• tomcar1

    Vi transplanterade !

    Hej !
    Kunde vara kul att ha en tråd för oss som har anknytning till transplantation. Vi kan diskutera frågor, dela med oss av våra erfarenheter m.m. Jag är själv dubbellungtransplaterad 1995 och fick en ny njure av maken 2006. Kom med i tråden du med : )
    /tomcar1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:50
    Förresten...du som bara kikar in för nyfikenhets skull, du har väl fyllt i donationskort och framfört din vilja i frågan ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:53
    Ny tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m41772129.html

  • Svar på tråden Vi transplanterade !
  • tomcar1

    Kan man äta grapefrukt med Prograf ? Man får ju inte äta det när man har Sandimmun vet jag iallafall.
    /tomcar1

  • grapefruit73

    Jag har fått veta att jag inte ska äte grapefrukt, så jag holder meg från det.

    Jag mår faktisk bra, men börjer känna mej 'tung' Skrattande

  • MoSv74
    tomcar1 skrev 2008-12-05 17:56:09 följande:
    MS74...vad läskigt det låter. Har aldrig förr hört talas om detta, vad konstigt det kan bli ! Kan de ta bort den helt ?'Marija79...det är ungefär det de har sagt till oss, så den infon stämmer ang. lungtransplanterade. Sedan känner ju jag att någon gång måste vara den första och man måste få erfarenhet..men , men vi får se hur utvecklingen går. Min prografkoncentration hoppar också upp och ner, men har legat stabilt ett bra tag nu. Blir ni konstiga ibland av era trpl-mediciner ? I magen alltså ? /tomcar1
    Jag frågade oxå om dom inte kunde ta bort den?
    Det ville dom inte eftersom den fungerade(för 3 år sen,alltså) 36%. Innan op var det 32%.
    Om/när det går ner till 10-15% så kan dom ta bort den.
  • Grannen

    Jag får inte heller äta grape. Äter prograf och celcept. Fast sugen är jag ibland iaf.

    Vad undviker ni mer?

    Hur gör ni med solen?

  • grapefruit73
    Svar på #87
    Jag mår jättebra efter transplantationen, fick ett helt nytt liv. Var sjuk med autoimmun hepatitt i 11 år före operationen.
    Har du fått diabetes efter operationen eller hade du det från tidligare? Jag fikk ta insulin efter min operation men det är över nu och jag behöver inte längre ta sprutor.
    Just nu arbetar jag inte pga graviditeten. Vad är UC? Tror du att du kommer orka med att jobba 100 %?
  • Rigmor Mortis

    Jag är bara nyfiken och kikar in Och ja, jag har fyllt i kortet - de får ta det de vill och behöver, både till donation och forskning. Jag lär inte ha någon nytta av det.

  • Grannen

    grapefruit73 skrev 2008-12-07 19:44:58 följande:


    Svar på #87Jag mår jättebra efter transplantationen, fick ett helt nytt liv. Var sjuk med autoimmun hepatitt i 11 år före operationen. Har du fått diabetes efter operationen eller hade du det från tidligare? Jag fikk ta insulin efter min operation men det är över nu och jag behöver inte längre ta sprutor. Just nu arbetar jag inte pga graviditeten. Vad är UC? Tror du att du kommer orka med att jobba 100 %?
    Jag fick graviditetsdiabetes när jag väntade min dotter, det gick inte över och förvärrades efter transplantationen.
    UC= ulcerös cholit, en kronisk tarminflammation. Den var upphovet till min följdsjukdom som gjorde att jag fick transplanteras.
    Jag önskar verkligen att jag kommer orka med det men om jag inte gör det så är jag tacksam över det jag har. Det är en sådan oerhörd skillnad nu mot innan och att jobba 50% är en vinst! Synd att reglerna är så tokiga att man inte får jobba tex 60% utan att det är så stora hopp. Det underlättar direkt inte.
Svar på tråden Vi transplanterade !