• raspbe­rryrev­olutio­n
    Äldre 20 Jan 09:02
    62401 visningar
    14 svar
    14
    62401

    är så torr i munnen halsen, särskilt på natten... nån som har tips?

    Nån som har tips mot muntorrhet? det hjälper inte så mkt att dricka vatten, det lindrar bara för stunden. Är så torr om läppar och i mun och svalg att det river. Tacksam för tips!

  • Svar på tråden är så torr i munnen halsen, särskilt på natten... nån som har tips?
  • stroje­s
    Äldre 20 Jan 09:04
    #1

    Du kanske är täpp i näsan så att du andas med munnen när du sover.
    Prova Renässans+ (finns receptfritt på apoteket), det är koksaltlösning med lite högre salthalt än den man ger till bebisar. Den kan du ta vid behov så länge det behövs (man blir alltså inte beroende av den som med tex Nezeril som man bara får använda i 10 dagar).

  • raspbe­rryrev­olutio­n
    Äldre 20 Jan 09:06
    #2
    strojes skrev 2009-01-20 09:04:33 följande:
    Du kanske är täpp i näsan så att du andas med munnen när du sover. Prova Renässans+ (finns receptfritt på apoteket), det är koksaltlösning med lite högre salthalt än den man ger till bebisar. Den kan du ta vid behov så länge det behövs (man blir alltså inte beroende av den som med tex Nezeril som man bara får använda i 10 dagar).
    Jo lite täppt är jag, och har renässans+ hemma, men det hjälper inte så mycket, tack för rådet iaf
  • stroje­s
    Äldre 20 Jan 09:08
    #3

    Höja huvudändan på sängen så du sover lite högre med huvudet så minskar ju trycket på nässlemhinnorna.

  • saran
    Äldre 20 Jan 09:11
    #4

    tipsar också om koksalt, men i form av nässköljning (når längre upp i näsan än spray) köp nässpruta (nasaline) på apoteket, och skölj gärna flera ggr/dag men fr.a. på kvällen. annars "sinova" på kvällen (om gravida får ta det?)

  • Hannal­isa
    Äldre 20 Jan 09:12
    #5

    Men det finns nått på apoteket för muntorrhet, det har jag haft.

  • raspbe­rryrev­olutio­n
    Äldre 20 Jan 09:14
    #6

    har två kuddar redan under huvudet så jag ligger ganska högt, men kanske ska prova nässköljningen, får ta mig in till apoteket idag... men jag är inte särskilt täppt, jag kan andas genom näsan... Tänkte mer om det fanns nått som lindrar i munnen

  • raspbe­rryrev­olutio­n
    Äldre 20 Jan 09:16
    #7

    Hannalisa skrev 2009-01-20 09:12:24 följande:


    Men det finns nått på apoteket för muntorrhet, det har jag haft.
    Hoppas det är nått man kan använda när man är gravid, börjar bli trött på att det känns som man har sandpapper i munnen.
  • lillgr­odanma­j
    Äldre 20 Jan 11:04
    #8

    Du kan prova med Xerodent sugtabletter från Apoteket. De gör att du får mer saliv i munnen samtidigt som de stärker tänderna, men maxdos är 6 st/dygn (p.g.a. fluoret)
    /Tandläkaren

  • Äldre 20 Jan 18:18
    #9

    Jag har samma problem och antar att det beror på svullna slemhinnor vilket är mkt vanligt under graviditeten. På mig funkar inte renässans+ så jag köpte otrivin utan konserveringsmedel igår..vet att det är lätt att bli beroende men jag SKA bara ta det vid sänggående i några dagar...
    Otrivin är inte skadligt för fostret!

  • Äldre 6 Apr 22:05
    #10

    fast de har lagt in lite ändringar på fass nu iaf på mentholen och compen så kika så de inte lagt in de på den vanliga otrivin.. på apoteket så var de tydligen bara något som hette något på n och sen renässans som gravida skulle anv..

    me love otrivin menthol men den fik jag inte använda så testar renässans menthol så får jag se om de hjälper något.. de stoppar rinnande snuva iaf.. få se hur den funkar när jag täpper till ordentligt

  • Lady J
    Äldre 7 Apr 17:49
    #11

    Jag hade samma problem de första veckorna. Drack hur mycket som helst och hade ett vattenglas vid sängen så jag kunde dricka direkt jag vaknade. På dagarna på jobbet tuggade jag en massa tuggummi. Dock inte att rekommendera för magen men det hjälpte!

  • BigRed
    Äldre 5 Jan 05:59
    #12

    Jag är oxå super torr i halsen och munnen. HAr nu förstört munnen lite med alla halstabletter jag går och suger på
    Och ibland hostar jag så mkt på natten att min sambo väljer att sova på soffan :-/

  • Äldre 6 Jan 14:48
    #13

    Bra sprej för näsan är Nozoil (sesamolja), "smörjer" torra slemhinnor. Går förstås lika bra med vanlig olja, men smidigt med nässprejsförpackning.
    Har hjälpt bra tycker jag

  • Äldre 7 Jan 01:42
    #14

    Jag har börjat använda nozoil, de verkar funka lite men nu har jag en elak förkylning som dummar sig samtidigt. Ont i hals och näsa, svalget och halsen fastnar när jag gäspar = SMÄRTA.

    Kram


    (¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan maj -11ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden är så torr i munnen halsen, särskilt på natten... nån som har tips?