• Mariin­a
    Äldre 18 Jan 13:07
    33897 visningar
    10 svar
    10
    33897

    Valpen har navelbråck. Vad kan operation kosta?

    Ska hämta en hundvalp på onsdag, fick igår reda på att efter veterinärbesiktningen visade det sig att hon hade ett litet navelbråck.

    Uppfödaren gick ner 4000 kr på priset. Navelbråcket kan behövas opereras, men det kan även läka ihop av sig självt.

    Om vi kommer behöva operera, vad kan en sådan operation kosta? Ska gå med henne till veterinären när hon är 6 månader, och klla om det behövs opereras eller ej.

  • Svar på tråden Valpen har navelbråck. Vad kan operation kosta?
  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 18 Jan 13:08
    #1

    Har en 3årshane med 'utbuktande' navel (fettfylld än så länge) som kan bli bråck om vi har otur. Har haft så sen han var valp men det har nu trillat ner mer fett. För oss kommer det kosta ca 3000,- att åtgärda det.

  • Zaria
    Äldre 18 Jan 16:29
    #2

    Köpte en valp som också hade litet navelbråck, uppfödaren sa att vi skulle massera in det (så det trycktes in) några gångr om dagen så skulle det försvinna. Det gjorde det dock aldrig,men var såpass litet att det inte störde hunden, dock växte det när hunden blev gammal och troligtvis lite fetare än innan.

  • maskro­sen77
    Äldre 18 Jan 20:36
    #3

    Min tik opererades nyligen för navelbråck. Hon föddes med det och fick problem nyligen. Hon är fyra år. Vi betalade cirka 4000 för operationen på djursjukhuset. Litet ingrepp, jag lämnade henne på morgonen innan jobb och hämtade henne på eftermiddagen.

  • Mariin­a
    Äldre 19 Jan 08:44
    #4

    maskrosen77:
    På vilket sätt fick hon problem? Fick hon ont av det?

  • maskro­sen77
    Äldre 24 Jan 22:50
    #5

    Det är de som är så konstigt. Hon har levt i fyra år utan några som helst problem med sitt bråck, aldrig haft ont. En morgon så vaknade hon och hade jätteont i bråcket. Blev operation direkt då hon hade så ont. Enda skillnaden man kunde se på det är att det var hårdare, tror jag iallafall. Jag fick inte röra det av henne.


    Mariina skrev 2009-01-19 08:44:04 följande:
    maskrosen77:På vilket sätt fick hon problem? Fick hon ont av det?
  • maskro­sen77
    Äldre 24 Jan 22:52
    #6

    Min andra hund är också fyra och har ett större navelbråck än den som fick opereras. Hon har inga som helst problem med sitt. SÅ det behöver ju inte alltid åtgärdas.

  • logg81
    Äldre 24 Jan 22:54
    #7

    Jag och mitt ex opererade bort ett navelbråck i samband med kastrering på vår första tik.
    Den slutnotan blev över 23 000kr Men själva kastreringen kostade ca 5000 kr. Det blev lite komplikationer efter.... Kan tänka mej 3-4000 kr för bara bråckoperationen kanske...
    Ring en veterinär och rådfråga.


    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Äldre 25 Jan 10:44
    #8

    Hej Mariina vår lilla cavalier tjej har oxå ett navelbråck.
    Vi ringde och hörde med vet innan vi accepterade att henne. Vet sa då att för vår skull borde vi antingen få avdrag på priset motsvarande kostnaden för op eller att uppfödaren skrev ett avtal där hon förband sig att bekosta ev op om det blev aktuellt.

    I vårt fall kom vi överens om avdrag och de 4000 kr din uppfördare drar av täcker operationen.
    Vår tjej är nu 8 mån som du vet och bråcket är mkt mkt litet. Skulle det ändå hända något när hon blir större (växer hon växer ju bråcket med) har vi lagt undan pengarna.

    Uppfödaren samt den besiktigande veterinären sa att d gick att massera bort. På djursjukhuset som jag vände mig till var de mkt förargade över denna formulering då själva bråcket (hålet) inte gick att massera bort, däremot kunde man några gånger per dag massera mjukt för att den lille fettknutan skulle gå in.
    Idag känner vi ingen fettknuta alls samt att hålet är oförändrat = mkt mkt litet.

    Tänk bara på att din lilla tik inte är godkänd för avel i och med navelbråcket

  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 25 Jan 12:27
    #9

    På hundar som har lika stort bråck som min hane brukar tydligen veterinärerna föreslå operation oavsett om hunden har ont av det eller ej just pga att risken är så stor.

  • Namast­e72
    Äldre 25 Jan 12:29
    #10

    Vi passade på att operera navelbråcket på vår tibbe samtidigt som vi tog bort tandstenen när hon var 3 år. Inga problem alls. 4000:- i avdrag på priset låter ju toppen!


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
Svar på tråden Valpen har navelbråck. Vad kan operation kosta?