• Äldre 5 Jan 11:16
    1559372 visningar
    6299 svar
    6299
    1559372

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 7 Jan 13:50
    #31

    Pixie apa visst är det sjukt att man skäms över det.. det är ju ine som om vi har gjort något fel vi har fött barn (deras barn)..
    Jag blir också less på att kroppen tar sådan stryk, rumpan (vart f..n tog den vägen?, brösten, håret magen och till slut den lilla musen...
    Ska det vara så här? ska vi få allt?
    min tyngdkänsla är dock nästan obefintlig nu för tiden dock känner jag mig alltid lite öppen efter sex..och lite muspruttig...inte kul.
    Kniper som bara den när jag kommer ihåg.
    vill inte begränsa mig på något sätt..men helt återställd blir vi aldrig tyvärr

  • PixieA­pa
    Äldre 7 Jan 13:56
    #32

    So nice skrev 2009-01-07 13:50:27 följande:


    Pixie apa visst är det sjukt att man skäms över det.. det är ju ine som om vi har gjort något fel vi har fött barn (deras barn)..Jag blir också less på att kroppen tar sådan stryk, rumpan (vart f..n tog den vägen?, brösten, håret magen och till slut den lilla musen...Ska det vara så här? ska vi få allt? min tyngdkänsla är dock nästan obefintlig nu för tiden dock känner jag mig alltid lite öppen efter sex..och lite muspruttig...inte kul.Kniper som bara den när jag kommer ihåg.vill inte begränsa mig på något sätt..men helt återställd blir vi aldrig tyvärr
    Jag frågade min man igår om detta. Han var ärlig och sa att han hade märkt skillnad men var snabb med att säga att det absolut inte var något konstig och att han inte hade tänkt särskilt mycket på det. Innerst inne är jag så klart glad för att han var ärlig, det måste man ju vara mot varandra, men fan, undrar om han tycker att det är äckligt? Det frågade jag honom inte för skulle han tycka det är jag säker på att han inte skulle säga det.
    Ni hör ju hur äckligt det låter? Usch, jag vill inte säga ordet. Eller? Hur känner ni andra? Är det inte äckligt?
    Jag vill ju inte känna så förstås men kan inte hjälpa att jag gör det. Typ totalt osexig.
  • Hoppe tossan
    Äldre 7 Jan 14:15
    #33

    jag tror inte att karlarna tycker att det är äckligt. De vet inte så mycket om kvinnokroppar som vi och tror nog att det mesta är normalt. Puckon helt enkelt! Nejdå, det där var ett skämt, men jag tror ändå på att de inte tycker att det är äckligt, eftersom de inte har en kvinnokropp själv att jämföra med, inget "normalt" att jämföra med. Dessutom tror jag att de glömmer bort hur det var innan, ganska fort. Så oroa er inte så mycket!

  • PixieA­pa
    Äldre 7 Jan 14:21
    #34

    Hoppe tossan skrev 2009-01-07 14:15:12 följande:


    jag tror inte att karlarna tycker att det är äckligt. De vet inte så mycket om kvinnokroppar som vi och tror nog att det mesta är normalt. Puckon helt enkelt! Nejdå, det där var ett skämt, men jag tror ändå på att de inte tycker att det är äckligt, eftersom de inte har en kvinnokropp själv att jämföra med, inget "normalt" att jämföra med. Dessutom tror jag att de glömmer bort hur det var innan, ganska fort. Så oroa er inte så mycket!
    Du har nog rätt. De tror nog att det mesta är normalt. Kvinnor ser ju ganska olika ut från början också för den delen
  • Miss Maya
    Äldre 7 Jan 15:22
    #35

    Jag tror inte man ska haka upp sig så mycket på det, speciellt inte om det "bara" ser annorlunda ut, men man inte känner något speciellt. Fast det är lättare sagt än gjort, jag vet...

    Idag sattes min spiral in. Insättningen gick väldigt bra och BM sade inget om att jag skulle haft framfall, och jag frågade inte heller något särskilt. Och jag VET ju redan själv, så det spelar ju ingen roll vad hon säger.

    Nu är det ju dock tio dagar tills man får ha sex igen... Det är DET som ska bli spännande...

  • Hoppe tossan
    Äldre 7 Jan 19:30
    #36

    har också haft spiral, men minns inte att det skulle ta 10 dagar tills man fick ha sex? Iofs är det rätt länge sen nu så jag har nog glömt.
    Har du nå ont då? jag hade skiiiitont första dagen jag satt in den. som konstant mensvärk. Tor ur den typ 8 månader senare för jag stod inte ut med mensvärken.

    Min bm sa inte heller nåt då om framfall, men jag fick konstaterat hos uroterapeuten av läkaren där att slidväggen hade sjunkit in och därmed hade urinröret böjts och det är det som orsakar mina problem.

  • Pretty in scarle­t
    Äldre 7 Jan 19:39
    #37

    Dum fråga, men hur vet man om man har framfall? Vad är det egentligen? Underlivet ärju helt annorlunda nu ett år efter förlossningen och det är liksom lite mer tyngdkänsla. där nere Känner man utanpå blygdläpparna och mellangården så känns det "utfläkt", kniper jag drar det ihop sig och känns ungefär som innan förlossningen men då jag slappnar av är det som om det buktar lite så att säga. Är det normalt? Har inga besvär i övrigt.

  • Miss Maya
    Äldre 7 Jan 19:49
    #38

    Ja alla får väl mer eller mindre framfall efter en vaginal förlossning tror jag. Endel besväras av det, andra inte.

    Jag förmodar att det du har är ett framfall, men störs du inte av det, eller lider du inte av det så är det inget som de gör något åt. Då säger de nog bara att du ska knipa.

    Pretty in scarlet skrev 2009-01-07 19:39:45 följande:


    Dum fråga, men hur vet man om man har framfall? Vad är det egentligen? Underlivet ärju helt annorlunda nu ett år efter förlossningen och det är liksom lite mer tyngdkänsla. där nere Känner man utanpå blygdläpparna och mellangården så känns det "utfläkt", kniper jag drar det ihop sig och känns ungefär som innan förlossningen men då jag slappnar av är det som om det buktar lite så att säga. Är det normalt? Har inga besvär i övrigt.
  • Miss Maya
    Äldre 7 Jan 19:53
    #39

    Min första koppaspiral satte jag in för snart fem år sedan, och då hade jag inte fött barn. Det stack lite när de satte in den och hade en lätt mensvärk ungefär en vecka efteråt. Mensen i sig blev lindrigare på alla sätt. Tog ut den för att den kändes vid sex. Och därav också min oro nu att den ska kännas MER. Eftersom ju slidan tappar sin styrka eller vad man ska säga, dvs allt har sjunkit ner lite och det känns som att slidan inte är riktig tlika djup. Det har kunnat göra riktigt ont att ha sex ibland efter förlossnigen. Jag tänker att det kanske blir värre med spiralen där, men jag vet ju inte än.

    Idag kände jag inte något när hon satte in den och jag har inte känt något alls efteråt och blöder nästan inget, så i nuläget känner jag mig rätt nöjd. Så här långt iaf.

    Hoppe tossan skrev 2009-01-07 19:30:03 följande:


    har också haft spiral, men minns inte att det skulle ta 10 dagar tills man fick ha sex? Iofs är det rätt länge sen nu så jag har nog glömt. Har du nå ont då? jag hade skiiiitont första dagen jag satt in den. som konstant mensvärk. Tor ur den typ 8 månader senare för jag stod inte ut med mensvärken. Min bm sa inte heller nåt då om framfall, men jag fick konstaterat hos uroterapeuten av läkaren där att slidväggen hade sjunkit in och därmed hade urinröret böjts och det är det som orsakar mina problem.
  • Pretty in scarle­t
    Äldre 7 Jan 19:57
    #40

    Det är nog framfall jag har. Är gravid igen nu och då sväller allt upp där inne vilket gör att tyngdkänslan blir värre. Ska nästa barn ta med sig hela livmodern ut?!?

    Jag har en skräckhistoria där en äldre kvinna (jag jobbade på äldreboende) hade livmodersframfall. Det var fruktansvärt. Hela livmodern hängde mellan hennes ben som en stor fotboll. Denna boll fick vi smörja varje dag annars blev det sprickor och sår. De hade försökt operera henne men framfallet hade ramlat ned igen och att ta bort livmodern gick inte av ngn anledning. Kanske hennes allmänna skick. Givetvis är detta säkert inte vanligt alls och jag vill inte skrämmas. Men det här var vad jag fick upp på näthinnan nu. Inte kul. Så om väggarna inne i slidan buktar lite, so what! Det kan man leva med så länge man inte har andra besvär. Men tittar livmodern fram mellan bena då jäklar....

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder