• Äldre 5 Jan 11:16
    1558766 visningar
    6299 svar
    6299
    1558766

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 9 Feb 22:56

    jag va skönt att det inte var värre än så,

  • Mullem­onster
    Äldre 10 Feb 10:19

    Ja, jag är otroligt lättad. Fick besked idag att det blir op inom 2 månader i alla fall. Känns länge men det kan ju bli när som helst inom den tiden.
    Slemhinnan som hänger nästan utanför öppningen är såååå irriterad och så fort de är borta ska jag börja träna igen

    Nyttan över att ha trott det var framfall är ju att jag har blivit mkt bättre på att knipa åtminstone. Ska nog köpa knipkulor, ngn som vet om de är bra?

  • Äldre 10 Feb 13:09

    Jahaaa, är det framfall jag har?
    Skönt att få det utrett iaf

    Har ofta en "tyngdkänsla" mellan benen (speciellt vid mens) och dessutom ser det inte ut som innan förlossningen där nere. Har dessutom fått problem med sex numera eftersom det "tar emot" vilket jag gissar beror på att livmoderna sänkt sig

    Jag nämnde allt detta för min BM (som jag faktiskt aldrig gillat och aldrig fått någon hjälp av) när jag var där på efterkontroll och hon avfärdade det hela med att "alla känner sig annorlunda efter förlossningen. Det här går nog till sig om du kniper och använder knipkulor."

    Mmm...jag försöker knipa så ofta jag kommer ihåg, men inte fan blir det bättre. Knipkulor får jag inte ens IN (har Smartballs som har ett styvt snöre emellan, så dom är ganska långa tillsammans, alltså boll+snöre+boll=15-20cm). Får in den ena kulan och kan knipa runt den och gå omkring så, men då får den andra kulan hänga utanför eftersom den inte får plats.

    Trist att man ska ha det såhär


    ***S+M=L***
  • Äldre 10 Feb 14:01

    Minxy, 15-20 cm?? Det låter jättelångt! I "normalt" tillstånd är ju slidan ca 7cm.

    Nu kan jag iallafall uppdatera om att mitt onda efter operationen är borta. Jag kan ha sex normalt igen, det är bara vid orgasm det gör lite ont, känns att det är sytt. Men det är inget som hindrar Även det skulle bli bättre med tiden enligt gyn. Jag skulle räkna med iallafall ett år innan jag skulle bli helt återställd. Det hade ju varit intressant att veta i samband med op..
    Bajseriet är det sådär med, ibland måste jag hålla emot lite i mellangården men det är ju ändå mkt bättre än innan. Så nu knips det igen för glatta livet, härifrån kan det bara bli bättre!

    Hoppas att det löser sig för er alla som fortfarande har bekymmer, och var inte rädda för att ta upp frågan om OP med en gynekolog! Ibland går det inte att knipa bort och då är det ju bättre att få det fixat så fort som möjligt!

    Tycker att det är toppen att denna tråden finns! Gör nog en hel del nytta.

  • Äldre 10 Feb 14:06
    Mli79 skrev 2009-02-10 14:01:15 följande:
    Minxy, 15-20 cm?? Det låter jättelångt! I "normalt" tillstånd är ju slidan ca 7cm.
    Ok, jag höftade bara, men det KÄNNS som 20 cm. Nu när jag kontrollmätt så ser jag att dom bara är 11 cm totalt. Men det är ändå alldeles för långt för mig
    ***S+M=L***
  • Cesso
    Äldre 10 Feb 15:20

    Hallå alla. Jag var på efterkontroll på sjukhuset idag eftersom jag fick en bristning grad 3 (som jag för övrigt inte alls haft ont av). Fick hur som helst träffa en bra uroterapeut och en läkare. De skulle också kolla mitt befarade jättestrora framfall (som JAG trodde och kände det i alla fall).
    Hur som helst så sa dom "Men det HÄR är inte alls farligt!" när jag låg där i gynstolen. De var nästan roade av att jag varit så orolig. Det VAR såklart ett framfall, där främre väggen (urinblåsan) rasat ner, men inte alls så farligt som jag trodde. De visade i spelgeln och menade på att jag kan knipa så det blir bättre och känns bättre. De försökrade också mig att inget "ramlar ut" även om det ibland känns så.

    Jag har, precis som Minxy skrev, haft problem med "tyngdkänsla" efter första barnet (=läänge) men det känns faktiskt bättre med det nu efter andra förlossningen, tro det eller ej! Så skumt. Jag är i alla fall överlycklig att det inte alls var farligt för min del. Inte alls tal om ngn op eller så..

  • Cesso
    Äldre 10 Feb 15:21

    ..Tillägger bara; det verkar inte alls ha blvit ngt värre efter andra förlossningen! (till er som var oroliga för att föda fler barn! )

  • Äldre 10 Feb 16:44

    Minxy jag har samma knip kulor som dig, och jag får typ bara in den ena kulan, om jag får in båda så viker den sig där inne, och ramlar ut igen, och det är jätte obehagligt för det skaver då,

  • Äldre 10 Feb 17:14
    trebarsmamma skrev 2009-02-10 16:44:44 följande:
    Minxy jag har samma knip kulor som dig, och jag får typ bara in den ena kulan, om jag får in båda så viker den sig där inne, och ramlar ut igen, och det är jätte obehagligt för det skaver då,
    Aha, inte bara jag som har problem med den då!
    Ja jag fattar inte hur man ska lyckas....ska se om jag kan köpa mindre kulor som har "böjligt" snöre mellan varandra.
    ***S+M=L***
  • Pearl2­2
    Äldre 10 Feb 21:19

    Vad glad jag blir som hittat denna tråd! Jag fick mitt första barn i slutet av december och för ett par dagar sedan började jag misstänka att jag har framfall av något slag. Har inga besvär eller så annat än tyngdkänsla (vilket jag för övrigt inte lagt märke till förrän jag såg "framfallet"). Ska på efterkontroll hos min BM 2 mars men jag funderar på att ringa och höra om jag kan komma tidigare.
    Varför har ingen sagt nåt om att man kan få detta? Känner att jag blir lite besviken på min BM och förlossningen och BB med för den delen. Nu vet jag ju iofs inte om det är framfall eller om de sytt dåligt men förväntar mig det värsta.
    En liten fundering bara... ni som har livmoderframfall hur håller ni det i schack? Använder ni ring eller låter ni det bara vara?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder