• Äldre 5 Jan 11:16
    1558771 visningar
    6299 svar
    6299
    1558771

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Cesso
    Äldre 10 Feb 21:43

    På vilket sätt syns det för dig?


    Pearl22 skrev 2009-02-10 21:19:26 följande:
    Vad glad jag blir som hittat denna tråd! Jag fick mitt första barn i slutet av december och för ett par dagar sedan började jag misstänka att jag har framfall av något slag. Har inga besvär eller så annat än tyngdkänsla (vilket jag för övrigt inte lagt märke till förrän jag såg "framfallet"). Ska på efterkontroll hos min BM 2 mars men jag funderar på att ringa och höra om jag kan komma tidigare.Varför har ingen sagt nåt om att man kan få detta? Känner att jag blir lite besviken på min BM och förlossningen och BB med för den delen. Nu vet jag ju iofs inte om det är framfall eller om de sytt dåligt men förväntar mig det värsta.En liten fundering bara... ni som har livmoderframfall hur håller ni det i schack? Använder ni ring eller låter ni det bara vara?
  • Pearl2­2
    Äldre 10 Feb 22:30
    Cesso skrev 2009-02-10 21:43:30 följande:
    På vilket sätt syns det för dig?
    När jag kollar med spegel så ser jag en slät kulformad grej, uppskattningsvis ett par cm i diameter, som är precis i själva öppningen om man säger så....en liten bit in bara. Kan trycka den inåt uppåt men trots knip och sådär så kommer den tillbaka efter en stund.
  • Äldre 12 Feb 20:21

    Jag tror också att jag drabbats av slidväggsframfall (eller vad det nu kallas). Det sticker liksom ut en bit, men jag är rätt säker på att det inte är livmodern. Jag känner mig rätt deprimerad över det här. Det skaver ganska bra när jag har hårdare byxor på mig, typ jeans. Ni som har haft samma, vänjer man sig vid den konstiga känslan? Alltså, känns det mindre allt eftersom tiden går? Nu känns det som om jag känner det hela tiden och det är inte alltför behagligt.

  • Äldre 15 Feb 22:24

    Min dotter är 6 månader nu och jag tycker att det blir bättre och bättre..nu får jag tyngd känslan endast efter det att jag gått en längre promenad eller om jag varit väldigt hård i magen...
    Tror att det blir lite bättre av knipandet men det är en evighets procedur antar att det är som reseterande av kroppen man måste träna för att få saker och ting ska stanna där dom en gång var eller vad tror ni?

    stå på er tjejer..

  • Äldre 16 Feb 09:52

    Var på gymmet, skulle jogga lite lätt på löpbandet, men fick avbryta efter typ 30 sek då jag började läcka urin fy, tänk om man aldrig mer kommer att kunna springa eller jobba eller ens vara med på typ brännboll... har ni också så?


    sen undrar jag eftersom alla pratar om knipkulor, är de från apoteket bra? vad ska man fråga efter i såna fall? eller finns det billigare/bättre nån annanstans?
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Missis­ola
    Äldre 16 Feb 10:01

    Mitt framfall känns jättemycket nu . 2 månader sen jag fick barn. Har legat sjuk i helgen och då har det gått tillbaka - nu när jag börjar bära omkring på 5.5kgs klumpen är det tillbaka med råger...

    Ska till min uroterapuet på fredag - för nu måste jag få hjälp...Hon hade som "bågar" man kan trycka upp allt med - fick det förra gången...Nån som vet vad jag menar...?  Känner att jag först och främst behöver trycka upp hela alltet...känns som det inte hjälper att knipa nu och det sticket verkligen ut känner jag...
    Blödde lite i går oxå...undrar vad det var...


    Alva is here!!!!!!!!!!!!!
  • Nayeli
    Äldre 17 Feb 07:31

    När jag surfade runt lite efter knipkulor häromdagen så stod det på flera ställen att man inte skulle använda knipkulor vid framfall, isåfall skulle man rådfråga bm först osv.
    Någon som vet varför man inte ska göra det? Jag hittade ingen förklaring.

  • Forza
    Äldre 17 Feb 07:44

    Nayeli: Om man har slidväggsframfall lutar ju någon av slidväggarna inåt/nedåt. Om man då klämmer in en tung kula ovanför så kan jag tänka mig att den kan bidra till att "trycka ned" framfallet ännu mer. Men det är bara min teori...

    Greeneyes: Det låter lite deppigt, hoppas på att man ska kunna jogga en dag igen. Jag har inte testat än och kommer nog inte att göra det än på ett tag heller.

  • Nayeli
    Äldre 17 Feb 09:13

    Forza skrev 2009-02-17 07:44:28 följande:


    Nayeli: Om man har slidväggsframfall lutar ju någon av slidväggarna inåt/nedåt. Om man då klämmer in en tung kula ovanför så kan jag tänka mig att den kan bidra till att "trycka ned" framfallet ännu mer. Men det är bara min teori...Greeneyes: Det låter lite deppigt, hoppas på att man ska kunna jogga en dag igen. Jag har inte testat än och kommer nog inte att göra det än på ett tag heller.
    ahh ja det låter ju rätt logiskt kanske.
  • Äldre 17 Feb 18:02

    På fredag ska jag till bm så då får jag väl veta om det är framfall jag har eller inte. Jag kan passa på att fråga om knipkulor och höra vad hon har att säga.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder