• Lattem­aja
    Äldre 24 Jan 22:17
    66998 visningar
    37 svar
    37
    66998

    Hur tjock ska slemhinnan vara???

    Jag har generellt sen ÄL, tunn slemhinna och kort lutealfas. Nu ska jag göra ett FET och har sedan dag 1 den här cykeln ätit Femanest för att slemhinnan ska bli bättre. På CD 12 gjorde jag ett VUL och då var slemhinnan bara 7 mm. Jag ska därför öka dosen Femanest och göra ett nytt VUL på dag 17.

    Nu till min fråga:
    Min läkare sa att slemhinnan måste vara 8 mm (i det perspektivet känns 7 mm inte så farligt). Jag har dock läst på andra ställen att den bör vara 10-15 mm. Vad gäller?

    Jag undrar också vad läkemedlet Femanest i övrigt gör. Som jag förstår så är det något slags östrogenliknande hormon. Gör det att jag inte får någon ÄL alls? Kan jag äta det hur länge som helst tills slemhinnan är lagomt tjock eller måste man fortfarande på något sätt följa kroppens normala cykel?

  • Svar på tråden Hur tjock ska slemhinnan vara???
  • Äldre 10 Feb 20:33
    #1

    Jag hade 6mm slemhinna på dag 13 och min gyn tyckte inte dte var konstigt alls.. :/

  • Äldre 15 Feb 14:47
    #2

    Jag har hört att 10 mm är väldigt bra, tror att den måste vara 8 mm för att de ska återföra något, men det är säkert olika på olika ställen vad de tycker...


    3:e IVF i början av 2009
  • Lattem­aja
    Äldre 16 Feb 10:40
    #3

    Här kommer en liten följdfråga; Är det någon som har problem att få en tillräckligt tjock slemhinna? Vilken behandling har ni fått och har det fungerat?

    Som jag skrev i trådstarten så är jag inne i ett stimulerat FET. På dag 12 gjorde jag VUL och slemhinnan var då 7 mm. Det tyckte läkaren var för lite så jag fick öka min hormondos (Femanest) från 2 till 3 tabletter per dag. Dag 12 gjordes ett nytt VUL och då var slemhinnan bara 6 mm. Nedgången kan bero på mätfel, men jag svarade i alla fall inte på hormonet. Behandlingen avbröts och nu i nästa cykel får jag dubbel dos Femanest (4 tabletter per dag). Idag på CD 12 gjorde jag ett VUL och slemhinnan var bara 5,5 mm. Jag ska göra ett nytt VUL på fredag och har det inte blivit bättre så avbryts försöket än en gång.

    Jag frågade min läkare om man kan göra något mer för att öka slemhinnans tjocklek. Den enda lösning han hade var att komplettera tabletterna med östrogenplåster, och det ska jag i så fall prova nästa cykel.

    Någon annan som har varit i samma situation???

  • Äldre 16 Feb 13:58
    #4

    Ja min slemhinna är ju bara 6mm dag 14. Jag har ätit Membrasin/Mambra7 (naturmedicin)i en månad så jag får se på ultraljudet imorgon om det hjälpt och gjort slemhinnan tjockare denna gång..

  • Lattem­aja
    Äldre 17 Feb 08:19
    #5

    Skriv gärna och tala om hur det har gått. Vet du vad naturmedicinen innehåller?

    Någon annan med samma problem?

  • Äldre 17 Feb 09:24
    #6

    Idag var jag och Marcus till fertilitetsenheten och gjorde ultraljudskontroll. Det visade sig att slemhinnan inte blivit tjockare. Den var fortfarande 6 mm. Läkarna ansåg dock inte att det gjorde något eftersom jag har treskiktad slemhinna, vilket tydligen är bra.

    Den medicin jag ätit har varit Membrasin/Mambra7 4tabletter om dagen. Läste dock att dte kan ta några 2-3 månader innan det hjälper

  • Lattem­aja
    Äldre 17 Feb 10:57
    #7

    Min slemhinna är också treskiktad, men för tunn. Min läkare vill inte återföra något embryo om den är mindre än 7 mm.

    Jag läste i en annan tråd att zink är bra för slemhinnan. Vet du om det är zink som Membrasin/Mambra7 innehåller???

  • Äldre 17 Feb 11:40
    #8

    jag har ätit zink också... membrasin och så innehåller havtornsextrakt..omega 6...

  • geten
    Äldre 17 Feb 11:41
    #9

    Har också ganska tunn slemhinna men den är treskiktad. Den har varit mellan 4-7mm men när vi skulle göra ivf så växte den till sig till 10mm (fick dock avbryta ivf av andra anledningar).
    Men min läkare sa minst 6mm, hon hade dock varit med om att det blivit lyckade graviditeter när slemhinna endast var 4mm...
    ...så det tycks ju inte vara något exakt att den måste vara si eller så tjock.

  • Äldre 17 Feb 12:37
    #10

    Åh geten, nu gav du mig hopp :)
    Hur snabbt växte den från 4-7mm till 10 mm?
    Vilken dag i menscykeln var den 10mm?


    geten skrev 2009-02-17 11:41:11 följande:
    Har också ganska tunn slemhinna men den är treskiktad. Den har varit mellan 4-7mm men när vi skulle göra ivf så växte den till sig till 10mm (fick dock avbryta ivf av andra anledningar).Men min läkare sa minst 6mm, hon hade dock varit med om att det blivit lyckade graviditeter när slemhinna endast var 4mm......så det tycks ju inte vara något exakt att den måste vara si eller så tjock.
Svar på tråden Hur tjock ska slemhinnan vara???