• tomcar­1
    Äldre 25 Nov 22:44
    59583 visningar
    267 svar
    267
    59583

    Vi transplanterade !

    Hej !
    Kunde vara kul att ha en tråd för oss som har anknytning till transplantation. Vi kan diskutera frågor, dela med oss av våra erfarenheter m.m. Jag är själv dubbellungtransplaterad 1995 och fick en ny njure av maken 2006. Kom med i tråden du med : )
    /tomcar1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:50
    Förresten...du som bara kikar in för nyfikenhets skull, du har väl fyllt i donationskort och framfört din vilja i frågan ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:53
    Ny tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m41772129.html

  • Svar på tråden Vi transplanterade !
  • Granne­n
    Äldre 26 Nov 23:06
    #11
    Svar på #10
    Jag förstår att det är en stor sorg för er, det är tufft att önska och inte kunna på ngt sätt. Att det dessutom beror på att ens egna kropp sviker en, ja det är tufft. Synd att man inte får ha en surrogatmamma i Sverige!

    Blev transplanterad på Sahgrenska. Tack för välkomnandet!
  • tomcar­1
    Äldre 26 Nov 23:23
    #12

    mumlin...om du visste vad jag önskade att det blev lagligt med surrogatmammor, det skulle hjälpa många. Jag har också blivit transplanterad på Sahlgrenska.

    Ungefär hur lång var vårdtiden efter era transplantationer ?

    Med lungorna var jag kvar på sjukhuset+rehabiliteringshem utanför Göteborg ca 2 månader och med min nya njure ca 1 månad.
    /tomcar1

  • Granne­n
    Äldre 27 Nov 05:23
    #14
    Svar på #12
    Jag var kvar 10 dagar, helt sjukt eg att man kan åka hem efter 10 dagar är hela buken är ett stort sår! Fick en lindrig avstötning under vårdtiden + att jag samlade på mig heljdlöst mkt vätska. FIck åka in en natt till iom att jag inte hade material nog hemma att ta hand om läckaget då vätskan läckte ut genom ärret. Många liter. Gick ner 14 kilo när vätskan väl var ute!
  • Granne­n
    Äldre 27 Nov 05:24
    #15

    Har ni några biverkningar?

  • tomcar­1
    Äldre 27 Nov 08:29
    #16

    Eisa....ja till största delen var det de som gjorde att njurarna lade av.

  • Eisa
    Äldre 27 Nov 09:07
    #17
    tomcar1 skrev 2008-11-27 08:29:43 följande:
    Eisa....ja till största delen var det de som gjorde att njurarna lade av.
    Vad bra att det kan gå bra att bli transplanterad två gånger!
  • Alicia cf mamma
    Äldre 27 Nov 10:23
    #18

    Hej allihopa...tittar in en sväng..

  • Äldre 27 Nov 12:50
    #19

    Bra iniativ carola att starta denna tråd! Att man inte tänkt på det själv

    Jag blev njurtransplanterad 1991 (17 år sen den 14:e, vad tiden går ) på Sahlgrenska. Fick njuren av min morbror.
    Låg kvar två veckor efter operationen.
    Hade en liten avstötning ett par månader senare men efter det har jag mått bara bra.

    Fick en son för två år sen och efter nyår planerar vi att skaffa ett syskon. Vi tvekade länge om vi vågade skaffa barn men min läkare sa hela tiden att det var helt ok och till slut bestämde vi oss. Fick havandeskapsförgitftning, vilket är väldigt vanligt när man är transplanterad, och njuren tog väl lite stryk då men efter graviditeten så fixade det till sig igen och den mår som den ska.


    Möt dina barn med samma glädje som när du pratar om dem
  • tomcar­1
    Äldre 27 Nov 20:18
    #22

    Önskar er lycka till, ni som ska skaffa smått igen. Mirakel flera gånger om ju : )

    Malounis...kommer inte ihåg att du fick en ny njure av din morbror. Skönt att få av någon i släkten, så man slipper att vänta om man kan.

    /tomcar1

  • Marija­79
    Äldre 27 Nov 21:49
    #23
    tomcar1 skrev 2008-11-26 15:19:58 följande:
    Marija79...kul att du hittade hit. Vet inte om jag lade tråden rätt, men tycker inte att den passar heller under åkomma/sjukdom ! Fantastiskt att du har kunnat få två barn. Hur gör man då, minskar man de immunsupprimeraNDE LÄKEmedlen ? Vilka transplantationsmediciner tar du ? Jag tar prograf, prednisolon och Cellcept./tomcar1
    Hej igen!

    Jag står just nu på Advagraf (samma som prograf men tages bara 1 gång om dagen) och Myfortic.

    När vi planerade graviditeten (den första) så åt jag Sandimun Neoral och CellCept men CellCept byttes ut mot Imurel eftersom CellCept är känt att ge missbildningar hos barnen.

    Jag ändrade inte doserna på immunsupressionen till det mindre utan tvärtom, ju längre in i graviditeten jag kom och blodvolymen ökade så krävdes det högre doser av Sandimun Neoral men det gick jätte bra!

    Andra barnet var inte planerat, jag blev gravid med Matea när Andrea bara var 10 månader, som tur är han jag inte byta tillbaka från Imurel till CellCept

    Sista graviditeten var lite påfrestande eftersom den kom så tättoch jag fick lite problem med rejektion ca 6 veckor efter Mateas födelse men det fixade sig!

    Vad säger din läkare o att skaffa barn då? Varför får ni inte hjälp att starta en uträdning? Han måste väl ha några trådar han kan dra i?

    Min man och jag fick träffa genforskare som skulle kolla om min sjukdom var genetisk och om min man kanske bar på några avvikande gener, mina läkare har värkligen varit tillmötesgående och stöttat oss hela tiden! (Tack Björn)!!!

    Nu hade ju inte jag en genetsik sjukdom och inte min man heller, det visade sig att jag hade blivit sjuk efter e hjärtmuskelinflamatin och att hjärtat då tagit rejält med stryk och utvecklat en Dilatant Cardiomyopathi, fast det viste vi ju hela tiden

    jag kan säga så här att hade läkarna avtått mig från att skaffa barn och om riskerna hade varit stora för sjukdomar och missbildning så skulle jag avstått från att ha barn, jag önskar inget barn det jag har varit tvungen att uppleva med mitt dåliga hjärta!

    Jag tycker du ska ta din läkare i kragen och snacka med honom igen, förklara hur du känner och be honom dra i några trådar så att du fr den där undersökningen?
    Har du diskuterat med din läkare om att skaffa barn (dum fråga, klart du har) för du är väl medveten om att du inte ska bli gravid under tiden du äter CellCept, den måste bytas ut mot Imurel annars kan det skada bebisen.

    Lycka till/Marija

    Gud vilken rolig tråd, detta behövde jag!
Svar på tråden Vi transplanterade !