• Äldre 1 Dec 07:46
    11997 visningar
    487 svar
    487
    11997

    "Augusti 2006-mammorna"

    Hej!

    Fortsättningstråd nr. 9 för oss som blev föräldrar i "augusti" (juli/augusti & september) år 2006 och bor i och runt Uppsala!

    Vardagen susar förbi och vi försöker hänga med så gott det går. Vi har nu följts åt sedan i början av år 2006 och håller fortfarande kontakten och träffas så ofta vi bara kan. Nästan alla barn har nu passerat 2 års strecket och börjar komma in i den "fina" trotsåldern. Många av oss har blivit flerbarnsföräldrar och fler blir det nu under hösten och vintern.

    Önskar er alla en riktigt skön jul, med snö utanför dörren, mysiga hemmakvällar och tända ljus!

    /Annapanna

    Våra älskade 2006-åringar:
    11/5 (BF 14/8) IssaPissa, sonen Albin - 631 g, 31 cm
    9/7 (BF 15/8) mallan75, döttrarna Maja - 2090 g, 46 cm & Emma - 1910 g, 44 cm
    12/7 (BF 13/8) ansis, sonen Edvin - 2820 g, 47 cm
    20/7 (BF 30/7) bambigirl, sonen Albin - 3430 g, 49 cm
    28/7 (BF 1/8) Fiken, sonen Ludwig - 3135 g, 51 cm
    30/7 (BF 15/8) Fru Fenomena, dottern Alma - 3420 g, 52 cm
    30/7 (BF 28/7) tigge, sonen Viggo - 3380 g, 51 cm
    9/8 (BF 7/8) Kalorina, sonen Vidar - 3150 g, 51 cm
    17/8 (BF 5/8) getingmidja, dottern Leonella - 4730 g, 55 cm
    20/8 (BF 17/8) Tinsa, dottern Agnes - 3980 g, 51 cm
    21/8 (BF 18/8) puss, sonen Axel - 3505 g, 53 cm
    24/8 (BF 12/8) Nygge, sonen August - 3330 g, 51 cm
    25/8 (BF 7/9) Glad06, sonen Henning - 2970 g, 48 cm
    1/9 (BF 17/8) Mirme, sonen Adam - 3820 g, 52 cm
    2/9 (BF 22/8) ellen, sonen Samuel - 3600 g, 54 cm


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • Svar på tråden "Augusti 2006-mammorna"
  • Äldre 1 Dec 09:35
    #1

    Hej, hej i nya tråden

    Idag är min första dag själv med två barn hela dagen! Har sovit 2 h och 45 min i natt och är inte världens smartaste (typ hällde ersättning i nappflaska utan att ha satt på botten på flaskan överhuvudtaget = kladdigt golv). Är tacksam för svtb (för trött för dåligt samvete), men tyvärr anser sonen att jag ska hålla mig vaken och titta tillsammans med honom ... August har ju varit ruskigt pappig de senaste veckorna och jag har i princip inte fått ta i honom, men nu har vi pratat ganska mycket om att pappa ska börja jobba och trots att det var jobbigt för honom i går kväll och tidigt i morse, var han oerhört tapper när pappa väl skulle åka till jobbet, inga tårar och inte ens ett litet gnäll. Nu kommer dock pappa upp titt som tätt i samtalet och man förstår att August saknar honom, men han är ändå så duktig och klok.

    Dags för Edith-mat!

  • Äldre 1 Dec 09:36
    #2

    Kunde förresten inte låta bli att lägga in kort på den vakna flickan i natt i mitt galleri. Inga trötta ögon där inte

  • Äldre 1 Dec 10:06
    #3

    Jag kommer absolut se till att båda barnen är trygga innan vi lämnar, men efter vad jag sett hittills (på öf etc) så brukar de inte bli ledsna av att vi går. Sen har ju jag ett jobb där jag jobbar när jag vill. Jag kan tex åka till jobbet nån timme och komma direkt när de ringer om det behövs.

    Både Albin och Emma är väldigt självgående och hemma leker de ofta helt själva. Kommer nog satsa på en ganska snabb inskolning men sakta ner om vi märker att det behövs.

  • Äldre 1 Dec 14:13
    #4

    Hej på er.

    Upptäckte i morse att den gamla tråden var stängd och öppnade snabbt upp en ny... började skicka meddelande om det till era gästböcker. Jag hann skicka till tre innan jag stängdes av i två timmar pga spam. Grrr. Kanske bra sak de implementerat men det irriterade ihjäl mig.

    Vi hittar inte lådan med julsaker. De var inte många men jag hade gärna velat få placera ut sakerna idag. Vi får se om jag orkar rota igenom alla lådor nere i källaren imorgon eller inte. Vi inhandlade en adventsljusstake och en "ljus-glasboll" på Kvantum i väntan på att de andra sakerna ska dyka upp.


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • Mirme
    Äldre 1 Dec 18:17
    #5

    Jag har hittat hit, tack Nivde!

    JObbigt med borttappade julsaker jag har inte orkat dra fram vår lilla låda ännu men snart så skall vi nog göra det, är ju trevligt med lite extra ljus! Fast jag har en son som gärna släcker och tänder alla lampor hela dagen så vi får hänga dem högt tror jag...

    Så söt Edith är, såg ju massor med fina kort på henne och storebror!

  • Äldre 1 Dec 18:57
    #6

    Måste fråga nu när jag läste ts ordentligt. Vem ska ha barn nu??? Har vi nån gravid kvar som jag missat?

  • Mirme
    Äldre 1 Dec 19:10
    #7

    Hmm tror det hängde med från förra tråden...om det inte finns någon som går runt med hemligheter för oss...

  • Äldre 1 Dec 20:06
    #8

    Oj. Nej, det finns ingen som väntar vad jag vet. Jag var lite för snabb helt enkelt.
    Det kanske kommer finnas några som kommer vänta tillökning till nästa höst dock...


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • Tinsa
    Äldre 1 Dec 21:08
    #9

    Hej i nya tråden!

    Kände i går kväll när jag läste Fru F's inlägg att jag mest bara klagat på att barnen bråkar och gnäller på sista tiden och fick så dåligt samvete De är ju så gosiga och underbara en stor del av tiden, men det har ju varit en tid av omställning för oss alla även om det har gått över förväntan smidigt. Hade jag haft möjlighet att välja (som tex Puss och Fru F) så hade jag egentligen velat att de gått lite kortare dagar på förskolan, men nu sitter vi ju med ett hus som vi kanske inte köpt om vi vetat att det var barn på G, och som måste betalas... Det tär ju på mammasamvetet och påverkar humöret även om jag ser att de trivs på förskolan och "bara" går 4 dagar i veckan.

    Hur som helst så har tjejerna och jag pyntat och pysslat i helgen. Bakat pepparkakor (A och jag bakade, E åt deg ), och satt i en dörr och skapat en ordentlig lekhörna i arbetsrummet så de får bättre överblick över sina saker. Det blev väldigt poppis hos tjejerna och de har grävt i lådorna och hittat saker som inte varit framme på länge. Agnes leker mycket rollekar nu - så roligt att iaktta henne när hon lagar mat, bakar, går och handlar (ställde en korg på en stol som hon skjutsade runt och sa "jag handlar ärta!"), pysslar och donar med dockorna etc. Elsa fattar tyvärr inte vitsen, vilket orsakar konflikt, men de har ju sååå stor glädje av varandra. Roliga syskonlekar är tex att krypa under tvätten som hänger på tork, skjutsa Elsa runt på en stol, dansa och jaga varandra, bada ihop, läsa bok för lillasyster ("fåjet säjer bäää", gisen säger nöh-nöh", tvinga lillasyster att äta låtsasmat med kökshandduk som haklapp...

    Agnes har även börjat försöka använda begrepp som din och min - även om det blir fel ibland.

    Idag hade Agnes blivit arg på dagis när hon inte fick lägga upp hur mycket köttbullar som helst på tallriken och fått ett utbrott. Vet inte om man ska oroa sig, eller om det bara visar att hon är trygg med personalen och vågar trotsa där med?

  • Äldre 1 Dec 21:33
    #10

    Sara: Vad roligt att höra hur de leker. Albin vill hela tiden att han och Emma ska leka med ett bolltorn de har som Emma lekte med jämnt förra veckan. Han ger henne en boll nu och vill ju att hon ska släppa den i tornet. Hon rullar iväg den för hon vill hellre leka med annat och han blir arg.

    Vår förskola är tydligen nyöppnad. Enligt vad den ansvariga sa hade de börjat med sån ny 3-dagarsinskolning som tydligen brukar funka bra. Föräldern är med hela tiden i 3 dagar och barnet behöver inte hålla koll för föräldern försvinner inte. Sedan ska tydligen barnet vara trygg i att vara där. Får väl se hur det går. Hela januari ska Daniel jobba varannan vecka och då bara eftermiddagspass (12-21). De veckorna han jobbar ska jag jobba förmiddagar, så mkt det går hemifrån och resten från jobbet. De veckor han är ledig jobbar jag heltid. Blir nog bra och det är ju bara för en månad.

    Båda barnen har tagit stora kliv i utvecklingen nu. Albin pratar 2 och 3 ordsmeningar. Många saker är stora och mycket händer ute (det är natt, regnar, snöar). Emma har sagt två 2-ordsmeningar redan: Sitta där och titta där. Jätteroligt. Hon har också upptäckt vijan och säger nej och skakar på huvudet ordentligt.

    Nu ska jag sova här så jag orkar jobba imorgon.

Svar på tråden "Augusti 2006-mammorna"