• Äldre 5 Jan 11:16
    1569365 visningar
    6299 svar
    6299
    1569365

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 9 Mar 13:45

    Hej!

    Jag undrar om ni kan svara på om det är framfall jag har fått? Är 39 år och födde mitt sista barn för 9 år sedan. Har alltid upplevt att jag haft bra knipmuskler. Ibland har jag vid mensen första dagar haft en känsla av att underlivet varit svullet (men det har inte varit svullet). Nu kom denna känsla vid en helt annan tidpunkt och vill inte släppa. Jag har nu börjat fundera på om det kanske är en känsla av tyngd istället men som jag uppfattat som svullnadskänsla. Känslan sitter i blygdläpparna. Idag försökte jag kolla med en spegel. Det syns inget konstigt utanpå men om jag sitter på huk och liksom "öppnar upp" och samtidigt krystar så ser jag en "bulle" i öppningen. Är detta framfall?


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Äldre 9 Mar 16:02
    Eliin80 skrev 2019-03-09 13:45:41 följande:

    Hej!

    Jag undrar om ni kan svara på om det är framfall jag har fått? Är 39 år och födde mitt sista barn för 9 år sedan. Har alltid upplevt att jag haft bra knipmuskler. Ibland har jag vid mensen första dagar haft en känsla av att underlivet varit svullet (men det har inte varit svullet). Nu kom denna känsla vid en helt annan tidpunkt och vill inte släppa. Jag har nu börjat fundera på om det kanske är en känsla av tyngd istället men som jag uppfattat som svullnadskänsla. Känslan sitter i blygdläpparna. Idag försökte jag kolla med en spegel. Det syns inget konstigt utanpå men om jag sitter på huk och liksom "öppnar upp" och samtidigt krystar så ser jag en "bulle" i öppningen. Är detta framfall?


    Jag har opererat mig för ett bakre framfall. Jag hade tyngdkänsla men inte i blygdläpparna utan kände mig mer ?öppen?. När jag varit ute och sprungit så kom ?något? fram. Boka tid hos en gynekolog. Samtidigt om du inte besväras så vill de nog helst inte operera. Det är inget farligt att ha framfall. Utan det är symptomen som avgör om det blir operation.
  • Äldre 9 Mar 16:20

    Hade du också att det inte syntes om du inte krystade (eller då sprang som du gjorde)? Jag ska till bm för cellprov på måndag så tänkte be att hon tittar lite då.


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Äldre 9 Mar 16:31
    Eliin80 skrev 2019-03-09 16:20:31 följande:

    Hade du också att det inte syntes om du inte krystade (eller då sprang som du gjorde)? Jag ska till bm för cellprov på måndag så tänkte be att hon tittar lite då.


    Det syntes inte. Bara om jag sprang o gick på toa direkt såg jag det. Sen när jag sett det första gången kunde jag se om jag fick på toa o tog i. Efter ha läst typ hela den här tråden och slukat nätet på info så råder jag dig att gå till en gynekolog och inte bm. Men som sagt det är ingen fara att ha framfall om du inte störs av det. Jag kände mig öppen (och därmed ofräsch) fick lite ont när jag sprang samt var tvungen att hålla emot när jag gick på toa. Inga jättestora besvär men träffade en bra gynekolog som senare var den som opererade mig. Är framfallet inte utanför tror jag att det är rätt stor risk att bm bara säger att allt ser bra ut.
  • Äldre 9 Mar 16:44
    snöblask skrev 2019-03-09 16:31:33 följande:

    Det syntes inte. Bara om jag sprang o gick på toa direkt såg jag det. Sen när jag sett det första gången kunde jag se om jag fick på toa o tog i. Efter ha läst typ hela den här tråden och slukat nätet på info så råder jag dig att gå till en gynekolog och inte bm. Men som sagt det är ingen fara att ha framfall om du inte störs av det. Jag kände mig öppen (och därmed ofräsch) fick lite ont när jag sprang samt var tvungen att hålla emot när jag gick på toa. Inga jättestora besvär men träffade en bra gynekolog som senare var den som opererade mig. Är framfallet inte utanför tror jag att det är rätt stor risk att bm bara säger att allt ser bra ut.


    Men om det inte är utanför och jag inte har problem av det (mer än den konstiga känslan) Är det då ens lönt att gå till en gynekolog? Kommer de ens glra något åt det då tänker jag?
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Äldre 9 Mar 19:01
    Eliin80 skrev 2019-03-09 16:44:02 följande:

    Men om det inte är utanför och jag inte har problem av det (mer än den konstiga känslan) Är det då ens lönt att gå till en gynekolog? Kommer de ens glra något åt det då tänker jag?


    Nä då är det inte lönt om du inte tycker en operation är nödvändig kommer inte gyn heller tycka det. Vad jag förstått kan det vara bättre att vänta då op oftast inte håller hela livet. Men har du besvär o vill opereras så lita inte blint på bm
  • Äldre 9 Mar 19:52
    snöblask skrev 2019-03-09 19:01:02 följande:

    Nä då är det inte lönt om du inte tycker en operation är nödvändig kommer inte gyn heller tycka det. Vad jag förstått kan det vara bättre att vänta då op oftast inte håller hela livet. Men har du besvär o vill opereras så lita inte blint på bm


    Okej, då får jag se hur jag gör. Det är ju förstås inte roligt att ha tyngdkänslan men kanske kan lära mig att leva med det såvida det inte blir värre.
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Sun 9 Oct 2022 08:10

    Hey guys. I didn't read all of what you wrote, but most of it. And you are right in many ways. I have a friend from Sweden who is coming to germany to get operated on. Seems like in Sweeden, none wants to operate or none knows how. And the waiting lines are ridiculous. 

    I am part of prolapse german group, so you can ask there too for more info if you like. I think you can all get surgery here and get refunded in Sweeden. We know where the best surgeons are here and we go specifically to them. US is far and none seems to know who is good there and who not. There isn't seem to be a support POP group in Us, other than the Shoberi guy. 
    My email is senada_velic82@hotmail.com  
    My friend is coming to operate on uterus with mesh. 
    And I sustained a big rectal prolapse and huge pelvic floor descent so I got two surgeris and soon stoma. Because I suffer from obstructive defecation. Bu rectooexy fixed the anatomy very well. I also had levatorolasry done that is not a bad idea for women who have anal incotinence or a gaping vagina. 
    My stoma surgery is in December. I will be getting Hartman's stoma. 
    And then I go for a bladder lift with doctor that does it really well with sutures. 
    Well, I thought you should know Germany is very advanced. 
    I am also trying to sue my hospital. You should all get lawyers. Unfortunately, I don't work so I don't know will I have money enough to fund the lawyer all the way.

  • Sat 4 Mar 2023 13:21

    Hej!
    Finns det kvar några i den r tråden?


    Jag läste tillbaka långt bak och undrar hur det gått för er som opererade er då?

    Jag har fått framfall av rectocele och främre slidvägg. står i valet och kvalet till operation.
    Har mest problem när jag ska göra nummer 2, blir inte så mycket skjuts och känner mig inte klar.
    Har haft mycket förstoppning och krystat mycket vilket så klart varit riktigt dåligt.
    Har dock haft mycket tyngdkänsla i säkert 10 år.

    Hoppas kunna skaka liv i tråden och kanslke Finn söder fler i min situation?


  • Mon 6 Mar 2023 12:12

    Jag hoppas också skaka liv i tråden då jag tror det finns mycket kunskap och erfarenhet här.


    Födde mitt andra barn för 3 månader sedan. Tuff förlossning som avslutas med sugklocka.
    Har efter det sänkt livmoder och framfall på främre slidväggen. Tyngdkänsla, skav, känner/kan se utbuktning i slidmynningen. 
    Använder sedan 4 veckor lokalt östrogen och fick insatt en prolapsring för några dagar sedan. Jag tycker inte den sitter helt bra, ställer sig halvt på högkant och jag kan behöva putta upp den när jag krystat på toaletten. Behöver jag en större storlek? Tycker ändå att den hjälper mot tyngdkänslan. Kommer operera mig (privat) men ska förhoppningsvis få ett barn till först.
  • Tue 7 Mar 2023 01:18

    Jiana: har du tur går det tillbaka en del, var ju inte så länge sen du födde barn. Har hört att man återhämtar sig under 1 år.

    jag födde mitt sista barn för snart 11 år sen så för mig är det permanent

    hoppas det kommer in några med erfarenhet i tråden igen.


Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder