• Mirix
    Äldre 1 Dec 18:10
    6096 visningar
    29 svar
    29
    6096

    Regnbågsprojektet :(

    Hej alla som tillhör Stockholms regnbågsprojektet o ska föda på Danderyd. Jag hoppas att ni inte har planerat snitt. Vi hade det och var på intro möte på avd. 17 som är en avdelning för de med planerade snitt. Vi var så otroligt besvikna och arga o ledsna efter den träffen. Det tjatades om pappor o pappans roll hela tiden och de viste att vi satt med. Det var kränkande och homokompetensen lyste med sin fråvaro. Hade vi varit på ett annat sjukhus hade vi ju inte blivit ledsna, men här ska de ju ha utbildat sig för att det här inte ska hända. (dessutom måste det vara hemskt för de ensamstående som hör detta malande. )

    Vi satt sen o grät hos de 3 personer vi skulle träffa (barnmorska, gynekologen o narkosläkaren) för vi var så ledsna. De var helt oförstående. Barnmorskan försökte släta över det med att de säger pappa av ren vana, men det e ju det som inte får hända om de profilerar sig som homokompetenta! Narkosläkaren förstod inte problemet alls. De har ju minst ett regnbågspar i veckan, o ingen hade klagat innan! Vi kunde inte tiga.

    Som tur är för oss så kom vår lilla MIra ut på söndagen o då hamande vi på BB istället o där hade de minsan homokompetens så det räckte och vi e jätte nöjda. Vi blev så väl omhändertagna båda två. De var urgulliga.

    Lycka till/m o f

  • Svar på tråden Regnbågsprojektet :(
  • Mirix
    Äldre 6 Dec 15:49
    #11

    Pusselbitar:

    Jag blir så arg. Jag har hört flera "unga mödrar" som har blivit bemötta illa på BB i Sverige. Vad o varför känner så många på BB att de har rätt att sparka på de som kanske behöver dem som mest. De kompisar som varit utsatta för deras nedlåtande har oxå varit ensamstående. De om några skulle behöva en stor kram o så mkt stöd o respekt som bara finns.

    Ska absolut kontakta Danderyd o berätta hur vi upplevt det. Tack för hjälpen.

    Kram/m

  • Äldre 6 Dec 22:47
    #12
    pusselbitar skrev 2008-12-05 11:39:12 följande:
    Mirix: Vi var 21 då och inte alls några dåliga föräldrar. Så här var det: Vår son föddes med katastrofsnitt, jag blev sövd och allt var kaos när jag vaknade. Som tur var mådde sonen bra och vi fick efter uppvaket åka upp till BB. När vi varit där i två dygn bad jag om att få åka hem då jag mådde väldigt dåligt där och ville bara hem. Läkaren undersökte Dex och det fanns ingen anledning för oss att vara kvar så vi blev utskrivna. När vi packat, klätt på Dex och ringt efter skjuts hem kommer en sköterska in och säger att dom tyckte att Dex hade varit lite skakig på morgonen och de ville ta ett blodsockertest. Testet visade att han hade lågt blodsocker och de beslutades att vi var tvugna att vara kvar en natt till. Då bröt jag ihop och började gråta. Då börjar barnmorskan "skälla" på mig och anklagar mig för att inte vilja mitt barns bästa och frågar om det är så farligt att stanna en natt till. Sen tillägger hon att vi är så unga och behöver lite extra hjälp ... Till saken hör att de inte ens visste om vad som hänt under vår förlossning, min amning krånglade och alla bara slet i mina tuttar, jag hade redan i mitt förlossningsbrev bett om att få träffa en psykolog efter förlossningen men de bara struntade i det och frågade om det verkligen var så viktigt nu när han väl var här. Jag ville bara hem, få vara med min fru och vår underbara son utan all stress och ignorans jag kände på BB. Självklart ville jag vår son väl och det var en självklarhet att stanna när han inte mådde bra. Men personalen på BB borde vara lite mer vana vid "babyblues". Ni kommer inte bli anmälda till Soc! Vi har aldrig blivit ifrågasatta som unga föräldrar någon annanstans än just där på BB. Vi är så atttans bra mammor!
    Vilket fruktansvärt bemötande! Beklagar verkligen att ni fick en sådan start. Väldigt upprörande att dom inte tog ditt önskemål om att få träffa en psykolog på allvar. Tyvärr är ju inte alla som jobbar inom vårde lämpade för det.

    Vi födde åxå på avd 17 och blev jättebra bemötta på infomötet. Däremot när vi låg där efter att lilleman var född tyckte jag nog inte att bemötandet var sådär jättebra. Jag har nog inget att klaga på när det gäller homokompetens tyckte nog bara att en del sköterskor inte var så där jättebra, både vad gällde omsorgen och hjälp med amning. Jag hade inte det största förtroende för dem. Men jag tror det har jättestor betydels vem man möter och personkemin stämde inte riktigt med den personal vi kom i kontakt med.

    Mitt råd är att prata med N.S. chefsbarnmorska på förlossningen. Hon är kanon!!!

    Vi kommer förmodligen föda med planerat snitt även denna gången och hoppas verkligen på att avd 17 kommer vara lite bättre än förra gången.
    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. BF med pyre nr 2 090202.?:*¨¨*:?.
  • Mirix
    Äldre 8 Dec 17:36
    #13

    Hope:

    Så på ert info möte så de inte bara Pappa?

  • Äldre 8 Dec 19:31
    #14
    Mirix skrev 2008-12-08 17:36:36 följande:
    Hope:Så på ert info möte så de inte bara Pappa?
    Jag tror inte det, iaf var det inte så att jag reargerade på det. Ska tänka på det denna gången så kan jag återkomma hit till tråden om den finns kvar då
    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. BF med pyre nr 2 090202.?:*¨¨*:?.
  • LRA
    Äldre 10 Dec 13:52
    #15
    Svar på #12
    Hejsan! Måste bara tillägga... min mamma var 21 när jag föddes, då 1979, var det ingen som tyckte att man var en ung mamma. Synen på ålder har nog ändrats en hel del, sen tror jag att ni som lever med en av samma kön, ni får nog tyvärr, möta många med fördomar. Tråkigt att möta dem på en förlossning bara...
    Lycka till allihop, hoppas ni möter bättre "folk" vid er nästa...
  • AnDan
    Äldre 10 Dec 21:33
    #16

    Och hur tror ni vi har haft det med folk som säger mamama och inte surrogatmamma eller alltid hänvisat till mamma och pappa?

    Tyvärr, men det är ett heterosamhälle vi lever i och vissa saker måste vi få hacka i oss....

    Håller helt med er om att det var oerhört dålig inställning från deras sida, men lägg er energi på er graviditet och gå vidare.
    Ni behöver all energi ni kan få...

    Med risk att få påhopp, men och andra sidan, som typ enda bögpar här, så tål jag det mesta och räds inte för att säga min åsikt.

    Är fortfarande upprörd över att ett flatpar här på FM, ville bojkotta fars dag och göra den till en mors dag.

    Som om bögpappor ens skulle få för sig att göra om mors dag till en fars dag.
    Skulle inte ens komma på tanken...

    Ärligt talat....

  • yola
    Äldre 11 Dec 23:14
    #17

    Andan: Jag kan verkligen tänka mig att homokompetensen är uslast när det kommer till bögpappor.

    Du va inte ensam om att reagera på fars/morsdag grejen!

  • trollu­ngar
    Äldre 11 Dec 23:19
    #18

    vad trist att ni kände så.låg ni på avd 16 sen?

  • Äldre 21 Dec 11:59
    #19

    Västerås - Vi har varit på Profylaxkurs, Föräldrakurs och "BB-kurs"... Det är ett himla tjat om Mamma-Pappa-Barn. På BB kursen var vi troligen 2 homosexuella familjer men det tog inte föreläsarna hänsyn till alls. Känslorna går upp och ner och emellanåt känns man helt knäckt av fokuseringen på "normfamiljen". Som tur är känns människorna som man går kurserna med betydligt modernare än kursledarna!

    Jag undrar bara hur vi bygger upp styrkan som kommer att behövas om våra barn i framtiden får utstå det som vi vuxna redan idag tycker är jobbigt? Jag hoppas och tror att vi kan stödja våra barn tillräckligt i framtiden!!...och att samhället går framåt...

  • åra
    Äldre 23 Dec 11:38
    #20

    Hade en fin helg på förlossningen på Ackis (Uppsala alltså)alldeles nyss pga för tidiga värkar. Jag kom in själv eftersom det var mitt i natten och det kändes dumt att släpa upp dottern. Jag fick dock inte så himla mkt frågor om partner etc, kanske för att de fick min journal från mama mia där det står tydligt att jag är gift med en tjej. Ackis har rykte om sig att vara lite kinkiga (vi har ju en hel del frireligiösa här i stan, kanske därför?)men jag måste säga att de var helt super. Alla var trevliga och vänliga och när familjen kom och hälsade på mig var det ingen som höjde på ögonbrynen.
    Det var faktiskt lika bra när dottern föddes men då var vi där så kort stund, både på BB och förlossningen, så vi hann inte träffa så många. Nu träffade jag ett ganska stort antal skift och alla var faktiskt väldigt bra - helt utan nån så kallad homokompetens!

    Beklagligt att det i storstäder i Sverige idag (småstäder kanske får ursäktas med ovana?) dock ska behöva bli så som några av er upplevt det.
    Hoppas vi alla slipper det framöver, grabbarna verkligen inkluderade (fastän ni troligen inte hamnar på förlossning och BB i alla fall )

  • Äldre 2 Jan 09:18
    #21

    Ville bara säga att jag verkligen käner med alla som blivit dålig bemötta - att skaffa och få barn är en så enorm känslomässig omvälvning, man är helt upp och ner och då är det superviktigt att man blir bra bemött. Jag minns fortfarande hur illa bemötta vi blev på vårt första gynbesök inför insemination där vi ifrågasattes för att min fru var student, jag var under 25 och för att vi var två kvinnor. Det var hemskt. Så jag bävade inför MVC, förlossningen, BB och BVC. Men de var underbara. Kalmar har vad jag vet inte homokompetens men de var varma, trevliga, lyhörda och omtänksamma. Det är det som behövs.

    Hoppas att allas upplevelser kommer att bli bättre och som sagt - påtala det som sker annars blir det aldrig bättre.

    Lycka till alla

  • mrztig­ger
    Äldre 9 Jan 10:48
    #22

    vi var med i regnbågsprojektet med vår första dotter och det är vi INTE nu.... vi gillade inte alls danderyd.

    det började jättebra, kom in då vattnet gått samt att min fru hade gätt över tiden så det var dags att sätta igång förlossningen. sen gick allt snett....

    det gick inte att kolla hur öppen min fru var då hon har ont, ingen har "vart" där nere i över huvud taget och det bara gick inte. frun grät och ville hem, jag satt och var bara chockad över hur allt gått fran så bra till så kaotiskt, det kom in 2 andra och ville prata med henne om att det var det enda sättet men vår BM sa att det fanns juh alltid kejsarsnitt..
    då kom det in en läkare och tyckte att det var ngt vi skullr ha täönkt på innan vi skaffade barn, alltså att barnet skulle komma ut!!
    men inte går man och tar sig mellan bena innan man blir gravid för att se hur det känns!! många homosexuella är oskulder när de skaffar barn... .

    efter det gick tiden, vi fick stjuta upp kejsarsnittet hela tiden., dåligt med info, det kändes lite som om dom sket i oss med flit för att vi ville ha kejsarsnitt..

    när vi var på avd (hamdade inte på bb iom kejsarsnittet) kom vi upp sent på natten, susanne hade inte fått äta ngt sen tidigt på morgoen och ville ha mat men det fanns inget... fick tjata mig till att de skule värma en fryst paj.

    det kommer in en till läakre ngn dag efter och skäller på susanne fär att hon inte ville att ngn skulle vara där nere och känna och att hon borde ha fattat att man gör så... tro mig, hon försökte men efter att ha skrikit och gråtit sig igenom 5 min och dom hade inte ens fått en ett finger så funkar det inte.. inte när man skall göra samma sak flera gånger om..

    nä... nu testar vi huddinge istället

  • Äldre 9 Jan 13:30
    #23
    Mrstigger - Så olika det kan vara. Med vår första son fick vi till en kejsarsnittstid hur lätt som helst och nu när det är min tur så har vi återigen fått tid för kejsarsnitt och det gick hur bra som helst vi blev jättebra bemötta dessutom har jag gått i sk aurorasamtal hos chefsbarnmorskan på Danderyd och underbarare människa än henne finns nog inte. Jag kan inte tänka mig ett bättre bemötande tvätom kan jag knappt fatta att hon är och har varit så tillmötesgående och omtänksam som hon är och har varit genom  hela min graviditet. Jag har hela tiden haft vissa farhågor även när det gäller kejsarsnitt och hon har fixat så att vi ska lösa det på ett annat sätt än vad som annars är brukligt.

    Hoppas ni upplever Huddinge bättre!
    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. BF med pyre nr 2 090202.?:*¨¨*:?.
  • Mirix
    Äldre 11 Jan 18:52
    #24

    Mz Tigger:
    Har vi hört det där förr.. hum.. Vi kom in akut till danderyd i sommras för jag fick en blödning. De var ju "tvugna" att göra en gynundersökning o det gick inte. Jag har vaginism. Men läkaren (som inte äns viste hur den jäkla maskinen fungerade) proppsade o tillslut fick jag försöka jälv med ultraljudspinnen. Men det gick inte så hon hämtade nån chefsbarnmorska av nåt slag som försökte sticka in sina hårda fingrar i mig medans jag låg där o skrek o grät. Tillslut fick de ju avbryta det hela. Efetråt så tittade chefstanten mig i ögonen o sa att hade jag verkligen tänkt igenom det här för det skulle bli många gånger de behövde komma in. Som om jag i 19:e veckan skulle säga att nej jag ¨ngrar mig för jag kan inte genomgå en gynundersökning!

    Vi berättade allt för Lotta på mamamia o hon ringde o anmälde dem för övergrepp.

    När vi sen kom in för förlossning (vi hade ett planerat snitt men värkarna kom igång tidigare) o det gick super snabbt. Plötsligt kom de varannan minut o läkaren sa att hon behövde kolla hur öppen jag va. Vi berättade att det gick inte och (igen) varför. Då sa hon att då kanske jag måste förda vaginalt iallafall! (Som att det skulle hjälpa mitt redan hysteriska jag!) Narkosläkaren som sen kom in ville sen veta varför jag skulle snittas (som om det var viktigt, jag hade ju redan fått ett godkännande för snitt) o då fick JAG berätta det och oxå vad vaginism va. Så uselt. Men sen gick det som tur va bra. (Om man bortser från att jag kom i chocl eftersom de tog typ 10 sprutor på mig o jag e stickrädd o de misslyckades med de flesta...

