• Adelis­a
    Äldre 4 Dec 11:32
    14565 visningar
    13 svar
    13
    14565

    Parkeringsljuset trasigt - besiktiga bilen? och ombesikta?

    Jag tror vårt parkeringsljus på bilen är trasigt. Men man använder ju typ det aldrig.

    Ska besiktiga bilen i eftermiddag.

    Vad får man för trasiga lampor? Måste bilen ombesiktigas eller får man bara tillsägelse (vad de nu gör sätter siffror va, typ en 2:a?)????


    Julian 060210 Adrian 071230
  • Svar på tråden Parkeringsljuset trasigt - besiktiga bilen? och ombesikta?
  • Äldre 4 Dec 12:35
    #1

    Varför TROR du att lyset är trasigt?
    Det ser du ju om det är.
    Om det bara är själva lampan som är paj, så går det ju att byta den
    Vet inte vad som säger på besiktningen, men tror inte att du får obesiktning iaf.

    Jag besiktigade bilen häromdagen, den blev icke godkänd, men fick ingen ombesiktning, utan det räckte med att jag fixade det till nästa besiktning om ett år. Och det handlade om att jag hade fel färg på positionslysena, dvs jag hade USA blinkers, och det gillade dom inte.

    Förövrigt så sätter dom inte tvåor och sånt längre.

  • Carro W
    Äldre 4 Dec 12:35
    #2

    Jag fick ombesiktning för att en lampa var felmonterad (själva glödlampan var fel iskruvad) så det beror nog på vem det är som kollar bilen.


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Äldre 4 Dec 12:46
    #3

    Byt lampa!

  • Äldre 4 Dec 12:49
    #4

    Carro W skrev 2008-12-04 12:35:59 följande:


    Jag fick ombesiktning för att en lampa var felmonterad (själva glödlampan var fel iskruvad) så det beror nog på vem det är som kollar bilen.
    Kan det vara så att du fick fel ljusbild då?

    Annars så vet jag att när fästmannens bror besiktigade sin bil så dog hans ena halvljuslampa precis när han skulle köra in till besiktningen, och han fick inte ombesiktning..
    Men som du skrev, det beror säkert på vem som besiktigar, och jag vet heller inte säkert hur noga dom är med trasiga lampor och så..

    Men vissa saker tycker jag personligen är helskumma när det gäller besiktning.

    Två exempel är;
    Min svärfar besiktigade sin bil, han hade trasig damask och turbon läckte olja. Detta påpekade besiktningsmannen och han fick ombesiktning på damasken :S

    När jag efter det besiktigade vår bil, så sa dom inte ett skit om varken damask eller turbo, och ändå så visste jag att ena damasken var paj + att turbon läckte. Och ena lampan i regplåtsbelysningen muppade sig pga att ena sockeln glappade, så lampan lös inte som den ska, och det sa dom heller ingenting om. Så det är nog helt beroende på besiktningsman..
  • Carro W
    Äldre 4 Dec 13:32
    #5
    Deliverance skrev 2008-12-04 12:49:34 följande:
    Carro W skrev 2008-12-04 12:35:59 följande: Kan det vara så att du fick fel ljusbild då? Annars så vet jag att när fästmannens bror besiktigade sin bil så dog hans ena halvljuslampa precis när han skulle köra in till besiktningen, och han fick inte ombesiktning.. Men som du skrev, det beror säkert på vem som besiktigar, och jag vet heller inte säkert hur noga dom är med trasiga lampor och så.. Men vissa saker tycker jag personligen är helskumma när det gäller besiktning. Två exempel är; Min svärfar besiktigade sin bil, han hade trasig damask och turbon läckte olja. Detta påpekade besiktningsmannen och han fick ombesiktning på damasken :S När jag efter det besiktigade vår bil, så sa dom inte ett skit om varken damask eller turbo, och ändå så visste jag att ena damasken var paj + att turbon läckte. Och ena lampan i regplåtsbelysningen muppade sig pga att ena sockeln glappade, så lampan lös inte som den ska, och det sa dom heller ingenting om. Så det är nog helt beroende på besiktningsman..
    Ljuset var ju felställt. Jag pratade med en kompis sambo som jobbat som besiktningsman och han sa att de brukade bara påpeka det alt. rätta till felet på besiktningen. Så har besiktningsmannen en dålig dag...
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Adelis­a
    Äldre 4 Dec 13:54
    #6

    Ja, jag hade gärna fixat det. Men hinner inte. Är ensam med sjuka barn fram tills halv fyra. Ska vara där fyra. Så det blir liiite knapert.

    Det är parkeringsljuset... Var på statoil för ett par helger sedan där EN AV DERAS ANSTÄLLDA TRODDE att det var det. Och det syns ju inte när man kör.

    Får väl spela dum och jaha ja. Jaså. Suck.

    Någon som vet om bilbarnstolarna får vara ikopplade?


    Julian 060210 Adrian 071230
  • Carro W
    Äldre 4 Dec 13:56
    #7

    Ja det får dem


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Vasen
    Äldre 4 Dec 14:00
    #8

    Vi hade två ljusfel på vår bil senast. Positionsljus och någon reflektor. Behövde inte ombesiktigas. Hade för övrigt med mig mina två barn som var på sitt soligaste humör och charmade besiktningskvinnan, men det kanske inte spelade någon roll för resultatet .

  • Adelis­a
    Äldre 4 Dec 14:07
    #9

    vasen... hum mina sockerbitar är sjuka.. vattkoppor dessutom. inget snyggt haha..


    Julian 060210 Adrian 071230
  • Äldre 4 Dec 14:10
    #10

    Adelisa skrev 2008-12-04 14:07:44 följande:


    vasen... hum mina sockerbitar är sjuka.. vattkoppor dessutom. inget snyggt haha..
    Ta med dom iallafall. Kan ju vara så att det går fortare då om besiktningsmannen inte vill ha vattkoppor
  • Adelis­a
    Äldre 4 Dec 14:22
    #11

    nenne

    haha. ja. fast de får stanna hemma för sin egen skull. Den minste har så hög feber. Annars så hhe


    Julian 060210 Adrian 071230
  • Adelis­a
    Äldre 4 Dec 17:22
    #12

    det gick igenom.

    Men tyvärr var det glapp på spindelleden så det måste åtgärdas suck. alltid något.


    Julian 060210 Adrian 071230
  • Äldre 4 Dec 20:57
    #13

    Adelisa skrev 2008-12-04 17:22:21 följande:


    det gick igenom.Men tyvärr var det glapp på spindelleden så det måste åtgärdas suck. alltid något.
    Skönt att den gick igenom iaf.

    Men du, ang. parkeringslysen, kan du inte bara stänga av halvljuset, dvs sätta på parkeringslyset?
    Förresten, varför tror du det är trasigt?
Svar på tråden Parkeringsljuset trasigt - besiktiga bilen? och ombesikta?