• Äldre 5 Jan 11:16
    1559261 visningar
    6299 svar
    6299
    1559261

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Hibisc­us
    Äldre 21 Oct 12:31

    Vad skönt för dig att få komma till läkaren- önskar att jag också fick träffa min. känner du av din klump då? för mig går det lite upp o ned- känner den ibland jätte tydligt som en tyngd då jag är uppe o går men ibland känner jag inte av den så mycket o då blir jag jätte glad- men så fort jag känner den blir jag lite depp o det kan va lite från dag till dag-
    Det jobbigaste jag har är att det känns som om jag har en boll i ändtarmen o det oroar mig- för tyvärr tycker jag att det är värre än innan op- nu är det ju så att jag gjorde en ganska stor op med bla ett enterocele som har puttats upp o knytigt ihop, men jag är lite rädd- för tänk om det inte hållt?? eftersom jag känner så jobbigt i min ändtarm...jag har ju också en bakåtlutad livmoder som ligger mot ändtarmen- vet inte om det är den som kanske ändrat läge eller nåt så att den är ännu mer vid tarmen- jag har ju dessutom vad läkaren misstänkte endometrios, så jag har börjat en långtidsbehandling med hormoner (jag som aldrig tyckt om att proppa i mig sånt- så jag har ju aldrig ens haft p-piller.....) för att se om det hjälper.. nää känns inte riktigt bra, det är väl i så fall rectocelet som kännslite bättre...förutom klumptyngden emellanåt, men oroar mig lite för det andra jagskrev om sominte  känns bra....tyvärr  åååå det är så svårt att få tag på opläkarna

  • Äldre 22 Oct 21:12

    Hella: Jag kände bara av klumpen när jag kände med fingret, inget jag känner av annars.
    Vet inte hur omfattande min operation var, men vet att defekten var stor och att de byggt upp hela mellangården som var kass efter en grad tre bristning.

    Jag var hos läkaren idag, hon är bara för skön! Kassan var stängd när jag kom så jag kunde inte anmäla mig och betala. Det tyckte hon bara var bra, hon undersökte mig och tyckte att allt såg jättebra ut, kollade med ultraljud att det inte fanns några blodansamlingar mm.
    Hon kollade också livmodern eftersom jag blöder lite hela tiden av min hormonspiral, När jag gick sa hon: "Jag skriver ingenting i journalen om det här besöket så blir det inget trassel med att du inte betalade, men både du och jag vet att allt ser bra ut! "

    Nu ska jag lägga oron åt sidan och bara se till att jag inte anstränger mig och försvårar läkningen!

  • Äldre 24 Oct 22:25

    Vilken underbar doktor! det är bara att gratulera själv ska jag tillbaks till jobbet i morgon, vill helst inte gillar inte mitt jobb något nämnvärt men jag känner mig ok, jag känner också en tyngd från tid till tid, efter toalett besök, långa promenader, har haft en underbar tid hemma med mina barn och det har fått mig att tänka om. Så detta elände kanske vänder till något riktigt bra i mitt liv (starta eget)..Har fortfarande massor av stygn kvar i slidan! hmm!Jag är glad så länge de sitter där, jag känner också en knöl, jag inte stuckit in fingret så långt typ en 5 mm men jag har en knöl, vem vet det kanske är normalt?

    Må så gott tjejer!
     

  • Äldre 4 Nov 12:03

    HUr går det för er andra?

    Jag har fortfarande problem om jag går för långt, känns lite trist med tanke på att det är fyra veckor sedan op nu.

    Har inte tittat med spegel sedan läkarbesöket så jag vet inte hur det ser ut, känns knöligt dock och ganska ömt fortfarande.

  • Äldre 10 Nov 21:46

    Hej,

    Jag är inte heller ok, jag började blöda en gång efter ett toa besök! jag är fortfarande hård trots att jag åter fiberrikt och det känns inte helt återställt där nere!! är riktigt less på detta nu, får hålla emot när jag går på toa ( inte varje gång men ändå) har inte ens fått en kallelse till återbesök..

    Må så gott 

  • Hibisc­us
    Äldre 12 Nov 16:27

    Här har det nu gått 8 veckor och det är inte bra här heller...det är nästan att jag tycker det är värre än innan op- har problem att jag inte får ut allt fortfarande har ofta ont i ändtarmen och klump o tyngdkänslan- känner mig både orolig o deppig, trodde allt skulle bli så mycket bättre, men men det är bara hoppas att det blir det så småningom...? har heller inte fått kallelse för återbesök- men det värsta är väl ändå att jag skulle få komma till bäckenbottencentrum- för att lära mig" sköta magen igen.. och även få en kallelse till sjukgymnast för bäckenbottenträning- riktigt dåligt då främst den förstnämda det trodde jag skulle vara ganska omgående eftersom det är så viktigt efter en sån här op så man inte pajar allt igen
    äter också massa fibrer och dricker mycket vatten o det är skitjobbigt att vara nervös för varje toabesök- har också blött lite vid toabesök...

  • Äldre 12 Nov 20:11

    Jag tar inolaxol tre gånger om dagen för att hålla koll på magen. Det funkar rätt bra faktiskt, men det är svårt att inte klämma i när det är dags. Har hänt att jag har fått hålla emot, men bara på utsidan, innan op var det ju på insidan.
    Så länge det är ändtarmen som blöder så är det nog ingen fara även om det är obehagligt.

    På mitt sjukhus blir man inte kallad till återbesök.  Jag har bokat en tid hos min ordinarie gynekolog i mitten av december, dvs nio/tio veckor efter op.

    Hella: jag tycker att du ska ta kontakt med dem och fråga hur planen ser ut. Det kan ju hända att din remiss ramlat bort.

  • Äldre 13 Nov 21:08

    Sä här ligger det till för mig, jag började blöda från slidan( såret) när jag gjorde 2:an inte ändtarmen! ska nämna att jag var jättehård då, jag ringde gynakuten men dom sa bara att jag skulle avvakta och inte åka in om det inte började stört blöda!

    Som vanligt med andra ord! jag behöver också hålla emot fast på utsidan. jobbigt! dock inte varje gång och jag tycker ändå att det känns bättre!

    Hur har dom sagt till er om knipövningar? mig sa dom att man då inte får knipa förrän efter ca 6 veckor! det har gått 6 veckor för mig nu och jag försöker följa alla regler har endast burit min dotter vid några få tillfällen ( under en väldigt kort tid) lyfta ur och i vagnen osv.

    Har ni haft sex ännu? Jag kommer vänta och maken är väldigt snäll han klagar inte alls han vet vilket h..te jag har gått igenom och att jag inte är beredd att göra det igen!

    Jag har lite av samma symptom som jag hade tidigare dvs går jag inte på toa samma sekund som jag känner att det är dags blir jag förstoppad..

    Må så gott tjejer  

  • nian74
    Äldre 14 Nov 19:18

    Jag väntar fortfarande på min operation, ser ut som att det blir i mitten av januari.
    Jag är jättenyfiken på hur det blir med sexet efteråt så ni får gärna berätta hur länge ni väntat, om det gör ont osv...
    Jag ska "bara" operera bakre slidväggen men nu tycker jag att besvären med främre väggen blivit värre (det är nu åtta månader sedan jag födde barn) Jag har ofta den där irriterande tyngdkänslan - ibland får jag ta en alvedon för att det ska släppa och på sista tiden känner jag av urinröret ofta. Det känns lite som när man håller på att få urinvägsinfektion, lite svidigt och irriterat.

    Jag känner mig nästan alltid torr i underlivet också, jag smörjer med intimsalva och olja - jag troratt det också beror på framfallet - är det något ni känner igen? (Enda gången jag inte känner mig torr är när jag har mens)

    Lycka till alla!

  • Äldre 14 Nov 21:40

    Jag har ännu inte haft sex, får inte förrän det gått två månader och det är i början av december. Vet inte om jag kommer våga då eller vill vänta tills jag träffat min ordinarie gyn.


    Tråkigt att ni har det jobbigt med läkningen mm.

    Känner inte igen någon torrhet i underlivet, mer än att jag ofta får svamp.

    Jag har ju opererat både främre och bakre vid varsitt tillfälle, och det främre var bra mycket lättare återhämtning!


     

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder