• tomcar­1
    Äldre 25 Nov 22:44
    59576 visningar
    267 svar
    267
    59576

    Vi transplanterade !

    Hej !
    Kunde vara kul att ha en tråd för oss som har anknytning till transplantation. Vi kan diskutera frågor, dela med oss av våra erfarenheter m.m. Jag är själv dubbellungtransplaterad 1995 och fick en ny njure av maken 2006. Kom med i tråden du med : )
    /tomcar1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:50
    Förresten...du som bara kikar in för nyfikenhets skull, du har väl fyllt i donationskort och framfört din vilja i frågan ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:53
    Ny tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m41772129.html

  • Svar på tråden Vi transplanterade !
  • tomcar­1
    Äldre 1 Dec 21:07
    #54

    Alicia cf mamma...ja det är tråkigt. Jag förstår om man har vissa åsikter, men det jag inte förstår är hur man kan nonchalera andra som tycker annorlunda och är annorlunda : (
    Dagen kan komma när man minst anar det, antingen att man ligger hjärndöd eller är den som behöver. Särskilt vår "grupp" är ju tyvärr en behövande grupp.
    /Carola

  • emtono
    Äldre 2 Dec 19:52
    #55

    Kom på en sak jag funderar över, ni som själv fått organ, får ni donera den dan ni dör? Alltaå övriga organ förutom dom ni "fått"?

  • Granne­n
    Äldre 2 Dec 20:18
    #56
    emtono skrev 2008-12-02 19:52:15 följande:
    Kom på en sak jag funderar över, ni som själv fått organ, får ni donera den dan ni dör? Alltaå övriga organ förutom dom ni "fått"?
    Har försökt få reda på det men inte fått svar, i vilket fall är jag anmäld till forskning med och min kropp kanske kan vara intressant i forskning.
  • tomcar­1
    Äldre 2 Dec 20:30
    #58

    Hej !
    Troligvis kan vi inte ge våra organ vidare, mer än till forskning och vetenskap, efetrsom vi äter ganska många och starka läkemedel. Däremot kan alla ge vävnader, såsom hud, hornhinnor m.m
    Läs gärna mer på www.livsviktigt.se
    /tomcar1

  • emtono
    Äldre 2 Dec 20:31
    #59
    tomcar1 skrev 2008-12-02 20:30:16 följande:
    Hej !Troligvis kan vi inte ge våra organ vidare, mer än till forskning och vetenskap, efetrsom vi äter ganska många och starka läkemedel. Däremot kan alla ge vävnader, såsom hud, hornhinnor m.mLäs gärna mer på www.livsviktigt.se/tomcar1
    Ja, det tänkte jag inte på det där med medicinerna..
    Men det är ju bra om det kan forskas på er iaf ;)
  • MoSv74
    Äldre 2 Dec 20:58
    #60

    Hej!
    Är inte själv transplanterad men ger gärna bort mina organ om det skulle bli aktuellt.Glad

    Är lite nyfiken på hur man fäster en transplanterad njure?
    Min ena njure är/var lös och dom har försökt två ggr att fästa den men misslyckats. Eller JAG tror att den är lös igen....

    Jag har länge funderat på detta. Är så nyfiken.
    Hoppas nån vill (och kan) ge mej ett svar. 

    Tycker ni frågan är okänslig så säg bara till.
    Inte min mening.....
    // M
     

  • tomcar­1
    Äldre 3 Dec 10:02
    #61

    MS74...ingen aning faktiskt avd gäller din fråga. Hur känner du att de sitter löst ? Eller du kanske inte känner det själv ? Någon annan som kan ge svar ?
    /tomcar1

  • Granne­n
    Äldre 3 Dec 14:21
    #62
    MoSv74 skrev 2008-12-02 20:58:13 följande:
    Hej!Är inte själv transplanterad men ger gärna bort mina organ om det skulle bli aktuellt.Är lite nyfiken på hur man fäster en transplanterad njure?Min ena njure är/var lös och dom har försökt två ggr att fästa den men misslyckats. Eller JAG tror att den är lös igen....Jag har länge funderat på detta. Är så nyfiken.Hoppas nån vill (och kan) ge mej ett svar. Tycker ni frågan är okänslig så säg bara till.Inte min mening.....// M 
    Jag antar att man syr fast den, det gjorde de med min lever iaf. Fast njuren sitter inte på samma ställe som innan utan nästan nere vid ljumsken.
  • Äldre 3 Dec 14:35
    #63

    Är det inte så att den växer fast i vävnaden runt om eller så?
    Ibland känner jag efter om min njure sitter där den ska, att den inte halkat ner eller så. Man är lite nojjig ibland .

    Men när den verkligen sitter löst, som i ditt fall MS74, det låter ju inte så kul. Vad säger dom kan hända om den sitter löst?

    Jag har valt att skänka mina organ både till forskning och donation. Sen om mina organ får doneras vet jag inte men jag utgår från att man har koll på det den dagen det är dags...


    Möt dina barn med samma glädje som när du pratar om dem
  • Granne­n
    Äldre 3 Dec 14:41
    #64

    Men njuren är väl fäst, dvs att den är pålopplad. Kan den glida ned då? HUr lång tid tar det innan organet växer fast?

Svar på tråden Vi transplanterade !