  • Pumin
    Äldre 21 Jan 16:16
    #25

    Vill bara ge en annan bild. Tycker att det är jättetråkigt för er som blivit dåligt bemötta på danderyd, men det kanske inte alltid är så.
    Vi åkte in och födde barn den 13/1 och blev superbra bemötta från första sekunden. När mina värkar kom igång och vi ringde in till förlossningen så talade jag om att vi var "regnbågsfamilj" och efter det så behövde vi aldrig upprepa oss. På alla papper från förlossningen till BB och BB-hotellet stod det "medboende: Fru/sambo" .
    Hade skift-byte och fick ny barnmorska i mitten av förlossningen och det var inga problem.
    Efter förlossningen så var jag tvungen att opereras och flyttades iväg i ett par timmar , min fru stannade kvar på förlossningen och fick fantastiskt stöd av en undersköterska som höll dem sällskap och behnadlades exemplariskt av barnläkare och andra som passerade och gjorde undersökninger på lilleman.
    Vi stannade en natt på avd 16 (BB) efter förlossnigen och även där behandlades vi super bra , min fru fick stanna gratis den natten vi var där. På BB-hotellet var det igen - super bra. Underbara barnmorskor som läst journalen och hade sten-koll på läget. Vi behandlades som vilka andra som helst.

    Jag hoppas att det finns andra som har blivit bra bemötta som kan vittna om att regnbågsprojektet fungerar.

  • Äldre 21 Jan 21:34
    #26
    Pumin skrev 2009-01-21 16:16:13 följande:
    Vill bara ge en annan bild. Tycker att det är jättetråkigt för er som blivit dåligt bemötta på danderyd, men det kanske inte alltid är så.Vi åkte in och födde barn den 13/1 och blev superbra bemötta från första sekunden. När mina värkar kom igång och vi ringde in till förlossningen så talade jag om att vi var "regnbågsfamilj" och efter det så behövde vi aldrig upprepa oss. På alla papper från förlossningen till BB och BB-hotellet stod det "medboende: Fru/sambo" .Hade skift-byte och fick ny barnmorska i mitten av förlossningen och det var inga problem. Efter förlossningen så var jag tvungen att opereras och flyttades iväg i ett par timmar , min fru stannade kvar på förlossningen och fick fantastiskt stöd av en undersköterska som höll dem sällskap och behnadlades exemplariskt av barnläkare och andra som passerade och gjorde undersökninger på lilleman.Vi stannade en natt på avd 16 (BB) efter förlossnigen och även där behandlades vi super bra , min fru fick stanna gratis den natten vi var där. På BB-hotellet var det igen - super bra. Underbara barnmorskor som läst journalen och hade sten-koll på läget. Vi behandlades som vilka andra som helst. Jag hoppas att det finns andra som har blivit bra bemötta som kan vittna om att regnbågsprojektet fungerar.
    Va härligt!

    Vi hoppas på bättre uppelvelse nu i mars.
  • Linda8­2 sthlm
    Äldre 21 Jan 21:48
    #27

    Va trist att höra om era trista upplevelser. Vi födde också på Danderyd och vi trivdes hur bra som helst. Vi fick världens goaste barnmorksa och undersköterska på förlossningen och var oxå med om skiftbyte och fick ett exakt lika bra team då!!
    För att inte tala om vilket enormt varmt omhändertagande vi fick på patient hotellet.. Ville aldrig åka hem för vi trivdes så bra!!!
    Nästa barn blir oxå geom regbågsprojektet förhoppningsvis och om allt går som det ska bor jag med glädje på patient hotellet!!!

  • knytte­t09
    Äldre 25 Feb 20:02
    #28

    Jag och min fru är också med i regnbågsprojektet och var där på en visning för två veckor sedan. Vi fick ett jättebra intryck så det är förvånande att höra Mirix och MrsTigers berättelser. Min fru föder i april och vi längtar tills dn stora dagen då vår lillkille tittar ut!:)

  • Mirix
    Äldre 26 Feb 07:22
    #29

    knuttet: ja det verkar variera enormt.

Svar på tråden Regnbågsprojektet :(