• fredsk­nekt
    Äldre 8 Aug 20:03
    2312 visningar
    19 svar
    19
    2312

    Hur mycket skall du vara ledig efter nedkomst !

    tjennare gubbar.
    Jag skall få mitt första barn och jag har "planerat" att vara pappaledig lite då och då med jämna mellanrum. Men för mig styr ekonomin min ledighet.
    Till frågan : Hur mycket kommer du att vara ledig när ditt barn kommer/kommit.

  • Svar på tråden Hur mycket skall du vara ledig efter nedkomst !
  • Dopup
    Äldre 8 Aug 20:38
    #0

    Jag har tänkt vara hemma en hel del men först får ju mamman vara hemma och amma sisådär ett halvår. Efter det blir et allt från 4 månader till ett halvår för mig. Vi delar ledigheten rätt av som vi får den, så har vi i alla fall tänkt göra :)

  • Pallem­an
    Äldre 8 Aug 21:04
    #0

    Jag kommer att vara hemma en dag i veckan tills vidare, sedan i december och nästa sommar, då det kommer att bli en 3 månader eller liknanade. Men det är samma för oss att det är ekonomin som styr..

    tyvärr :\

  • mela63
    Äldre 8 Aug 23:01
    #0

    Tjaa,

    Måste erkänna att det nog inte blir så mycket pappaledighet, dels vill min sambo verkligen vara hemma och ser verkligen fram emot det. Med risk för upprepning, ekonomin påverkar förstås vårt beslut...

  • sterre
    Äldre 9 Aug 08:42
    #0

    Hoppas på att ta ut så mycket som möjligt, då min flickvän tjänar mer än vad jag gör, och mitt jobb suger musten ur en likt en igel ;)

  • Cedric
    Äldre 9 Aug 12:37
    #0

    Hustrun är hemma 14 månader och sedan skall jag göra som Dopup: 4-6 mån.

  • kornsa­n
    Äldre 10 Aug 00:14
    #0

    Jag var hemma fem månader med min första dotter, vilket gav mig en helt annan syn på det där med att vara hemma och ha "semester". Mycket lärorikt och jag säger aldrig mer den klassiska "det borde väl du hinna som är hemma hela dan.."

    Var bara hemma tre månader först och sedan en dag i veckan under ett halvår med min andra dotter och det var en miss. Man fick en helt annan kontakt med barnet när man var hemma en längre tid och det finns ju ingen känsla i världen som den när min äldsta dotter var drygt ett år och hade drömt en mardröm. Jag plockade upp henne medan hon fortfarande sov och viskade att allt var bra, nu är pappa här och fick ett leende, en lättnadens suck och så sov hon hur lugnt som helst. Helt obetalbar känsla! Växte en decimeter minst. :O)

    Nu har jag fått en liten Oscar och nästa höst planerar jag att vara hemma ett halvår minst och det skall bli himla skoj!

  • Lastbi­lsfars­an
    Äldre 10 Aug 00:20
    #0

    Flickvännen börjar jobba den 22 augusti så då ska jag vara hemma till i början på nästa år..

  • Pappa Peter
    Äldre 10 Aug 10:41
    #0

    Ja var hemma 1 månad när Olivia föddes..Sen ska ja va pappa ledig nu från den första sep till mars ungefär!!Så de ska bli riktigt skönt!!

  • bjden
    Äldre 11 Aug 03:40
    #0

    6 mån. 3 mån FL & 3 mån semester

  • Pappa Ante
    Äldre 11 Aug 08:03
    #0

    Som det ser ut nu tar nog flickvännen ut all föräldraledighet, ekonomin igen...

  • bjden
    Äldre 11 Aug 09:14
    #0

    Ska tillägga att mitt företag fyller upp glappet mellan FK och 90% av inkomsten i 3 månader.

  • patrik blaze
    Äldre 15 Aug 01:45
    #0

    ledig i ett år framåt =) vi är alltså hemma samtidigt.

  • Pappse­nNervv­rak
    Äldre 16 Aug 08:36
    #0

    hej brolla ..jag ska va hemma så mycket jag kan..men det är jobben och hur malin jobbar,.,

  • Lajm
    Äldre 16 Aug 10:11
    #0

    Så mycket som möjligt och gärna samtidigt med mamman. Ekonomin är något som visserligen är viktigt men jag resonerar som så att det handlar om en så kort period att det är värt varenda krona. Finns lite sparat och resten löser sig på annat sätt.

    I vårt fall är det så att jag får utfyllnad från min arbetsgivare och mamman är egenföretagare så det "lönar" sig för oss att jag är hemma.

  • Dr sadnes­s
    Äldre 13 Oct 21:52
    #0

    9 månader. Jäpp, nio.

  • Jagge
    Äldre 14 Oct 08:50
    #0

    8 månader. Jäpp. :)
    Har varit hemma sen i Maj. Nu börjar man se slutet på pappaledigheten (Varför heter det ledighet igentligen? Det är betydligt mer krävande än att vara på jobbet..)
    Snart börjar inskolningen på dagis, sen körkort, flytta hemifrån, ringa föräldrarna en gång i halvåret. Oj vad tiden går ;)

    Mvh
    Greus

  • Activi­ty
    Äldre 14 Oct 09:09
    #0

    ja kommer försöka att va hemma med ungen så mkt som möjligt.har ju ingen anställning eller så.så ja kan ju ta mig den möjligheten.ioförsig är det precis i början nu,tjejen har gått 2 veckor över tiden.så man börjar ju mer o mer bli säker eller va tror ni ?

  • Aquilo­n
    Äldre 14 Oct 09:23
    #0

    Dryga tre veckor nu när Oliver är nykläckt. En dag kompledigt per vecka lite drygt blir det under det närmaste året, sedan tre månader FL innan det är dags för dagis.

    Jag håller förresten redan med föregående talare - vaddå ledighet? Att gå till jobbet är rena avkopplingen.

  • Agaton sa
    Äldre 16 Oct 09:54
    #0

    har varit ledig sedan midsommar å kommer vara hel ledig till nyår sen delar vi på två sita månaderna, alltå jag ledig två dagar i veckan å fästmöa tre dagar i veckan

Svar på tråden Hur mycket skall du vara ledig efter nedkomst !