• Äldre 5 Jan 11:16
    1559464 visningar
    6299 svar
    6299
    1559464

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 4 Oct 16:21

    Har varit på inskrivning idag. Blev väldigt besviken när jag fick reda på att den läkare jag hade i våras pensionerades i fredags! Hade helst velat att han opererade mig igen.

    Den läkare jag träffade var dock väldigt bra, hon hade en student med och beskrev mitt framfall som en "allvarlig/stor defekt", hon tyckte också att det främre har blivit väldigt bra efter op i våras, känns ju skönt!

    Blir sövning igen, narkosläkaren och jag diskuterade riskerna fram coh tillbaka och hon tyckte att det är mindre risk med sövning även om spinal förmodligen hade gått bra det med. Hon läste i journalen från sist och kommenterade att jag fick väldigt mycket läkemedel under op...

    Fick med mig descuktansvampar samt medicin mot blödning hem som jag ska ta på onsdag. Känns som om de har väldigt bra koll, men jag gruvar mig ngt hemskt för allthopa!!!

  • Äldre 4 Oct 20:48

    Det kommer gå bra, och jag kan glädja dig med att idag lyckades jag göra 2:an idag utan att hålla emot eller kämpa!! Vilken befrielse!! och tro mig när jag säger att jag ska inte göra något för att förstöra detta!! inga lyft eller något..

    Du kommer ha ont och  det kommer vara jobbigt, hörde att det är en jobbigare läkningsprocess med ett bakre rectocele som det så fint heter..
    Men tänk vad skönt när det sedan är över håller tummarna för dig och det är skönt att bli sövd det blev jag..

    Stor kram ! 

  • Äldre 7 Oct 23:28

    pyttis hur mås det?
     

  • Äldre 8 Oct 07:30

    Här kommer en liten rapport från sjuksängen. Mår enormt mycket bättre än sist. Nästan ingen blödning och knappt ngt illamående. Var en tredje läkare som op, inkallad från sahlgrenska bara för mig. De hade superkoll på min blödningsbenägenhet. Har redan duschat idag, ska hem senare i eftermiddag.

  • Hibisc­us
    Äldre 8 Oct 09:12

    Har haft några jobbiga dagar då jag fått mensen som varit helt förskräcklig-har nog aldrig i mitt liv haft såna menssmärtor o blödning (å då brukar jag ha i vanliga fall bedrövligt ont o blöda mycket) vet inte vad det beror på att det varit så denna gång. jag har också varit lite trög i magen tyvärr och varit tvungen att trycka på nån gång ibland-inte bra...har fortfarande jobbigt med tyngden o klumpen...

    So fine: har ju träffat på ett antal läkare på ds i o med alla besvär, men den som jag framförallt inte tycker om eller lyssnade på mig är en kvinna som heter Larza... nånting som jag hade vid min förra op, var rädd att få henne igen, Har även haft en manlig, vid första operationen han var väl sådär men svår att förstå-men jag fick en denna gång som jag tycker jätte mycket om, nog den bästa jag stött på där, Ji Ho heter hon- har även haft 2 samtal med henne nu under sjukskrivningen känns att hon verkligen har tagit sig tid för en med samtal- det är så viktigt med bemötande o förtroende- vem hade du nu vid denna op? han du talade om vid din förra op stötte jag på på avd o han gick med näsan i vädret som man brukar säga...hihi

  • Äldre 8 Oct 17:12

    NU är jag hemma igen, väldigt skönt att vara hemma i sitt eget hem även om jag fick rejält ont efter att ha packat upp och gjort iordning lite fika. Nu är jag parkerad i soffan med laptopen och tv.

    Läkaren som skrev ut mig var ju inte med under min op, men hon gan mig väldigt bra råd tycker jag. Delar med mig av dem:
    Ingen löpning eller hopp på tre månader. Om jag känner besvär efter den tiden ska jag söka gyn igen.
    Under två månader ska jag helt undvika sex, knipövningar och annan träning.
    Första veckan får jag knappt gå promenader, därefter öka på försiktigt. Inte cykla eller så första månaden, helst två.
    Kan bada badkar och gå till simhallen när sårläkningen är klart efter 2-3 veckor.
    FÅr inte bli hård i magen eller bli förkyld med hosta heller. Hur lätt är det att undvika med två förskolebarn????

    Hon berättade att mina muskler hade släppt precis som för flera här inne, de har byggt upp mellangården och stagat upp bindväven med tråd som ska sitta i två månader! Jag frågade om återfallsrisken och hon sa att den finns helt klart eftersom jag är så ung och hade så stor defekt. Måste verkligen vara försiktig nu underläkningen!

  • Äldre 9 Oct 17:29

    Tänk att man kan bli så glad över ett lyckat toabesök!!!!

  • nian74
    Äldre 9 Oct 19:17

    Ha,ha - ja,det borde ju vara det mest naturliga i världen...

    Grattis får man väl sägaSkrattande

  • Äldre 9 Oct 19:50
    nian74 skrev 2010-10-09 19:17:40 följande:
    Ha,ha - ja,det borde ju vara det mest naturliga i världen...

    Grattis får man väl sägaSkrattande
    Tack!
  • Äldre 9 Oct 22:39

    Blir lite sur,, jag har inte alls fått de där råden!! mig sa dom att jag skulle hem och ut och röra  på mig promenader redan från dag 3

    Vad det gäller bad ska jag vänta i 4veckor samma sak med sex, dock har jag haft ytterligare en gynläkare som sa man inte har läkt färdigt förrän efter 16 veckor!! så tidigast då ska man ha sex

    vem omdöme ska man lita på? Jag tyckte din läkare verkar vettigare så jag ska nog följa hennes råd..
    Jag var ute och gick mycket under de första dagarna och 5 dagen kände jag en klump och blev livrädd.. tyvärr har det även lossnat stygn!! har det gjort det hos er?? Jag ringde och fråga om det men det var tydligen ok!!

    Men jag är glad på så sätt att det var en mindre op denna gången vilket jag hoppas leder till att jag inte behöver op mig fler gånger!! De säger  att 30 % får återfall och har man fått återfall har man ännu större risk att få tillbaks det..Jag ska ta det lugnt nu och hoppas på allt blir bra!!¨Jag ska följa dina råd...

    Jag tror verkligen inte det är bra att det har lossat stygn!!

     

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder