• Äldre 5 Jan 11:16
    1558809 visningar
    6299 svar
    6299
    1558809

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 15 Sep 20:49

    Idag kom brevet, operation 7/10. Både längtar och fasar....

  • nian74
    Äldre 15 Sep 20:53

    Vad skönt.
    Jag kollar brevlådan med skräckblandad förtjusning varje dag men jag har inte fått någon tid än.

  • Äldre 18 Sep 18:57

    ojojoj,här kommer en nybliven 2barns mor,sen 3 veckor ,och nervös hypokondriker..... =)

    fick mitt andra barn 3 veckor sen i morgon och min äldste är 1½ år,så alltså nära förlossningar. Känner av att det är något som hänger ner och det gjorde ont när jag kissade nyss....

    Vet inte vad jag vill med inlägget...behöver bara support,är otroligt nervös att det ska fara framfall. Jag lyfter redan tungt pga min äldre son och vi bor på 4de våningen i ett hus utan hiss =(

    jaja,hoppas att jag inte behöver vara fööör rädd att det slutar i framfall eller liknande...

  • nian74
    Äldre 18 Sep 19:21
    bolbol skrev 2010-09-18 18:57:32 följande:
    ojojoj,här kommer en nybliven 2barns mor,sen 3 veckor ,och nervös hypokondriker..... =)

    fick mitt andra barn 3 veckor sen i morgon och min äldste är 1½ år,så alltså nära förlossningar. Känner av att det är något som hänger ner och det gjorde ont när jag kissade nyss....

    Vet inte vad jag vill med inlägget...behöver bara support,är otroligt nervös att det ska fara framfall. Jag lyfter redan tungt pga min äldre son och vi bor på 4de våningen i ett hus utan hiss =(

    jaja,hoppas att jag inte behöver vara fööör rädd att det slutar i framfall eller liknande...
    Ta det lugnt, knip på och be barnmorskan kolla på efterkontrollen. 3veckor är ju väldigt kort tid så det kan ju hända mycket.
  • Äldre 19 Sep 14:55

    INstämmer med nian74. Försök att undvika så mycket lyft det går. Stora pojken kanske kan klättra delar av trappan i alla fall?

  • Äldre 21 Sep 16:58

    Hej

    Roligt att det är lite fart i tråden, jag har också fått tid för omoperation den 29/09 alltså om 1 vecka!!
    Kan inte såga att jag ser fram emot detta då jag har gjort det tidigare och tyvärr inte blev bättre..

    Förra gången op endast bare slidvägg nu ska de ta både främre och bakre!! men jag måste, jag har sådana besvär, blir så lätt förstoppad-- hur jag än bär mig åt måste ALLTID hålla emot för att inte hela slidan ska komma ut.
    Jag hoppas att de sträcker muskeln lite mer denna gången nackdelen är att man då kan man bli lite trång .m.a.o man kan  ha problem med samlag...

    All ni som nyss fått barn tycker jag inte ni ska tänka så mycket, amma färdigt och låt kroppen återhämta sig vilket tar runt 1 år. Har ni fortfarande problem efter 1 år så finns det hjälp att få..

    Det gäller att stå på sig!!för inget får man gratis jag fick tjata till mig en op tid trots mina besvär..
    Det är så många tjejer som gå och lider i det tysta helt i onödan!!

    Stå på er tjejer ni är inte ensamma

    Lycka till 
     

  • Äldre 21 Sep 17:01

    nian 74 jag är samma sits som dig hur yttrar sig ditt främre framfall?
    Har du besvär att göra 2:an?

    ÄR du överviktig? förlåt lite nyfikna frågor..
     

  • nian74
    Äldre 21 Sep 22:08

    Det är ingen fara med frågornaGlad det är bara skönt att ha några att ventilera med här - det här är ju inget man tar upp på fikarasten på jobbet direkt...

    Nej, jag är inte överviktig.

    Ja, jag har problem att göra tvåan, jag blir nödig och kan oftast påbörja "tömningen" men kan inte få ut allt utan att hjälpa till med fingrarna. När man har det såhär bildas det tydligen som en ficka där avföring samlas.
    (Nu dricker jag fibrer från apoteket varje dag för att hålla igång magen.)

    Mitt främre lider jag inte lika mycket av, jag kan få en molande tyngdkänsla efter promenader eller när jag stått mycket. Jag tycker att jag kan gå och kissa hur ofta som helst, precis som att blåsan inte töms helt men jag vet inte om det är så eller om jag inbillar mig för att jag går och tänker så mycket på det här nu.

    Vad har du för besvär av ditt främre? Hur kommer det sig att de inte opererade det förra gången?

    Jag hoppas att du vill uppdatera mig efter operationen så jag vet vad jag har framför migObestämd

  • Äldre 22 Sep 09:11

    tråkigt att läsa att ni fått kämpa för att bli opererade, jag har inte haft några sådana problem. Gynekologen hann knappt titta innan hon sa att det ska opereras och att hon skulle skriva remiss.

    Den läkare som op mitt främre framfall i våras har även lovat att snygga till mellangården som är för tunn eller ngt efter min grad tre bristning vid första förlossningen. Jag är rätt säker på att det blir samma läkare som ska på mitt bakre om några veckor.

    Jag blödde ett par dl när de opererade i våras mot normalt 2 tsk så han vågade inte slutföra med det bakre som planerat utan det blir nu istället.

  • mie02
    Äldre 22 Sep 20:42

    Hej! Lycka till med era operationer so nice och pyttis (och såklart även andra om det är nån mer som har operation på g..).

    Min MVC barnmorska har fixat så jag ska få träffa en gynekolog nästa vecka, känns bra att få träffa en läkare som kan sånt här. Jag har knipit som sjutton och tagit det väldigt lugnt  sedan jag fick klart för mig att jag fått framfall (livmoder), men jag kan tyvärr inte påstå att det känns bättre ännu. Hoppas jag kan få lite info från läkaren nästa vecka om ev stärkande övningar/träning som jag kan göra, men än så länge undviker jag lyft/fysisk aktivitet så gott det går. Jag känner  mig helt handikappad! Och det känns som jag inte har en enda muskel kvar i magen, jag har fått ont i ryggen. Men det bör ju vara övergående om jag får komma igång med lite träning..

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder