• Anonym
    Äldre 4 Jan 12:02
    74891 visningar
    40 svar
    40
    74891

    Mina tänder går sönder... Hjälp!

    Jag har haft problem med mina tänder länge, mycket hål och så. Men nu sista året har flera tänder gått sönder, en fick jag dra ut det lilla som var kvar av, en annan har lossnat nästan hela tanden. Och igår lossnade en bit av en hörntand. Jag vågar snart inte träffa folk för att jag har så fula tänder! Kan inte skratta med öppen mun längre... Jag skäms så över mina fula tänder, men har inte råd att gå till tandläkaren och fixa dom. Tycker det är fruktansvärt pinsamt också att komma till tandläkaren med dessa dåliga tänder. Jag är bara 34 år, varför blir det såhär??

    Finns det någon som har det likadant, och vad har ni i så fall gjort åt saken? Vad kan det bero på att tänderna lossnar bit för bit?

  • Svar på tråden Mina tänder går sönder... Hjälp!
  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 4 Jan 12:20
    #11

    HelleGbg skrev 2009-01-04 12:13:48 följande:


    Pysselgalningen skrev 2009-01-04 12:10:26 följande:
    det finns inget som tyder på arvsanlag och dålig saliv.Menat inget illa,men sköter man inte sin mun som man ska,och även då matintag,så får man sådan mun som din gubbe har.
    Jag tror nog att jag vet att han sköter sina tänder, men dom faller i bitar ändå. Vissa männskor har helt enkelt dåliga, mjuka tänder från start och då kan man få kämpa med borstning, tandtråd, munvatten och matintag bäst man vill utan verkan... det enda som hjälper är att gå till tandläkarn och få hjälp med det.
  • Äldre 4 Jan 12:21
    #12

    nu får ju även fk in och betalar ganska mycket speciellt på stora jobb.
    Men börja iaf med att inhandla tandtråd/tandstickor,flour,
    Borsta tänderna minst 2ggr/dag,
    se till att ej småäta hela tiden.även tuggummi gör skada på tänderna vid kontinuerligt tuggande.(Extra mm.)

  • MikPel
    Äldre 4 Jan 12:47
    #13

    Det måste finnas något att prioritera med.
    Och är folk på bidrag får de inte fler pengar i handen om de byter bostad. och fixar de extra jobb då moträknas det i bidraget.

    Ja kort sagt är det synnerligen omdömmeslöst att prata om att omprioritera.

    Anonym (frisk) skrev 2009-01-04 12:18:40 följande:


    Anonym skrev 2009-01-04 12:08:12 följande:
    Problemet är ju att ju längre man väntar dessto dyrare blir det hos tandläkaren också! Det är en dålig prioritering att inte sköta sina tänder och leder p sikt till stóra problem som inte bara rör munnen utan resten av kroppen också. I dåliga tänder kan infektioner börja gro och dessa infektioner är av någon anledning speciellt farliga för hjärtat. Det är inte alls ovanligt med svåra hjärtsjukdomar hos dem som har struntat i sina tänder. Utan tänder tuggar man maten dåligt. Ofta får folk med dåliga tänder, eller tandlösa stora problem även med mage, värk mm Det ena ger det andra. Mitt råd till dig är att prioritera om. Jag vet inte vilken livssituation du befinner dig i om du använder tobak sluta med det, bor du lite för dyrt för din ekonomi byt ner dig, ta ett extra arbete. Tandläkarbesök är kostsamma för alla men det handlar om prioriteringar och kloka beslut.
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 13:04
    #14

    Mitt tandkött har blivit dåligt efter att jag fick min dotter..
    Bara väntar på att tänderna ska trilla ut..:(..
    Å jag sköter dom.. ändå är mitt tandkött så dåligt...
    Å jag är bara 23...
    Tror ni de skulle hjälpa me typ salivtabletter?
    Kan ju tilläga att jag äter tabletter pga av psykiska problem å dom påverkar ju oxå tänderna å tandköttet..

  • Anonym (555)
    Äldre 4 Jan 13:50
    #15

    Anonym skrev 2009-01-04 13:04:15 följande:


    Mitt tandkött har blivit dåligt efter att jag fick min dotter.. Bara väntar på att tänderna ska trilla ut..:(..Å jag sköter dom.. ändå är mitt tandkött så dåligt...Å jag är bara 23... Tror ni de skulle hjälpa me typ salivtabletter? Kan ju tilläga att jag äter tabletter pga av psykiska problem å dom påverkar ju oxå tänderna å tandköttet..
    Om du äter tabletter som påverkar salivproduktionen så kan jag nog garantera att tandläkarn kommer råda dig till att äta nånting för att öka det (ska finnas så vitt jag vet) för en dålig salivproduktion = sämre tänder och tandkött. Saliven håller munnen ren (till viss del) + att det skyddar tänder & tandkött.
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 13:53
    #16

    Noggrann munhygien och INGA lightprodukter. Det som ersätter sockret i dessa produkter förstör tänderna något fruktansvärt.

    Sedan har en del tyvärr oturen att ha dåliga tänder. Min styvmamma har fruktansvärt dåliga tänder. Hon får hål hela tiden, jag tror inte hon har en hel tand i munnen och förmodligen har hon en del proteser också med tanke på hur många tänder hon fått dra ut jag träffade henne första gången när jag var sju. Jag fyller 27 om en månad...


    Anonym skrev 2009-01-04 12:02:49 följande:
    Jag har haft problem med mina tänder länge, mycket hål och så. Men nu sista året har flera tänder gått sönder, en fick jag dra ut det lilla som var kvar av, en annan har lossnat nästan hela tanden. Och igår lossnade en bit av en hörntand. Jag vågar snart inte träffa folk för att jag har så fula tänder! Kan inte skratta med öppen mun längre... Jag skäms så över mina fula tänder, men har inte råd att gå till tandläkaren och fixa dom. Tycker det är fruktansvärt pinsamt också att komma till tandläkaren med dessa dåliga tänder. Jag är bara 34 år, varför blir det såhär?? Finns det någon som har det likadant, och vad har ni i så fall gjort åt saken? Vad kan det bero på att tänderna lossnar bit för bit?
  • Äldre 4 Jan 15:42
    #17

    Om det är så att du hela tiden upplever att tänderna "faller sönder" kan det va så att du gnisslar eller pressar tänder (så kallad bruxism)...Självklart blir problemen alltid mer omfattande ju längre tid man väntar med att gå till tandläkaren, den goda nyheten är dock att det aldrig är så illa att det inte går att göra ngt åt situationen :)
    Fom. juli -08 trädde den nya tandvårdsreformen i kraft vilket betyder att du får ett bidrag med 150 kr/år samt att all behandling som utförs samlas i en "pott", när denna överskrider 3000 kr går F-kassan in med 50%, med andra ord har det blivit mkt billigare för personer med stort tandvårdsbehov att gå till tandläkaren. Du får gärna skriva till mig om du undrar över något, jag jobbar som tandhygienist :)
    Lycka till och hoppas att jag har varit till ngn hjälp :/

  • Anonym (Hål)
    Äldre 4 Jan 16:20
    #18

    Jag har också mycket hål i tänderna och förr tyckte jag det var fruktansvärt jobbigt att gå till tandläkaren. Jag hade en hemsk tandläkare (elak) men vågade inte byta för jag ville inte visa mina tänder för någon annan. Sedan pensionerades han, tur för mig. Då hade jag inget val. Sedan har tanläkana kommit och gått. Alla har slutat efter något år och jag har hamnat där i tandläkarstolen med en ny tandläkare. Men ingen har någonsin kommenterat mina tänder, de har nog sett allt. Så nu bryr jag mig inte längre.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 17:35
    #19

    MikPel skrev 2009-01-04 12:47:40 följande:
    [citat]
    Det måste finnas något att prioritera med. Och är folk på bidrag får de inte fler pengar i handen om de byter bostad. och fixar de extra jobb då moträknas det i bidraget.Ja kort sagt är det synnerligen omdömmeslöst att prata om att omprioritera.

    Tack för att du (till skillnad från "frisk") förstår att jag inte kan prioritera tandläkarbesök, hur gärna jag än skulle vilja! Jag lever inte på bidrag, men har inga marginaler ändå. Är ensam med tre barn, har ingen hjälp av pappan. Så alla pengar går till det viktigaste, dvs mat och det som barnen behöver. Och skulle jag jobba mer skulle mitt bostadsbidrag sänkas, så att jobba mer är ingen lösning för mej.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 17:43
    #20

    OliviaP skrev 2009-01-04 15:42:24 följande:


    Om det är så att du hela tiden upplever att tänderna "faller sönder" kan det va så att du gnisslar eller pressar tänder (så kallad bruxism)...Självklart blir problemen alltid mer omfattande ju längre tid man väntar med att gå till tandläkaren, den goda nyheten är dock att det aldrig är så illa att det inte går att göra ngt åt situationen :)Fom. juli -08 trädde den nya tandvårdsreformen i kraft vilket betyder att du får ett bidrag med 150 kr/år samt att all behandling som utförs samlas i en "pott", när denna överskrider 3000 kr går F-kassan in med 50%, med andra ord har det blivit mkt billigare för personer med stort tandvårdsbehov att gå till tandläkaren. Du får gärna skriva till mig om du undrar över något, jag jobbar som tandhygienist :)Lycka till och hoppas att jag har varit till ngn hjälp :/
    Tack för svaret!

    Jag gnisslar tänder på nätterna, och biter ihop så jag är alldeles öm i käkarna på morgonen. Kanske det kan vara en bidragande orsak till att tänderna går sönder?
    Äter också mediciner som orsakar muntorrhet, äter salivstimulerande tabletter men det kanske inte räcker...? Har under många år haft ett matmissbruk som självklart måste ha skadat mina tänder. Men det är bättre med det nu. Jag borstar tänderna noga morgon och kväll och sköljer med Listerine. Kan man göra något mer själv?

    Det känns så hopplöst att ha det såhär, så fort jag lyckats få ihop pengar till att laga en tand så går en annan sönder. Jag blir alltid tvungen att vänta så länge innan jag kan gå till tandläkaren, det vore säkert bättre om jag kunde gå direkt.

    Måste passa på att fråga dej som jobbar som tandhygienist: Jag har hört att man kan få ekonomisk hjälp för att fixa iordning tänderna om man har eller har haft någon sjukdom som skadat tänderna. Vet du om det också gäller matmissbruk? Minns inte riktigt hur det var, men tror att man kunde få ett slags högkostnadskort som gör att man inte måste betala mycket alls själv. Hade jag pengar att fixa tänderna för skulle jag ju göra det, men jag har ingen möjlighet att få ihop pengar till det trots den nya reformen...
Svar på tråden Mina tänder går sönder... Hjälp!