• Äldre 5 Jan 11:16
    1559054 visningar
    6299 svar
    6299
    1559054

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Miss Maya
    Äldre 7 Jan 20:09
    #41

    Ja jo jag vet, jag har också jobbat på äldreboenden när jag var yngre och då var där också en kvinna som hade livmoderframfall. Vilket ju är "värre" om man nu ska jämföra.

    Men slidväggsframfall kan ju vara nog så besvärande och begränsande i livet, om det vill sig illa.

    Pretty in scarlet skrev 2009-01-07 19:57:48 följande:


    Det är nog framfall jag har. Är gravid igen nu och då sväller allt upp där inne vilket gör att tyngdkänslan blir värre. Ska nästa barn ta med sig hela livmodern ut?!? Jag har en skräckhistoria där en äldre kvinna (jag jobbade på äldreboende) hade livmodersframfall. Det var fruktansvärt. Hela livmodern hängde mellan hennes ben som en stor fotboll. Denna boll fick vi smörja varje dag annars blev det sprickor och sår. De hade försökt operera henne men framfallet hade ramlat ned igen och att ta bort livmodern gick inte av ngn anledning. Kanske hennes allmänna skick. Givetvis är detta säkert inte vanligt alls och jag vill inte skrämmas. Men det här var vad jag fick upp på näthinnan nu. Inte kul. Så om väggarna inne i slidan buktar lite, so what! Det kan man leva med så länge man inte har andra besvär. Men tittar livmodern fram mellan bena då jäklar....
  • Pretty in scarle­t
    Äldre 7 Jan 20:31
    #42

    Men om det värsta händer och man får livmoderframfall. Är det slut på sexlivet då eller går det att åtgärda effektivt? Har läst om operationer men att det är vanligt med återfall... Om man nu redan har slidväggsframfall, är det större risk för livmoderframfall? Och kan man föda fler barn eller blir det automatikst värre då?

    Ursäkta att jag kommer här och bombarderar er tråd med en massa inlägg . Är lite intensiv av mig..sorry.

  • Miss Maya
    Äldre 7 Jan 20:41
    #43

    Jag vet inte så mkt om livmoderframfall faktiskt.

    Jag är rädd att slidväggsframfallet blir värre efter nästa barn. Men å andra sidan var det någon här i tråden som att hon inte tyckte det blivit det. Men om man har verkliga problem med sitt slidväggsframfall så kan man operera det, men det gör de inte förrän du garanterat fött ditt sista barn.

    Pretty in scarlet skrev 2009-01-07 20:31:46 följande:


    Men om det värsta händer och man får livmoderframfall. Är det slut på sexlivet då eller går det att åtgärda effektivt? Har läst om operationer men att det är vanligt med återfall... Om man nu redan har slidväggsframfall, är det större risk för livmoderframfall? Och kan man föda fler barn eller blir det automatikst värre då? Ursäkta att jag kommer här och bombarderar er tråd med en massa inlägg . Är lite intensiv av mig..sorry.
  • PixieA­pa
    Äldre 7 Jan 21:06
    #44

    Jag har också hört om tanter med livmoderframfall. Jag tyckte att det lät så äckligt. Jag är ganska äckelmagad av mig. (Bara för att jag tycker att det låter äckligt betyder det inte att jag är elak, jag kan inte hjälpa att jag känner så och det är ju jättesynd om tanten som har det naturligtvis)

    Och nu - detta. Har jag också framfall nu alltså? Det är ju för fan så jag spyr på mig själv, tänker aldrig mer ha sex känns det som. Har turen att slippa ha livmoderframfall men slidväggsframfall låter nog så äckligt.

  • Hoppe tossan
    Äldre 8 Jan 14:11
    #45

    men shit, kan verkligen HELA livmodern trilla ut??? Bildas det hud på den då eller? Det måste ju bara ha varit en slamsig boll, eller? Och äggledarna då, "dinglade" livmodern i äggledarna i slidan? Låter helt sjukt och jag vet inte om jag tror på det. har hört att livmodern tittar ut, men aldrig att den hänger mellan benen.

  • Äldre 8 Jan 14:15
    #46

    Hoppe tossan
    hahaaa fan vad roligt, dagens skratt dotter frågar mig vad jag skrattar åt hihiii

  • Miss Maya
    Äldre 8 Jan 14:31
    #47

    Jo vid ett allvarligt lidmoderframll kan livmodern tom komma ut genom slidan.

    Googlade faktiskt på livmoderframfall nu. Gjorde detsamma på slidväggsframfall förut, men det finns inom medicinen inte något som heter det tydligen... Men däremtom, självklart livmoderframfall. Och alla symtom vi har beskrivs under just livmoderframfall? Märkligt. Och där stod det ja att livmodern ju kan sjuka ner lite, eller mycket. Förklarar kanske varför jag upplever att min livmodertapp sjunkit ner. Det är nog inget jag inbillat mig då... Hmm... Fler barn? Jag blir mer och mer tveksam...

    Usch, man kanske inte ska vara så medveten om sin kropp! Man skulle säkert vara lyckligare som omedveten ibland...

    Hoppe tossan skrev 2009-01-08 14:11:55 följande:


    men shit, kan verkligen HELA livmodern trilla ut??? Bildas det hud på den då eller? Det måste ju bara ha varit en slamsig boll, eller? Och äggledarna då, "dinglade" livmodern i äggledarna i slidan? Låter helt sjukt och jag vet inte om jag tror på det. har hört att livmodern tittar ut, men aldrig att den hänger mellan benen.
  • Hoppe tossan
    Äldre 8 Jan 14:46
    #48

    jaså var det så roligt? Jag tyckte det var hemskt och äckligt.

  • Forza
    Äldre 8 Jan 17:29
    #49

    Jättebra med denna fortsättningstråd...

    Alla som frågar om hur man vet att man har framfall; jag misstänkte det själv eftersom jag tyckte det "skavde" hela tiden. Det finns även lite bilder på nätet på hur det kan se ut(de är ritade men kolla inte om du är känslig):

    www.netterimages.com/images/vpv/000/000/010/10605-0550x0475.jpg

  • Pretty in scarle­t
    Äldre 8 Jan 19:08
    #50

    Forza: Vilka bra bilder, påminner om det jag har fast det ser inte alls lika illa ut. För mig känns det mer som att slidmynningen är "borta" och att det istället är som hål rakt in så att jag ser slidväggarna lite. Slidan känns lite kortare eftersom slidmynningen är "borta"/uppfläkt. Ursäkta detaljerna... Men det kanske är så som jag tolkat det. I själva verket är det livmodern som åkt ned en liten bit och slidväggarna som titta ut genom slidmynningen. Herregud.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder