• Äldre 5 Jan 11:16
    1559434 visningar
    6299 svar
    6299
    1559434

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Pretty in scarle­t
    Äldre 8 Jan 19:20
    #51

    Läser på flera ställen då man googlar om främst livmoderframfall citat som "kvinnor som inte har symptom eller besvär av sitt livmoderframfall opereras ej". Då undrar jag, hur kan man INTE ha besvär av sitt livmoderframfall??????!!!? Om hela livmodern hasat ned är det klart man får besvär? Fattar inte...

  • Miss Maya
    Äldre 8 Jan 19:24
    #52

    Det räknas nog inte som besvär om den inte hasat ner så långt att den själv tittar ut genom slidan, eller att slidan tappat så mycket muskelkraft att livmodern inte hålls upp och slidväggen/livmodertappen börjar synas i slidöppningen...

    Fast det är ju en tjej här i tråden som opererat sitt slidväggsframfall. Slidväggarna hade fallit ihop så hon fick tycka på från slidan för att få ut bajset.

    Pretty in scarlet skrev 2009-01-08 19:20:31 följande:


    Läser på flera ställen då man googlar om främst livmoderframfall citat som "kvinnor som inte har symptom eller besvär av sitt livmoderframfall opereras ej". Då undrar jag, hur kan man INTE ha besvär av sitt livmoderframfall??????!!!? Om hela livmodern hasat ned är det klart man får besvär? Fattar inte...
  • Miss Maya
    Äldre 8 Jan 19:25
    #53

    Jaaa.

    Det är mycket man önskar man visste innan man blev gravid.

  • Pretty in scarle­t
    Äldre 8 Jan 19:48
    #54

    Miss Maya: Jag undrar om läkaren kan bedöma om man har "besvär" eller inte? Det vet man väl bäst själv? Om min livmodertapp skulle hänga och dingla alldelles innanför slidmynningen så kan jag inte annat tänka mig än att jag skulle vara VÄLDIGT besvärad av dettta! Även fast den inte tittar ut så att säga. Hur går det då med sex tillexempel? Livsviktigt ju. Kvinnors livskvalite borde ju påverkas negativt av ett framfall och det är väl skäl nog för operation kan jag tycka. Märkligt...

  • Miss Maya
    Äldre 8 Jan 20:00
    #55

    Absolut, jag håller med dig.

    Fast jag antar att det finns risker med operationer också och vad jag har förstått är t ex risken för återfall när det gäller livmoderframfall i alla fall, ganska stor. Och OM de opererar så vill de att man kan garantera att man inte ska ha fler barn i framtiden. I alla fall när det kommer till att operera slidväggsframfall.

    Pretty in scarlet skrev 2009-01-08 19:48:52 följande:


    Miss Maya: Jag undrar om läkaren kan bedöma om man har "besvär" eller inte? Det vet man väl bäst själv? Om min livmodertapp skulle hänga och dingla alldelles innanför slidmynningen så kan jag inte annat tänka mig än att jag skulle vara VÄLDIGT besvärad av dettta! Även fast den inte tittar ut så att säga. Hur går det då med sex tillexempel? Livsviktigt ju. Kvinnors livskvalite borde ju påverkas negativt av ett framfall och det är väl skäl nog för operation kan jag tycka. Märkligt...
  • Äldre 8 Jan 20:54
    #56

    Forza vilka bra bilder, så ser typ jag ut där nere, ser en boll typ där, och jag kan trycka upp den, det på bilden är livmodersväggen va.

  • Äldre 8 Jan 23:16
    #57

    pretty VAd hemskt det vill man verkligen inte vara med om hela livmodern skavandes mellan låren hjälp..

    Min man säger också att det känns annorlunda fast han tycker mest att det är skönt det har blivit lite trängre tycker han..
    Det är ju inget som syns utanpå.

    Börjar tro att det är väldigt vanligt och att var och varannan som har fått barn får något besvär..

    Rider någon av er? enligt min gyn läkare så ska tjejer som rider ha de bästa slidmusklerna innebär det då att dom slipper detta undrar jag?

    Jag har alltid varit väldigt vältränad löpning/dans men inte har det hjälpt mig..
    gissar på att det inte spelar någon större roll.
    Jag har fött 4 barn alla normalstora har aldrig behövt sy.

  • Äldre 8 Jan 23:22
    #58

    Litet skrattanfall greps jag också av sorry!!!

  • PixieA­pa
    Äldre 9 Jan 18:53
    #59

    So nice skrev 2009-01-08 23:16:36 följande:


    pretty VAd hemskt det vill man verkligen inte vara med om hela livmodern skavandes mellan låren hjälp..Min man säger också att det känns annorlunda fast han tycker mest att det är skönt det har blivit lite trängre tycker han..Det är ju inget som syns utanpå.Börjar tro att det är väldigt vanligt och att var och varannan som har fått barn får något besvär..Rider någon av er? enligt min gyn läkare så ska tjejer som rider ha de bästa slidmusklerna innebär det då att dom slipper detta undrar jag?Jag har alltid varit väldigt vältränad löpning/dans men inte har det hjälpt mig..gissar på att det inte spelar någon större roll.Jag har fött 4 barn alla normalstora har aldrig behövt sy.
    Jag har ridit på elitnivå. Red dock inte de närmaste åren innan förlossningen
  • PixieA­pa
    Äldre 9 Jan 18:57
    #60

    Haha, med det ville jag inte skryta, bara säga att jag ridit många timmar om dagen i många år

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder