• Ninno
    Äldre 3 Jan 13:47
    1146 visningar
    17 svar
    17
    1146

    Vad behöver man köpa på apoteket?

    Vad är det för grejjor man behöver från apoteket? Alltså både att ha hemma till bebisen och även att packa i BB-väskan. Tänkte åka till apoteket idag och köpa det sista och sen packa bb-väskan. Är i vecka 36 så det börjar kanske bli dags?
    Tips? Skrattande

  • Svar på tråden Vad behöver man köpa på apoteket?
  • Äldre 3 Jan 13:48
    #1

    Nagelsax, ammnings inlägg.

  • Lilla Prussi­luskan
    Äldre 3 Jan 13:49
    #2

    Renessans näsdroppar är superbra att ha! Inotynol till röda rumpor.

    Bindor till dig och vitaminer.

    Näsfrida/nässug är också bra att ha men de kan du köpa i bebisaffären.

  • tebe
    Äldre 3 Jan 13:49
    #3

    har blivit rekomenderad att köpa böjbar febertermometer pga den följer bebisens tarm.
    sedan har jag även fåt höra att jag skall köpa mjölkuppsamlare. ingen aning om vad det är. har inte varit på apoteket än och jag är i vecka 39.

  • Syster mia
    Äldre 3 Jan 13:50
    #4

    Inotyolkräm är bra om bebisen blir röd om stjärten. Köp inte så mycket därifrån. Jag köpte massa "skit" därifrån när jag väntade mitt första barn, som aldrig användes (barnolja, puder etc)

    Det viktigaste att packa ner är ju blöjor och våtservetter sedan är det andra rätt så onödigt eg.

    Lycka till!

  • Lilla Prussi­luskan
    Äldre 3 Jan 13:50
    #5

    Ja, en mjölkopp är bra att ha om bebben inte suger ordentlkigt från början. Då kan bebis dricka lite ur koppen.

  • Äldre 3 Jan 13:51
    #6
    tebe skrev 2009-01-03 13:49:58 följande:
    har blivit rekomenderad att köpa böjbar febertermometer pga den följer bebisens tarm. sedan har jag även fåt höra att jag skall köpa mjölkuppsamlare. ingen aning om vad det är. har inte varit på apoteket än och jag är i vecka 39.
    ja ammningskopp måste ni juh ha, läcker som fasiken när man ammar från det andra bröstet annars. jätte bra sak som sammlar upp det o så kan ni spara det.
  • Äldre 3 Jan 13:51
    #7

    bröstvärmare och en top ifån carefix. Mina två bästa inköp ifrån apoteket.
    Amningsinlägg kan man köpa i vilken mataffär som helst.

  • Äldre 3 Jan 13:52
    #8

    amningskopp har jag inte använt......

  • Ninno
    Äldre 3 Jan 13:52
    #9

    många bra tips! keep em coming :D

  • Lilla Prussi­luskan
    Äldre 3 Jan 13:55
    #10

    Barnolja är bra att ha, droppa lite i badet när bebbe ska bada så han/hon inte blir torra och "kliiga"

    Mina två barn hade mycket skorv så jag köpte en lite luskam och salsylvase så tog bort det.

  • Äldre 3 Jan 13:58
    #11

    glöm inte läppsyl, det behövde jag använda under förlossningen för jag fick supertorra läppar!

  • tebe
    Äldre 3 Jan 13:59
    #12

    kanske får ta mig en tur till apoteket med innan bebben hinner och komma. ammningsilägg har jag är det samma sak som ammningskopp?? känner mig hlt vilsen bland allt sådant här.


    Meus Veritas skrev 2009-01-03 13:51:15 följande:
    ja ammningskopp måste ni juh ha, läcker som fasiken när man ammar från det andra bröstet annars. jätte bra sak som sammlar upp det o så kan ni spara det.
  • Lilla Prussi­luskan
    Äldre 3 Jan 14:02
    #13

    Amningsinlägg är som små bomullskudda du har i bh eftersom brösten läcker ganska mycket första månaderna, även då du inte ammar.

    Amningskopp är som en liten plastkopp med hällpip i så att du kan låta mjölken dropp i där och sen spara mjölken eller ge bebben (ibland ha de svårt med sugtekningen första dagarna och då kan man ge med kopp. Inte med flaska eftersom det är en annan sugteknik och risken är att de föredrar flaskan framför brösten).

  • Pumpal­icious
    Äldre 3 Jan 14:04
    #14

    amningsinlägg är typ "tutt-bindor" som du har i bh:n så det inte läcker mjölk på hela tröjan!


    tebe skrev 2009-01-03 13:59:45 följande:
    kanske får ta mig en tur till apoteket med innan bebben hinner och komma. ammningsilägg har jag är det samma sak som ammningskopp?? känner mig hlt vilsen bland allt sådant här.
  • Äldre 3 Jan 14:20
    #15

    Tänkte bara flika med att säga att sax ska man inte använda på de små... skinnet sitter ofta fast i nageln när de är nyfödda, så antingen river man eller filar naglarna..
    Vad som är bra att ha hemma är annars: olja till bad, amningsinlägg, salva till röd rumpa, febertermometer, koksaltdroppar.

  • Äldre 4 Jan 18:56
    #16

    Fil man ska ha är glasfil, inte sandpappers, det ska tydligen finnas på typ Kicks. Amningsinlägg köpte jag Pigeons på Babyland, allt annat fastnade i bröstvårtorna så jag fick sår när jag försökte ta loss dem. Inotyol är bra. Koksaltslösning till täppt näsa!!! Näsfrida från Babyland = ovärderlig. Alvedon till dig själv om du har ont efter. Bindor behöver du, men det köper du kanske på ICA eller nåt.

  • Wurta
    Äldre 5 Jan 11:04
    #17

    Inotyol, Näsfrida, alvedon, tvättservetter/våtservetter, olja. Tuttmjölksuppsamlare är skitbra, alltså amningskopp. Brösten läcker mycket ett tag.
    Apotekets bröstmjölkspump är VÄRDELÖS. Köpte en "riktig" (Avent) för 400 kronor i babyaffär och livet blev en nyans rosigare!
    Parfymfria produkter för dig; lotion, schampo etc då bebisnäsor är känsliga.

Svar på tråden Vad behöver man köpa på apoteket?