• Äldre 8 Dec 18:57
    17251 visningar
    468 svar
    468
    17251

    Dalatråden


    VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!
    Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

    Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!



    En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

    Välkommen hit och ha trevligt!

    Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Äldre 8 Dec 20:53
    #1

    Nu har jag hittat hit! Det är ordning på dig Mollie!

    IDag har jag och Wilma bakat lussekatter o vetelängder. Wilma skulle promt hålla på med kaveln och sen pepparkaksformer...så hon fick väl göra det...så saffransbrödpepparkakor har hon gjort...lillebror var bara intresserad av att äta kusarna när dom var klara precis som pappa!

    Nej daz att gå upp en våning och kolla på cityakuten....

  • Äldre 8 Dec 21:12
    #2
    blondecrazygirl82 skrev 2008-12-08 20:53:37 följande:
    Nu har jag hittat hit! Det är ordning på dig Mollie!IDag har jag och Wilma bakat lussekatter o vetelängder. Wilma skulle promt hålla på med kaveln och sen pepparkaksformer...så hon fick väl göra det...så saffransbrödpepparkakor har hon gjort...lillebror var bara intresserad av att äta kusarna när dom var klara precis som pappa!Nej daz att gå upp en våning och kolla på cityakuten....
    Kul att du hittade hit! Hoppas de andra vill komma efter nu bara...

    Å va du är duktig som bakat, blir ju lite avis...
    ~Kurbits~
  • Äldre 8 Dec 21:45
    #3

    Vad bra med en ny tråd

    Sitter och surar lite över att pepparkaks dräkterna jag beställde inte kom idag
    Oliver har avslutning på sången som han går på i morgon och då skulle de vara utklädda till lucia tema. Men vi fick ju en tomtedräkt från willys när vi handlade som var från libero och den passa perfekt strl 2år

    Så han får vara tomte i morgon och pepparkaksgubbe på dagis på torsdag (om de kommit då) Trista är att de ska vara ute på dagis och vid slaskigt väder inne. Så jag köpte en i 86/92 sedan den andra i 98/104. Beroende om de är ute el inne så går overallen under på den större för blir även fika ute.

    Mamma ringde, pappa hade halkat på trappen hemma i morse så han hade lyckats brytit 2 revben och ena lungan punkterad. Så han hade fått åka till västerås i eftermiddags med ambulans. Så frågade jag mamma var de gör åt saken, men hon hade ju noll koll enda hon sa var att det blir svårläkt pga av att han diabetes.
    Han skulle ringa nu innan 22 och berätta hur mamma spelade in filip&fredrik på boxern som var mkt viktigt

  • Tess82
    Äldre 8 Dec 22:06
    #4

    Nu hittade jag hit också.

    På Linneas dagis har det också Lucia ute om det inte är dåligt väder. Tänkte bara ta på henne en tomteluva i så fall och blir de inne får hon ha tomtepyjamas.

    Dream, tråkigt med din pappa. Revben brukar väl få läka av sig själv tror jag men punkterad lunga vet jag inte vad de gör åt.


    Linnea -07
  • Äldre 9 Dec 07:22
    #5

    och wilma ska ha tomteklänning på dagis på torsdag em...dom skulle ha varit ute alla avdelningar tillsammans först men sen kom dom på att dom mindre barnen inte skulle få så mycket uppmärksamhet utan mest sitta på mammas eller pappas arm så då beslöt dom sig för att vara inne istället. skönare det oxå för såvitt jag hört ska det vara kallt på torsdag....

  • LillaV­i
    Äldre 9 Dec 07:31
    #6

    halloj

    vi har bakat hela helgen vi åxå. men nästa år gör jag pepparkaksdegen sj'lv. fy för köpe deg den är inge god att äta pepparkakorna blir inte heller goda.
    rasmus sytuntade i formarna så de blev diverse raketer och morfars mustache. ser jätte roligt ut. i söndags var vi hem till mormor och bakade lussebullar och en annan variant med kanelbullar fast med mandelmassa och mandel på rasmus skulle ha russin i sina och de ser hur roligt ut som helst.
    men han är duktig.

    emil sover numer hela nätter utan nattmål. hur skönt som helst.
    förövrigt har vi åkt rallypulka och byggt snögubbar.

  • Hoppe tossan
    Äldre 9 Dec 10:51
    #7

    Bra Mollie att du fixade en ny tråd! Och väl skrivet i trådstarten tycker jag.
    M:s dagis har lucia ute. Jättemysigt. Men lite trixigt att planera så att lucialinnet går över ytterkläderna... hm. Vi tror attt vi bylsar på honom ordentligt med byxor och tröjor och sen lucialinnet ovanpå. Om inte overallen går att ha under. Men då får int elinnet vara så genomskinligt. M är inte så tomtig av sig så han får vara stjärngosse. Det ska lbi kuL!

  • marjal­ena
    Äldre 9 Dec 11:57
    #8

    Ni som bor i hus och bor i Falun!! Var får ni tag på grus eller sand att grusa gården med? Tidigare år har jag åkt upp på Ingarvet och hämtat på kommunens förråd eller nåt sånt, men när jag svängde förbi där häromdagen fanns det inget grus kvar!

    Hur gör ni?

  • Irma07
    Äldre 9 Dec 16:40
    #9

    Vi bor i en brant backe så vi fuskar genom att hämta sand i lådan som står utställd för sandning när man kör fast i backen Tar en hink och fyller på när det behövs...
    Har sett att fler gör så..även de som inte bor på berget!!!

  • gurkan­76
    Äldre 9 Dec 16:44
    #10

    marjalena skrev 2008-12-09 11:57:52 följande:


    Ni som bor i hus och bor i Falun!! Var får ni tag på grus eller sand att grusa gården med? Tidigare år har jag åkt upp på Ingarvet och hämtat på kommunens förråd eller nåt sånt, men när jag svängde förbi där häromdagen fanns det inget grus kvar! Hur gör ni?
    Det skulle jag också gärna vilja veta!
Svar på tråden Dalatråden