• Äldre 5 Jan 11:16
    1559493 visningar
    6299 svar
    6299
    1559493

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 23 Sep 22:20

    Mina besvär yttrar sig också genom att jag får gå och kissa ofta samt om jag väntar med att kissa får jag sitta jätte.
    Kisset tar liksom aldrig slut,,,Sedan kissar jag rakt fram!! strålen pekar framåt!!

    Har precis samma problem närjag ska göra 2: an så jobbigt!! Hatar det. 

    mie02 tyvärr måste jag säga till dig att det spelar ingen roll hur mycket du kniper det har inget med musklerna att göra, framfallet ligger i vävnaden inte i muskeln.

    Jag har super bra muskler och jag har drabbats av både främre och bakre framfall.
    Det som är tråkigt är att jag älskar att springa/löpning och jag tror jag får sluta med det nu pga de påfrestningar det ger.

    Jag får helt enkelt hitta en annan träningsform. 

    Jag ville att de skulle op. allt för 1 år sedan men läkaren tyckte detta var onödigt. Jag tycker att jag har blivit illa bemött hela vägen ingen vill ta mig och mina problem på allvar! Jag hoppas verkligen inte att jag får samma läkare som jag hade sist, för någon drygare människa får man leta efter.

    Jag opereras på onsdag!! usch det ser jag inte fram emot första vecka tycker jag var riktig jobbig.
    Man får se till att vara nära en toalett hela tiden för om du blir nödig måste du gå på en gång!! man klarar inte att hålla sig detta blir dock bättre efter drygt en vecka

    Jag håller er uppdaterade!! 

    Må så gott 
     

  • Äldre 24 Sep 09:13

    SO Nice: Jag ska ju opereras om två veckor, längtar efter att det är gjort men ser verkligen inte fram emot de första dygnen efter op. Kräktes så himla mycket sist!

    Har också samma trassel med att göra nr 2 som ni andra skriver om.

  • Äldre 26 Sep 10:26

    Nu är det ganska precis ett år sedan jag opererade mig, hade fframfall på bakre slidväggen mkt pga en muskel som hade släppt. (en muskel som går mellan slida och ändtarm tydligen). Idag har jag inga besvär alls, kommer knappt ihåg hur det var innan op.. Vill bara önska alla lycka till och stå på er! Min gyn tvekade om jag skulle OPas, hon tyckte att det skulle knipas bort. Sen under OP upptäckte dom det där med muskeln. Hur lätt hade det varit att knipa bort det då, när det inte fanns någon muskel att knipa med?


  • nian74
    Äldre 26 Sep 10:50
    Mli79 skrev 2010-09-26 10:26:37 följande:
    Nu är det ganska precis ett år sedan jag opererade mig, hade fframfall på bakre slidväggen mkt pga en muskel som hade släppt. (en muskel som går mellan slida och ändtarm tydligen). Idag har jag inga besvär alls, kommer knappt ihåg hur det var innan op.. Vill bara önska alla lycka till och stå på er! Min gyn tvekade om jag skulle OPas, hon tyckte att det skulle knipas bort. Sen under OP upptäckte dom det där med muskeln. Hur lätt hade det varit att knipa bort det då, när det inte fanns någon muskel att knipa med?
    Vad skönt att höra att det blev sån skillnad!
    Jag förstår inte riktigt varför läkarna verkar tycka att det inte är så viktigt - det påverkar ju hela livet!
    Att  gå på toaletten borde ju vara det mest naturliga i hela världen likaså att ha sex utan att känna sig ful och missbildad (min man har inte klagat och det sitter nog mest i mitt huvud, men ändå...)

    Nu vill jag bara få det här gjort!
  • Äldre 26 Sep 17:26

    mii 79 vad glad jag blir när jag läser det! hoppas ni för min del att det blir bättre denna gången ska påpeka detta med muskeln också skulle inte förvåna mig om dom missat det förra gången.

    Blir så less hoppas hoppas bara att jag blir frisk från detta !
     

  • Lisafi­san
    Äldre 28 Sep 09:21

    Hej,

    Jag födde mitt 3:e barn i våras men det var det första vaginalt. Det var en pärs och jag kände direkt att något var galet. Musklerna har släppt i mellangården, främre och bakre framfall. Känns som om underloivet är ett slagfält fortfarande. Det är så himla trist att inte längre komma överens med den delen av kroppen. Sexlivet är ju ingen höjdare direkt.

    Jag blir så himla glad när jag läser mi79 och att din operation gått bra. Finns det fler solskenshistorier så dela gärna med er. Jag behöver verkligen höra det för jag har liksom ingen att prata med. Som ni säger - det är inget man pratar om på fikarasten direkt. Tack och lov träffade jag en bra gynekolog som tog mig på allvar och genast såg problemen o h det var såå skönt, operation efter jul. Men berätta hur det har gått för er! Snälla!

    /L

  • Äldre 28 Sep 09:34

    Lisaflisan: Jag opererade mitt främre framfall i våras och jag är rätt säker på att det blev riktigt bra. Men eftersom det bakre är kvar är det svårt att bedöma helheten än.

  • Hibisc­us
    Äldre 30 Sep 10:00

    Hej på er alla!

    Kände nu att det är dags för mig att skriva lite om mitt framfall, har aldrig skrivit här förut. Harletat massor på nätet om info då man känner sig som ensammast i världen med dessa problem, det är ju inget man tyvärr pratar om.
    Jag har 2 barn varav den  minsta redan är 8 år nu. Jag har nog under många många år känt en tyngd i underlivet men inte alltid- har väl ignogerat (eller hur det stavas) det min livmoderhals har varit långt nere så länge att jag nog trott att det ska va så...men så för snart 2 år sedan började jag få ont i nedre del av buken och var otaligt många gånger på akut ingen tog på allvar.. (myomer har jag så om det var dem som gjorde ont o tryckte) hur som så var det en gyn som sa att jag  har livmoderframfall.  Genomgick en op för lite över 1 år sedan där dom kapade livmoderhalsen.

    Efter några månader så började problem med att jag inte kunde få ut allt då 2:an skulle skötas fanns liksom ingen kraft att "krysta" ut hände att jag var tvungen att "plocka! ut-ucsh så vidrigt- jag vet men vad f...ska man ta sig till, då känner jag att jag som trycker ned vad jag alltid trott är livmodern som ligger bak i ändtarmen- vet att det låter konstigt (men då jag vet att jag har en bakåtlutad sådan så klurade jag på det) när jag tog upp det med gyn fick man svar som nädu den är inte där...å som man va tokig..haha... men ialla fall så kände gyn att nåt är det där så jag fick göra en defekografi- där man röntgas med kontrast o sitter på toastol- då visar det sig att jag vid krystning trycker ned något mellan vagina o rectumväggen och ett rectocele på 4 cm och även bäckenbottensänkning.

    Hur som så har jag nu precis idag opererats för 2 veckor sedan, då tryckt upp  enterocelet som jag tror det kallas- åtgärdat rectocelet och även byggt på stabiliserat vid urinröret (hade tydligen fallit ned lite det med.. men inte så mycket sa hon) men har sänkning av bäcken botten...vad göra åt det??

    Hon sa att tyvärr är återfallsrisken hög vid dessa operationer 30% får tillbaka det inom 1 år- OCH JAG ÄR I RISKZONEN FÖR DET......då jag har så dålig bindväv....känner mig verkligen orolig o ledsen...


    Men det jag berättade att jag haft mina teorier om att det är livmodern som ligger som en tennisboll i ändtarmen o andra gyn har dumförklarat mig då jag tagit upp det.. så frågade jag henne efter op och hon sa att det är så!! på min nästa fråga- men om jag tar bort livmodern då?- svarade hon direkt att det ska du inte göra för då rasar du...vaaaa... förstå vad jag verkar ha dålig bindväv då...känns jätte deppigt. Så nu ska jag nog börja tycka om min livmoder.. har under många år varit så arg på den då jag har fruktansvärd menssmärta...myomer..och förr i tiden då jag genomgick en massa ivf:er som misslyckade- då var jag arg på livmodern som inte kunde hålla kvar äggen...lyckades dock till slut) men nu ska jag nog vara glad åt min livmoder då den gör så att allt inte rasar!!!

    Nu om efter operationen
    2 veckor har gått.
    Första dygnet gjorde det fasligt ont sov inte på hela natten trots massa morfin osv, klingade av dagen efter
    Var på sjukhuset 4 dagar och massa smärtstillande.. tyvärr gör det ju magen förstoppad o efter denna op får man ju inte trycka-krysta- första dagarna då det ville komma ut men var hur trögt som helst, var jag ju tvungen att trycka till lite- var mycket orolig att jag förstört allt o hoppas att så inte är fallet- ja ni vet man är ju så orolig...
    Efter 5e dagen behöver jag inte trycka längre, men jätte viktigt att hålla det mjukt.. så jag tar psyllumfrön varje dag, dricker bara vatten och varje kväll tar jag frukt o fibrer, så hittils går det bra, kan iofs känna under dagarna att jag nog har lite kvar..men ska o vågar absolut inte trycka..
    Jag har inte ont på något sätt längre men det kliar o kan stickas till i stygnen o det jobbigaste är nog att det känns som en klump vid bakre väggen som känns mer då jag är uppe o går för mycket- ni andra som gjort samma op-försvinner denna klump sen??
    Blev sjuksriven 6 veckor pga återfallsrisken o tungt jobb får inte lyfta nåt eller ens gå ut med min dragiga hund...skitjobbigt att veta vad blir för mycket?? för man är ju tvungen att göra vissa sysslor för att vardagen ska flyta på
    Hoppas att mitt brev inte blev allt för rörigt o vi hörs lycka till alla som ska genomgå det samma!

  • Äldre 30 Sep 14:03

    Hella: tack för att du delar med dig! Jag tror att klumpen du känner är ärrvävnad som kommer att minska med tiden. Fast det är bara min gissning så klart, jag är itne proffs!!!

    Hoppas att du slipper återfall, jag är också orolig för att jag ahr dålig bindväv, ska kolla det med gyn på måndag när jag ska skrivas in.

  • Äldre 1 Oct 16:22

    Ni som fått framfall, vad berodde det på egentligen och hur gamla är ni?

    Är det inte normalt att känna en "tyngdkänsla" efter att man fött sitt första barn?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder