte direkt kopplas till alkohol. Jag lyckades dölja drickandet för min vakthund till hustru några gånger på det viset, hon tyckte bara jag luktade "konstigt" men beteendet avslöjade mig när jag druckit tillräckligt mycket.

  • Anonym (1)
    Äldre 18 Nov 12:29
    #7

    Ja Fernet smakar och luktar ju typ som vadumecum munskölj
    Så det borde vara en smidig dryck ifall man vill dölja att man druckit lite.

  • Anonym (*orol­ig*) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 13:00
    #8

    Jag får ju försöka att titta lite extra,frågar jag så börjar hon gapa o skrika åt mig att jag alltid är så misstänksam..

    Hon har ju haft problem för o det gick så långt att soc blev inkopplad till det,hon klarade inte ta hand om sina två barn helt enkelt och då var det dagis personalen som hade anmält det..

    Jag som vän ställde ju upp då så mycket jag kunde för henne,det var så illa att soc sa att barnen skulle omhändertas i från henne om hon inte sökte hjälp,och det slutar ju inte där.

    efter anmäla så sa hon att hon skulle skärpa till sig,men en dag så hade hon druckit med några vänner,dom skulle till stan och äta lunch,tog ett glas vin som blev flera,tappade bort tiden totalt när..

    Dagis pesronalen ringde mig kl 17.00 att dom inte får tag på mamman att dom nu har ringt till soc familj o barn att dom är på väg..

    Jag blev liv rädd kädde på mina barn slängde dom i vagnen o sprang till dagiset och hoppades att jag han dit före soc,under tiden försöker jag ta tag på henne,men nej telefonen är stängd,gick inte att nå henne..

    Jag kommer till dagiset och det gör soc typ samtidigt dom hade med sig två poliser,vi gick in o pratade,

    Hennes barn var ända som var kvar vid tidpukten,mina barn fick gå in och leka en stund så jag,soc,dagispersonalen kunde prata..

    Jag bad med mina knä att inte ta med sig barnen,deras mamma har det jobbigt,detta är ett rop för hjälp och vi måste göra något åt det nu(deras pappa finns inte i bilden omgång i en olycka).

    Kom fram till att barnen skulle följa med mig hem,men jag fick inte över låta barnen till henne innan soc hade hört av sig igen..

    kl tickar o går polisen är ute o letar efter henne utan resultat..

    hon ringer till mig kl 23.00 på kvällen om att hon har förlorat sina barn,hon har inget att leva för nu när barnen är borta som deras pappa,mycket fylle snack,hotade med att ta livet av sig..

    gång på gång försökte jag fråga vart hon var men hon sa inte i detta läge ringde jag till polisen som jag hade fått nr av,att jag har henne i andra ändan,dom så gör allt du kan för att hon stannar kvar på tråden så dom kunde spåra upp henne..

    Många gånger sa hon att hon orkar inte allt är jobbigt,ingen älskar henne,ingen bryr sig..

    gång på gång sa jag att jag älskar dig,jag bryr mig,jag älskar min gudbarn som mina egna barn,jag finns här,bara att du behöver hjälp och det ska du få..

    satt i telefonen säker i en halvtimme när jag hör polis bilar komma bakom henne i det tillståndet hon var kunde hon ha gjort vad som helst..

    polisen tog henne åkte med henne till sjukhuset i det här läget var hon så labil o förstörd hon visste inget om vart hon var eller gjorde..

    Det kändes skönt att hon var i trygg försvar..

    Då fick hon välja ha hjälp och bli inlaggt eller bli av med barnen??

    Det bestämdes att hon skulle stanna kvar få hjälp och bearbeta det som hänt och allt om sambos bortgång,hon har lixom inte sörjt eller bearbatat det på något sätt..

    Barnen fick vara kvar hos mig o maken..

    2 månader låg hon inlaggt fick prata med kurator,psykolog,soc...

    Nu är jag rädd att det kommer tillbaka,livrädd..
    när jag hämtade barnen härom dagen från dagis,så såg ju personalen lite oroade ut,men sa att jag vill umgås med mina gudbarn att det är därför jag kommer..

    Hon kommer ju att bli av med barnen och det är inte säkert att jag får ta hand om dom..

  • Anonym (1)
    Äldre 18 Nov 17:41
    #9

    Okej..!
    Då är det ju konstaterat att hon har problem, och det kommer ju inte bli bra om detta fortsätter.. för förr eller senare blir hon ju av med barnen och då kommer hon troligen sjunka ännu längre ner. Nej det är ju verkligen ingen garanti att du får ta hand om dem. De blir säkert placerade.

    Blir hon väldigt arg och upprörd när du pratar om det med henne? Försvarar hon sig? Du kan inte prata snällt med henne och förklara för henne att det kommer bli samma upprepning som sist om hon inte erkänner att hon har problem och behöver hjälp. Att det är bättre att ni hjälps åt för barnens skull.

    Annars måste du nog gå någon annan väg och se till att hon får hjälp, men det kanske inte är lika kul.

  • Anonym (*orol­ig*) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 10:18
    #10

    Anonym (1) skrev 2008-11-18 17:41:28 följande:


    Okej..! Då är det ju konstaterat att hon har problem, och det kommer ju inte bli bra om detta fortsätter.. för förr eller senare blir hon ju av med barnen och då kommer hon troligen sjunka ännu längre ner. Nej det är ju verkligen ingen garanti att du får ta hand om dem. De blir säkert placerade. Blir hon väldigt arg och upprörd när du pratar om det med henne? Försvarar hon sig? Du kan inte prata snällt med henne och förklara för henne att det kommer bli samma upprepning som sist om hon inte erkänner att hon har problem och behöver hjälp. Att det är bättre att ni hjälps åt för barnens skull.Annars måste du nog gå någon annan väg och se till att hon får hjälp, men det kanske inte är lika kul.

    jo har pratat med henne men hon blir som förbyt till något annat,igår ringde jag bara för att prata lite med henne och fråga hur det var med barnen,

    så blev hon ju förbannad på mig o anklga mig att jag kollar upp henne..

    ska iväg till ett möte nu..
    ska träffa handläggaren som hon har och se vad som händer i fram över..
  • Anonym (1)
    Äldre 19 Nov 10:37
    #11

    Jättebra!
    Det är vanligt att de blir arga och menar på att du är jobbig som kollar upp.
    Hon vill ju inte bli avslöjad, hon vill ju hålla på med sitt i fred. Men ge dig inte. Din kompis kommer tacka dig när hon inser att det var för henne och hennes barns skull du gjorde detta.

  • Anonym
    Äldre 20 Nov 08:59
    #12

    Jag är en f.d missbrukare. Jag kan bara tala för mig själv - men jag fullkomligt HATAR när folk "kollar upp mig", när de ringer utan anledning eller ännu värre bara knackar på dörren.

    Det förstör för mig och mina barn. Det gör mig orolig och fruktansvärt irriterad.
    Jag vågar inte göra någonting längre, vågar inte resa, inte gå ut nån kväll, inte gå på jobbmiddag.......... inget där det kan misstänkas från andra att det skulle brukas alkohol.

    Nu låter det som om din vän kan ha fallit tillbaka........ men det behöver inte vara så. Det kan likaväl vara din egen osäkerhet och oro som gör att du tror det.

  • Anonym (1)
    Äldre 20 Nov 10:39
    #13
    Anonym skrev 2008-11-20 08:59:35 följande:
    Jag är en f.d missbrukare. Jag kan bara tala för mig själv - men jag fullkomligt HATAR när folk "kollar upp mig", när de ringer utan anledning eller ännu värre bara knackar på dörren.Det förstör för mig och mina barn. Det gör mig orolig och fruktansvärt irriterad. Jag vågar inte göra någonting längre, vågar inte resa, inte gå ut nån kväll, inte gå på jobbmiddag.......... inget där det kan misstänkas från andra att det skulle brukas alkohol.Nu låter det som om din vän kan ha fallit tillbaka........ men det behöver inte vara så. Det kan likaväl vara din egen osäkerhet och oro som gör att du tror det.
    Jo men hon har ju märkt på sin väninna att hon beter sig märkligt och ser berusad ut vid flera tillfällen.
    Sen förstår jag ditt resonemang, sköter man sig vill man inte bli polisad.
    Men de anhöriga är väl oftast på sin vakt när nån haft det trassligt.
  • Åsa Ystad
    Äldre 20 Nov 10:41
    #14

    Tabletter?

  • Åsa Ystad
    Äldre 20 Nov 10:43
    #15

    et du kan göra är att ta ett allvarligt samtal med henne om att du är orolig. Koncentrera dig inte så mycket på om hon har druckit eller inte - utan mer på att du inte tycker att hon verkar må bra. Fråga om hon vill ha hjälp med någonting!

  • EnFruS­islak
    Äldre 29 Nov 23:44
    #16

    mintuu, en mint likör som luktar... mint...

Svar på tråden Finns det någon sprit som man kan dricka utan att det luktar värst mycket i andedräkt??