• Anonym (torri­s)
    Äldre 30 Dec 17:07
    32609 visningar
    167 svar
    167
    32609

    Prattråd för oss med psoriasis

    Skönt att ha em egen snacktråd och gärna här där man kan vara anonym tycker jag ...

  • Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis
  • Anonym
    Äldre 30 Dec 17:09
    #1

    Jag skulle gärna vilja veta om någon annan har fått skov i samband med amning. Jag har en 2-månaders. Fick inget speciellt under graviditeten men nu under amningen blir det värre och värre ...

  • Anonym (torri­s) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 21:47
    #2

    Tror att psoriasisen kan påverkas av menscykeln så antagligen även av amningshormoner?

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 21:58
    #3

    hur mycket psoriasis har ni? kan ni smörja er med salvorna när ni är gravida?
    jag har inte varit till doktorn men är nästan 100% säker på att det är psoriasis jag har.
    har utslag som är torra och kliar med fjäll på knän,underben,armbågar och hårbotten mm

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 12:44
    #4

    jag har på armbågar, knän, hårbotten, naveln, pubeshåret, öronen och naglarna.
    kunde inte smörja under graviditeten, hade daivobetsalva och det var absolut no no under grav. betnovat för hårbotten fick jag olika besked om. min hudläkare sa att det var okej i måttliga doser, men läkaren påmvc avrådde helt. så jag a vnände det inte alls.


    Anonym skrev 2009-01-04 21:58:22 följande:
    hur mycket psoriasis har ni? kan ni smörja er med salvorna när ni är gravida? jag har inte varit till doktorn men är nästan 100% säker på att det är psoriasis jag har. har utslag som är torra och kliar med fjäll på knän,underben,armbågar och hårbotten mm
    jag tycker absolut du ska gå till läkare och kolla uppd det. är du gravid nu? annars finns det ju hjälp att få!!
  • cachew
    Äldre 5 Jan 12:47
    #5

    Jag har psoriasis sedan många år tillbaka. Alla läkemedel jag fått utskrivna har inte funkat över huvudtaget. Sedan något år tillbaka använder jag en salva som jag köper på hälsokosten. Den heter Zona och finns i två styrkor, jag använder den helt röda dvs den starkaste. Funkar jättebra för mig, mycket bättre än allt jag fått från läkaren. Är jag duktig och använder salvan regelbundet under längre tid, så försvinner i stort sett allt.

    Så Zona kan jag rekommendera!

  • cachew
    Äldre 5 Jan 12:48
    #6

    Glömde skriva :) att numera finns Zona även som schampo och som spray man kan spraya i hårbotten.

  • bettan­girl
    Äldre 5 Jan 13:04
    #7

    Har hört talats om Zona faktiskt men inte provat ännu, försvinner ditt psoriasis med den verkligen?

  • bettan­girl
    Äldre 5 Jan 13:05
    #8

    Mitt psoriasis kommer där jag har skadad hur, både där jag får myggbett eller tom blir torr, får nytt där direkt, presis som om huden tror den måste reparera sig jättesnabbt just där...

  • bettan­girl
    Äldre 5 Jan 13:09
    #9

    Föresten själv använder jag en kräm som heter KUNZEA kräm oxå från naturapoteket, det försvinner inte men blir mycket mjukare.
    Och i håret använder jag Mjällschampo Head and Shulders, aldrig något annat, tog ett tag men 99% av psoriasisen försvann i håret, men kommer tillbaka om jag byter schampo...

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 14:53
    #10

    japp jag är gravid nu så jag avvaktar väl tills jag fått bebben vill inte riskera att använda nåt som kanske inte är bra för den. måste ni smörja er dagligen året om eller går det som i skov?

Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis