• atelli
    Äldre 20 Jan 18:33
    83405 visningar
    359 svar
    359
    83405

    Bakmaskinstråden

    Här diskuterar vi recept och tips&trix för bakmaskiner!

    Bakmaskinerna har oförtjänt dåligt rykte som en flopp från 80-talet. Det är en suverän maskin som gör makalöst bra bröd. Dessutom vet man vad man stoppar i sej, till skillnad från degiga limpor fr snabbköpet!

    Bakmaskin är en apparat där man stoppar i alla ingredienser, startar maskinen och den knådar, jäser och gräddar brödet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 15:12

    Tips på receptsida: web.telia.com/~u92018300/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-11 07:54
    En receptsida till:

    home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-17 10:37
    Hoppetossan har startat en tråd för enbart bakmaskinsrecept!
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 20:32
    Mbert:s lista över tips vid bakmaskinsinköp!

    * Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
    * Den får dessutom gärna vara snygg eftersom den ska stå framme...
    * Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi lånat, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
    * Att behållaren är lätt att ta ur. Den bör ha ett handtag att ta ur den med.
    * Att behållaren är lätt att rengöra. Den bör vara teflonbelagd så det i stort sett räcker att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken)
    * Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 700 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och för oss är det lagom, för en öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maskinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
    * Formen på bakmaskinens insats. En del bakmaskiner har en kvadratisk bakinsats och ger ett högt bröd medan andra har en något mer rektangulär form och ger ett bröd som mer liknar formen hos köpt bröd. Det man kan tänka på är att formen och blandaren som sitter längst ner kan vara avgörande för hur maskinen kan blanda och bearbeta degen.
    * Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen innan man lägger sig.
    * Flera olika program. T.ex. för vitt bröd, grovt, deg, bakning, ?jam? - men det har väl alla nuförtiden.
    * Lätt att förstå sig på och använda.
    * Degspateln i botten ska helst sitta kvar i bakinsatsen, inte i brödet, när man vänder ut brödet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-31 14:35
    Här kommer glutenfria-recept tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

  • Svar på tråden Bakmaskinstråden
  • atelli
    Äldre 20 Jan 18:35
    #1

    Här är en bra receptsamling:

    http://web.telia.com/~u92018300/

  • Äldre 26 Jan 16:52
    #2

    Hej!
    Ni som har en bakmaskin som bakar brödet högt, istället för avlångt, hur blir det att skära? Kan man vända på det, typ lägga ner på sidan o skära eller blir det konstigt?

    Vilken maskin rekommenderar ni?
    Var inne på en Tefal XXL, mest för att det går att göra större bröd om man vill o sen den avlånga formen...

  • atelli
    Äldre 26 Jan 17:03
    #3

    min maskin ger höga o fyrkantiga bröd. Dock blir det olika högt beroende på dagsform o typ av bröd....

    Så ibland skär jag brödet som det är. Ibland delar jag på det till två bitar. Jag tycker att skivorna blir lite väl stora om man skär brödet från sidan.

  • TubeWo­man
    Äldre 26 Jan 17:10
    #4

    Hej jag har en kenwood BM250 och den ger också höga och fyrkantiga bröd. Man kan välja 3 olika storlekar på brödet 500g, 750g och 1000g. Det går också att köpa till en form som är rund, då blir det väl runda höga bröd.

  • Äldre 26 Jan 17:23
    #5
    Svar på #4
    Okay.. hur fasen skär man runda bröd? ;)
    Konstigt egentligen att de flesta är fyrkantiga o höga..
  • atelli
    Äldre 26 Jan 17:35
    #6

    Antagligen är det för att minska yttermåtten på bakmaskinen som de gör bröd-byttan högre än bred. Eller om det är nån knådningseffekt som blir bättre....

  • TubeWo­man
    Äldre 27 Jan 15:33
    #7

    Hej finns det någon som har recept på pizzadeg till bakmaskinen?

  • Carro W
    Äldre 27 Jan 15:50
    #8

    Hej, här vill jag också vara med


    TubeWoman skrev 2009-01-27 15:33:19 följande:
    Hej finns det någon som har recept på pizzadeg till bakmaskinen?
    här är ett som medföljer obh nordica

    1,5 dl vatten
    2 msk olja
    270g (4,5dl) vetemjöl
    1 tsk salt
    1,5 tsk jäst

    Program Dough
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • TubeWo­man
    Äldre 27 Jan 15:56
    #9

    Man får tacka för snabbt svar :)

  • Carro W
    Äldre 27 Jan 15:59
    #10

    Jag skulle vilja baka morotsbröd eller liknande men vet inte hur mycket man vågar experimentera. När man bakar vanligt känner man ju när degen är färdig... Någn som har ett recept?


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
Svar på tråden Bakmaskinstråden