• Äldre 5 Jan 11:16
    1569388 visningar
    6299 svar
    6299
    1569388

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 4 Jul 10:18

    Pseudo: Verkar som om man kan göra en TVT efter din op också. Om jag fattat saken rätt...

  • Hibisc­us
    Äldre 4 Jul 10:28

    Erica: hur är det nu efter din op, känns det bättre?


    UP. lycka till idag du får återberätta sen

  • Uppsal­apojka­rna
    Äldre 4 Jul 14:39

    Nu har jag kommit hem från Danderyds sjukhus också och hon var väldigt skeptisk eller snarare försiktig till att använda nät och menade att vi ska testa ALLT typ innan det blir diskussion om nät.

    Ett första steg blir att bygga upp den bakre väggen och även även bygga upp mellangården. Ingen tidigare som sagt att den behövde fixas. Hon sa att det bara var hud och att all vävnad gått sönder vid troligen första förlossningen. Det lät inte som att hon ville fixa till enterocelet utan sa att bara för att det syns att man har det betyder inte det att allt måste ordnas. Behöver ju inte ha problem utav det. Men det är ju lite svårt för mig att säga.

    Hon såg att hela livmodern var lågt ner och att den då drar ner även den främre väggen samt att jag är öm typ lite överallt. Så jag fick direkt en ring som jag ska använda i väntan på operation för att förhoppningsvis få lite mindre ont och att allt ska få återhämta sig lite.

    Tyckte att hon kändes väldigt skeptisk till nät. Framförallt för att jag är så ung och att hon inte ville riskera att jag får ytterligare en typ av smärta.

    Så det är bara att ta det en sak i taget och börja med denna operation. Det visste jag ju att jag behövde oavsett, förutom mellangården då.

    Jag vet inte jag. Visst det är jobbigt med slidväggsframfallet mm, men det allra värsta är ju min smärta och att inte kunna hålla igång som vanliga personer, kunna hoppa och springa och träna och leka med mina barn. Vill så gärna bli bra

    Vet inte riktigt vad jag känner efter dagens besök, mer än att hon var professionell. Var lite svårt att greppa henne och om hon verkligen brydde sig eller bara gjorde sitt jobb. Obestämd

  • Hibisc­us
    Äldre 4 Jul 17:03

    UP: tror att man är försiktig med nät för att det kan ge smärtor och just u-livet slidan är ju så känslig och även känsligare för främmande material och risk kanske för bestående nervsmärtor?? vet inte men kan tänka mig det jag tog ju bla upp(  flera gånger) om nät i bakvägg så¨att det ska bli mer hållbart men det blir sällan lyckat reultat där då det inte finns ett riktigt bra nät för det har jag fått förklarat
    Kommer det bli hon du träffade som kommer operera dig nu? eller den första?
    Jag har ju också haft väldiga smärtor- den ena av de 2 problematikerna och när tillslut livmodern togs bort så ville dom inte ta den hela vägen ned alltså med livmodertappen just för smärtor nerver osv och bla för att jag är ärrig redan upptill i slidans tak där jag är öppnad vid min första rectocele op då enterocelet puttades upp där, hon du träffade nu sa att det var bra för mig att hela inte togs just för smärtor (det var inte hon som var operatören då, men det var henne jag fick komma på återbesöket efter den op) tänker mig då att om ett nät sätts så blir det då kanske som jag skrev i början..?

    men när du gjorde defekografin hur stor är din bäckenbottensänkning? min är på ca 3 cm tog upp det med henne nu på åb igen och hon sa att alla som fött barn får en sänkning men kommer man upp i 5-6 cm så är det inte ok

     Fick du krysta när du undersöktes?
    sen det där med mellangården- jag hade heller aldrig fått höra nåt om att min inte var bra- men vid denna op så riktade hon in sig på den och det har blivit bättre- den första op jag gjorde med rectocelet blev ju ej bra men den operatören konsentrerade sig mera högre upp- enterocelet- rectocelet kändes som det blev ett hafsjobb...o det är skönt att fått ett erkännande om än svagt att det inte blev bra för att det konsentrerades upptill.
    Jag trör att det kommer bli bra när mellangården din fixas det är ju golvet, finns inget golv så börjar ju allt åka ned... blev många frågor nu

  • Hibisc­us
    Äldre 4 Jul 17:47

    UP: jag kände så där i början som du skrev då jag började gå hos henne som du var hos nu, men jag var ju också så arg, ledsen o frusterad över min situation o operationen som ej blev bra där allt kändes värre än innan op, ju mer jag träffat henne o hon tog tag i saker på ett nogrant sätt litade jag mer o mer på henne (mitt förtoende för läkare var ju inte stort innan) hon sa bla nu på utskrivning efter op hon gjorde- att hon visste att jag tyckte att inget hände osv( men att det var för min egen skull att mina slemhinnor osv behövde vila och nu på åb var de ju också finare än hon nånsin sett de innan fast jag var ganska nyopererad. jag vet att hon bryr sig och gör ett bra jobb, hon drar också över tiden -besökstiden för patienterna o det är inte många som gör då de nästan kastar ut en då besökstiden är över..

  • Uppsal­apojka­rna
    Äldre 4 Jul 17:52

    hibiscus

    det lät som att hon ville göra operationen.

    Jag har förstått att nät vid sidan av slidan dvs vid fram och baksida verkar ge rätt dåliga resultat och smärtor, men det var inte heller det jag var ute efter utan att höja upp livmodern och då sätts nätet fast i livmodertappen och lyfter upp allt och fäster mot skelettet. Det för att avlasta ligamenten och precis vad jag behöver.

    Hon ville inte ta bort livmodern, utan då var hon mer positiv till att använda nät, då livmodertappen bara skulle sjunka ner annars.

    defekografin visade sänkning på 3,5cm vilket var en del men att det ändå inte behöver förklara mina smärtor även om det känns som att det beror på det.

    Ja, jag fick krysta på en massa olika sätt och se själv med spegel hur pass dåligt det var och varför mellangården behövde ordnas till och inte bara rectocelet.

    Ja, jag har ju vetat att jag oavsett kommer att behöva denna operation till en början, men räknar ju inte med att mina smärtor eller bäckenbotten ska bli bättre utav det.

    Vad bra det hade varit om de kunde ta lite ligament från någon annan kroppsdel och förstärka bäckenbottens ligament med.

    Det blir ett återbesök innan operation i alla fall, så att vi hinner diskutera igenom ordentligt exakt vad de ska göra. Hon ville ju ha in alla undersökningssvar först och det är ju en hel del.

    Fan vad jag bara vill få detta överstökat så att jag kan leva mitt liv utan begränsningar. Konstigt bara att ingen annan har sagt något om ringbehandling och hon sa att det nästan var ett krav, då det skulle stödja upp livmodern en hel del och avlasta även slidväggarna då.

    Hon sa även att de bakre slidväggsförstärkningarna gav bättre och hållbarare resultat än de främre, men att de även använder en speciell metod på ds så att det var bäst att jag gjorde det där och inte i Uppsala. Sen om det berodde på pengar eller inte vet jag inte. Men läkaren i Uppsala sa ju att de inte var lika bra som ds, men vet inte om det var med nät eller alltihopa.

  • Äldre 4 Jul 21:16

    Skulle också vilja veta hur mkt min bäckenbotten är sänkt. Känns som om hela muskelpaketet sitter runt öppningen...

    När ni sitter på huk- Trycker allt på då? Känns som om hela urinröret och slidväggen ska poppa ut och det är så obehagligt. Måste ju även hålla en hand för när jag sätter mig då det känns betydligt bättre.

    Är också så himla trött på hela skiten och vill bara lägga allt bakom mig. Kommer det någonsin att ske? Tvivlar...

    Känns så himla uppsprättad på höger sida. Vänster känns mer hel. Det är ju "bara" hud så det skulle väl gå att fixa tycker man.

    UP: bra att du får göra op på DS när de är bättre där. Känns det ok att börja med en bakre plastik och perinealkroppsrekonstruktion? Samma op som mig.

  • Äldre 4 Jul 23:23

    vet ni om man fick livmodersfall efter förlossningen sist och sen har det blivit oki men man känner endå av det typ när man nyser och så, tror ni att man kan få kejsarsnitt denna graviditet om det nu är så att jag är på smällen igen,

  • Äldre 5 Jul 07:49

    Trebarnsmamma: De är ju så himla restriktiva med snitt men står man på sig så går det nog. Tror dock inte de ser det som ett hinder annars. Men- är DU bara bestämd på snitt så kan de i praktiken inte hindra dig. Om du "vägrar" föda vaginalt och gör klart om det så får du snitt. Du kan ju alltid säga att du har en obehaglig erfarenhet av vaginalförlossning sedan tidigare.

  • Uppsal­apojka­rna
    Äldre 5 Jul 07:55

    minnie
    Ja, jag visste ju att jag skulle behöva börja med åtminstonde det först så ingen skillnad där mer än att hon ville fixa lite mer då.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder