• Äldre 5 Jan 11:16
    1558870 visningar
    6299 svar
    6299
    1558870

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Tanis8­2
    Äldre 30 Aug 07:39

    Jag ska till min vårdcentarl i vecka för att kolla om jag har fått slidväggsframfall både fram och bak sida. Hoppas på att det inte är så som jag tror.......Har haft tillräkligt med besvär efter min förlossning.    

  • Äldre 30 Aug 09:00
    Tanis82 skrev 2010-08-30 07:39:54 följande:
    Jag ska till min vårdcentarl i vecka för att kolla om jag har fått slidväggsframfall både fram och bak sida. Hoppas på att det inte är så som jag tror.......Har haft tillräkligt med besvär efter min förlossning.    
    Hoppas att det inte är som du tror, men skulle det vara det så går det ju att åtgärda!
  • nian74
    Äldre 30 Aug 12:13

    Jag sitter och väntar på operation för mitt rectocele. Jag har ett främre också men det ville hon vänta med att åtgärda.
    Jag födde mitt fjärde barn för sex månader sedan - de vill ju helst vänta ett år men jag har haft problem med det bakre så länge nu så läkaren lovade att åtgärda det i höst redan.

    Jag både längtar och inte... blir tufft med barnen om man har ont men samtidigt vet jag att det måste göras.

    Pyttis, när blir du opererad igen?

  • Äldre 30 Aug 12:59

    Nian: Jag har fått besked om att det blir under vecka 40 eller 41. Instämmer med dig, vill ha det gjort men det blir en jobbig period medan man återhämtar sig. DU har koll på att du inte kan ta hand om barnen själv ALLS under 8 veckor? Vår yngsta var ett när jag opererades förra gången, det var urjobbigt att inte kunna ta hand om henne själv!

  • nian74
    Äldre 30 Aug 15:27
    Gladhannapanna skrev 2010-08-30 12:59:59 följande:
    Nian: Jag har fått besked om att det blir under vecka 40 eller 41. Instämmer med dig, vill ha det gjort men det blir en jobbig period medan man återhämtar sig. DU har koll på att du inte kan ta hand om barnen själv ALLS under 8 veckor? Vår yngsta var ett när jag opererades förra gången, det var urjobbigt att inte kunna ta hand om henne själv!
    Oj då, läkaren sa bara att jag skulle bli sjukskriven i en månad... Jag är föräldraledig nu (men det sa jag inte till läkaren) och tänkte att maken får ta ut f-penning när jag är sjukskriven.
    mina två yngsta är sex månader och två år så det blir nog kämpigt.

    Då är det ju ganska snart för dig - hoppas det blir bättre sen då!
  • Äldre 30 Aug 16:07

    Då tycker jag att du ska tala om för läkaren att du är föräldraledig, till mig sa de iaf att jag inte fick göra några saker på frestade på bäckenbotten under 6-8 veckor. Var sjukskriven från jobbet i en månad, men hade restriktioner kring lyft längre.

  • Tanis8­2
    Äldre 31 Aug 10:42
    Gladhannapanna skrev 2010-08-30 09:00:40 följande:
    Hoppas att det inte är som du tror, men skulle det vara det så går det ju att åtgärda!
    Ne jag vill verkligen inte att det är framfalll jag har fått.
    Vill av boka tiden och inte gå dit, jag vill inte höra beskedet. :(

    Hur känner ni er som har slidväggsframfall? 
  • mie02
    Äldre 8 Sep 19:48

    Hej!  Har precis startat en tråd om mitt livmoderframfall, så fick jag se denna tråden. Tackam för lite input från er med erfarenhet. 

     I korthet- 3 v sedan jag födde barn, har idag varit hos läkare, livmoderns mynning är vid slidmynningen eller bara precis innanför. Hur ser min prognos ut?? Enligt läkaren kan detta bli bättre med tiden, de gör ingen diagnos ännu . Vilka erfareheter har ni andra som drabbats? Finns det hopp att framfallet går tillbaka? Kan jag göra något för att öka chanserna? Enligt läkaren skulle jag fortsätta med promenader med barnvagnen och normala aktiviteter, även om det känns obehagligt.

    Allt borde vara underbart just nu, har en 3 v son som är underbar, men framfallet är allt jag tänker på och jag kan knappt sova längre eller glädjas åt pojken.

  • Äldre 8 Sep 21:25
    mie02 skrev 2010-09-08 19:48:55 följande:
    Hej!  Har precis startat en tråd om mitt livmoderframfall, så fick jag se denna tråden. Tackam för lite input från er med erfarenhet. 

     I korthet- 3 v sedan jag födde barn, har idag varit hos läkare, livmoderns mynning är vid slidmynningen eller bara precis innanför. Hur ser min prognos ut?? Enligt läkaren kan detta bli bättre med tiden, de gör ingen diagnos ännu . Vilka erfareheter har ni andra som drabbats? Finns det hopp att framfallet går tillbaka? Kan jag göra något för att öka chanserna? Enligt läkaren skulle jag fortsätta med promenader med barnvagnen och normala aktiviteter, även om det känns obehagligt.

    Allt borde vara underbart just nu, har en 3 v son som är underbar, men framfallet är allt jag tänker på och jag kan knappt sova längre eller glädjas åt pojken.
    Jag har inte så mycket livmoderframfall så jag är inte säker på din prognos. Men jag har fått informationen att det tar ett år innan man kan ställa en riktig diagnos. Tre veckor är ju en väldigt kort tid så det borde ju absolut bli bättre med tiden även om det kanske inte går tillbaka som det var innan!
  • mie02
    Äldre 9 Sep 15:36

    Tack Pyttis, det verkar finnas lite hopp om förbättring.

    Jag hittade ett inlägg på netdoktor.se som kändes lite lugnande, lägger in det nedan det kan vara av intresse för fler..

    /mie2

    Fråga: Jag misstänker att jag har livmoderframfall efter att jag har fött mitt andra barn. Det buktar ut och skaver när jag rör på mig. Det hänger ut mer de gånger jag har ansträngt mig fysiskt, t ex efter promenad. Trycket ökar när jag rör mig snabbt eller springer. Det har gått fem veckor sedan förlossningen och undrar om det kan gå tillbaka av sig självt? Hjälper knipövningar? Är det ok med sex och motion? Kan det förvärra situationen? Jag avser söka hjälp men finns risken att man anser att jag får "leva med det"? Att jag är för ung för att t ex operera? Är det vanligt med framfall hos yngre?

    Hoppas på svar då det är väldigt svårt att prata om detta med vänner och familj då den allmänna uppfattningen är att det är en åkomma som äldre kvinnor drabbas av. Få i min omgivning som kan något om detta problem och jag kan därför inte finna stöd.

      Svar: Av din beskrivning att döma är det ett livmoderframfall som du har. I vissa fall kan det faktiskt "gå tillbaka" hos yngre kvinnor (du nämner inte hur gammal du är). Ja, knipövningar kan hjälpa om de utförs på rätt sätt (be sjukgymnast eller barnmorska om hjälp!). Ja, det är ok med såväl sex som motion - det förvärrar inte situationen, tvärtom. Framfall är inte vanligt hos yngre kvinnor, men det förekommer. Den yngsta kvinnan med framfall, som jag själv opererat, var dryga 20 år.

    Du skall absolut söka en kirurgiskt erfaren gynekolog på kvinnoklinik för att rådgöra om operation.

    Med vänlig hälsning

    Ingemar Joelsson
    Professor

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder