• Äldre 6 Dec 19:38
    30063 visningar
    134 svar
    134
    30063

    Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!

    Har varit vegetarian sedan 1997 och alltid tänkt på hur BRA det är att Malaco gör Gott & Blandat utan gelatin.

    Sitter här i godan ro och äter min påse Gott & Blandat när en kompis talar om för mig att det innehåller djur. Forskar lite i det och det stämmer ju bra. Och inte vilket djur som helst, utan insekter. Löss; Kochenillsköldlus. E 120, rött färgämne.

    Mysigt. Har lust att tvätta munnen med tvål och köra ner fingrar i halsen och kräkas upp alltihop. Så VIDRIGT. Känner mig lurad...

    www.food-info.net/uk/e/e120.htm

    sv.wikipedia.org/wiki/Karmin

    sv.wikipedia.org/wiki/Kochenillsköldlus

  • Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!
  • Äldre 6 Dec 19:39
    #1

    Ja, det är godis det! Tyvärr.

  • ludenb­en
    Äldre 6 Dec 19:39
    #2

    HAHAHAHAHA vad nice,.... njut av lusgodiset

  • LindaL­1983
    Äldre 6 Dec 19:39
    #3

    mm googla på de flesta E nr och även sojalecitin så ser man vad man stoppar i magegn....äckligt!!


    Filippa December 06 Bebis December 08
  • Äldre 6 Dec 19:39
    #4

    Jag skiter väl i om godiset är helt färglöst? Hellre det än att det är LÖSS i!!

  • DCLXVI
    Äldre 6 Dec 19:40
    #5

       Men FY så äckligt!!! Jag ska omedelbart sluta äta allt med E 120... Finns i smink med va??


    Usch.


    If you´re 555, I am 666... vanligjavlablogg.blogspot.com/
  • poik07
    Äldre 6 Dec 19:40
    #6

    HA HA Såg en dokumentär för en massa år sedan när de gjorde gele hallon. Och lärde mig detta då. Sen den dagen har jag inte kunnat äta dessa...

  • bisekt­ris
    Äldre 6 Dec 19:41
    #7

    Haha. Själv är jag oberörd. I vissa länder är insekter och alla möjliga kryp att betrakta som delikatesser - och inte alltid på tillagat vis heller - så nog kan jag leva med det. Det smakar ju inte annorlunda bara för att jag vet vad som är i - och om jag inte tyckte att det var gott så skulle jag ju inte ha ätit det alls.

  • Annani
    Äldre 6 Dec 19:41
    #8

    Välkommen till verkligheten. Det är många år sedan det gjordes reportage om att man får röd färg av en viss sorts löss... Reportern visade tom genom att ta en nypa löss i handflatan och mosa dem och det blev bara en röd smet kvar...

  • Äldre 6 Dec 19:41
    #9

    poik07 skrev 2008-12-06 19:40:32 följande:


    HA HA Såg en dokumentär för en massa år sedan när de gjorde gele hallon. Och lärde mig detta då. Sen den dagen har jag inte kunnat äta dessa...
    Du kan inte hitta dokumentären eller klipp från den på youtube eller så tror du?
  • LindaL­1983
    Äldre 6 Dec 19:41
    #10

    nästan allt rött godis är löss ju


    Filippa December 06 Bebis December 08
Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!