• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Sagostunds

    Jag fick lätt framfall med

    Första barnet som föddes för 2,5 år sedan. Fick mitt andra nu för tvp veckor sedan och igår kände jag att det började skava. Det har blviit mycket värre och jag är så ledsen. :( det jag hade innan var "okej" jag hade bollen där men led inte av det. Idag har det känts ännu värre än igår och jag är rädd att det kommer vara såhär eller bli ännu värre. :(

  • Enfundersam

    Hej, ni som har sänkt livmoder, hur långt ner sitter tappen då? Jag kan själv nå min tapp både i stående o sittande på tex toan ca 2 fingerleder in vilket är ungefär 5cm, är det som det ska eller inte? Jag har inte reflekterat över vart den satt innan jag fick barn. Kan någon berätta? Jag ska till gyn i höst och vill vara förberedd på vad jag ska fråga. Tack snälla.

  • Nileta

    Hej! Jag har framfall bakre och framme slidväggar. Blev så efter sista förlossningen. Yngsta är nu 5 år. Inte haft jättemkt besvär, i början mer tyngdkänsla och nu känt av plötsliga urinträngningar. Svårt att ha tampong. Tror framfallsring trycker ut den. När jag var hos gyn satte de in en framfallsring. På uppföljningen 3 v senare (nu hos annan gynekolog) så tyckte han att jag skulle till st Göran för second opinion och ev operation. Bättre alternativ än ring tyckte han. Är bara drygt 40. Vad är era erfarenheter av operation. Så glad att äntligen kommit igång bra med regelbunden träning. Hur långt efter operation måste man avstå det? Hur länge blir man sjukskriven?

  • Gladhannapanna
    Nileta skrev 2017-12-20 09:16:07 följande:

    Hej! Jag har framfall bakre och framme slidväggar. Blev så efter sista förlossningen. Yngsta är nu 5 år. Inte haft jättemkt besvär, i början mer tyngdkänsla och nu känt av plötsliga urinträngningar. Svårt att ha tampong. Tror framfallsring trycker ut den. När jag var hos gyn satte de in en framfallsring. På uppföljningen 3 v senare (nu hos annan gynekolog) så tyckte han att jag skulle till st Göran för second opinion och ev operation. Bättre alternativ än ring tyckte han. Är bara drygt 40. Vad är era erfarenheter av operation. Så glad att äntligen kommit igång bra med regelbunden träning. Hur långt efter operation måste man avstå det? Hur länge blir man sjukskriven?


    Hej!
    Jag var 38 när jag opererades, blev mycket bättre även om jag fortfarande inte kan använda menskopp tex och föredrar binda framför tampong. 
    Nu är det 7 år sedan min operation och jag har fått återfall av det bakre framfallet, men än så länge besvärar det inte så mycket mer än när jag är trög i magen. Jag har varit tvungen att äta mycket järn senaste halvåret och det är det som gjort magen trög och det har gjort att framfallet kommit tillbaka. När jag gjorde operationen sa de att jag hade 100% återfallsrisk så jag har hela tiden vetat att jag kommer att behöva operera om mig så småningom, men vill vänta så länge som möjligt. Minst tio år sedan första operationen är mitt mål iaf. 
    Lycka till!
  • Gladhannapanna
    Igus11 skrev 2018-01-13 21:10:15 följande:

    Någon som blivit sjukskriven för framfall? Tex inför en operation.


    Inte innan men efter operationen.
  • Igus11

    Efter förstår jag. Men någon som haft såna besvär av de att de blivit sjukskrivna innan Operation?

  • snöblask

    Kan man få liv i den här gamla tråden? Opererades för rectocele för några dagar sedan och undrar lite över återhämtningsfasen?

  • me99ellen

    Jag opererades för ett bakre framfall i början på januari i år. Inne på mitt sjätte

    sjukskrivningsvecka, skulle börja jobba på måndag men känner mig inte redo. Så jag blev sjukriven två veckor till. Det känns fortfarande svullet, det är segt det här.

  • snöblask
    me99ellen skrev 2019-02-12 19:56:49 följande:

    Jag opererades för ett bakre framfall i början på januari i år. Inne på mitt sjätte

    sjukskrivningsvecka, skulle börja jobba på måndag men känner mig inte redo. Så jag blev sjukriven två veckor till. Det känns fortfarande svullet, det är segt det här.


    Hur har det gått för dig? Jag var på åb för en vecka sen och mina stygn har ff inte försvunnit. Ska avvakta 3v och har de inte försvunnit så ska de klippa bort dem. Jag jobbar som vanligt, var sjukskriven 4veckor och har nu jobbat första veckan. Lite tyngdkänsla men tycker det känns bra.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder