• TBS
    Äldre 13 Jan 21:36
    57448 visningar
    759 svar
    759
    57448

    Romer

    Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

    Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

  • Svar på tråden Romer
  • romani beauty
    Äldre 19 Jan 04:46

    ah såklart
    jag tänkte du sa de går inte skilja er från alla andra, är de så med alla romer i serbien..det är inte som i rumänien att en del är anpassade o lever som rumäner o andra lever väldigt utanför rumänska samhället o enligt romska seder? Vi har en romsk kompis från serbien o på dem märks inte mycke de är romer..han var gift en tag med en rumänska roma men de gick inte för han blev galen på hennes familj för han tyckte de var för traditionella.


    Eliandosmamma skrev 2009-01-18 23:43:08 följande:
    Det är olika för alla det finns det som är jätte rika och sen finns det fattiga...men ¨så är det för alla i hela världen det finns rika människor och det finns fattiga.
  • Äldre 19 Jan 09:03

    Firar romer några speciella egna högtidsdagar?

  • romani beauty
    Äldre 19 Jan 09:09

    vi firar alla kristna högtider som jul, påsk osv (muslimer firar väl bajram), sen så har vi en romsk högtid som kallas ederlezi som vi firar 6 maj och romernas nationaldag firas 8 april.

  • Äldre 19 Jan 13:25

    Okej

  • Juliii­a
    Äldre 19 Jan 17:53

    Det va någon högtidsdag nu den 14e januari me tror jag.. vet inte vad, med vi åt kalkon tror jag eller hmm kyckling, kan inte se skillnad :P 
    Började med att man tände ett ljus, sen skulle man skicka runt ljuset och alla skulle säga ngt.. typ önska tur o så.  Sen höll alla händerna på ett nybakt bröd och sen skulle alla samtidigt bryta av en bit var.. den som fick pengen som låg i kommer bli rik typ.. den fick min man.  hm än sålänge har det inte hänt ngt xD  ..Sen åt vi o så.

    Någon som vet vad det va för dag? "Eliandosmamma" ? :)

  • Eliand­osmamm­a
    Äldre 19 Jan 19:44

    Juliiia skrev 2009-01-19 17:53:12 följande:


    Det va någon högtidsdag nu den 14e januari me tror jag.. vet inte vad, med vi åt kalkon tror jag eller hmm kyckling, kan inte se skillnad :P  Började med att man tände ett ljus, sen skulle man skicka runt ljuset och alla skulle säga ngt.. typ önska tur o så.  Sen höll alla händerna på ett nybakt bröd och sen skulle alla samtidigt bryta av en bit var.. den som fick pengen som låg i kommer bli rik typ.. den fick min man.  hm än sålänge har det inte hänt ngt xD  ..Sen åt vi o så. Någon som vet vad det va för dag? "Eliandosmamma" ? :)
    jag vet tyvärr inte vad det var dem firade som sagt alla romer är inte samma och firar inte samma högtider...vi i serbien firar alla serbiska traditionella högtider det ända vi har är "Djurdjevdan"...
  • TBS
    Äldre 19 Jan 20:05

    Är det en fördom att romer har en mer liberal syn på snatteri än andra?

    Om inte, vad beror det på? är det kulturellt betingat eller resultatet av generationer av misstro från samhället ("om jag ändå ska få straffet, kan jag lika gärna begå brottet")?

    Jag vill passa på att påminna att denna tråd INTE är avsedd att sprida fördommar mot romer, så alla rasister: håll truten!
    Jag vill bara disskutera de fördommar som finns mot resandefolk, och olikheterna (och självklart även likheterna) mellan våra respektive kulturer.

  • Juliii­a
    Äldre 19 Jan 21:08
    Eliandosmamma skrev 2009-01-19 19:44:40 följande:
    Juliiia skrev 2009-01-19 17:53:12 följande: jag vet tyvärr inte vad det var dem firade som sagt alla romer är inte samma och firar inte samma högtider...vi i serbien firar alla serbiska traditionella högtider det ända vi har är "Djurdjevdan"...
    ahaa okej. Tänkte eftersom min man också är fån Serbien.. så kanske ni hade samma.
    Djurdjevdan är samma som ederlezi va ? 6 maj?
  • romani beauty
    Äldre 19 Jan 21:32

    juliiia o eliandosmamma

    tillhör ni olika natiyas? tänkte angående skillnader? eller är familjerna bara olika mycke tradiitonella? Jag tänker för mig som kaldarar så finns de ju skillnader mellan romer i rumnien också, om de tillhör en annan natiya, t.ex. ursari.

  • Äldre 19 Jan 21:33

    Juliiia: Lever du efter din mans romska traditioner? Hur kändes det i början? Blev det en stor omställning? Och vad är det som förändrats mest sedan ni träffades?