• Anonym (anar)
    Äldre 30 Jan 10:23
    11824 visningar
    20 svar
    20
    11824

    dagen efter piller...ni som tagit

    Ni som tagi ett dagen efter piller nångån.
    Hur mådde ni?
    Kände ni av pillret?
    Är de farligt på nått sätt?

    Jag och min sambo hade oskyddat sex i går kväll och tror jag har äl just nu....kom på för sent.

  • Svar på tråden dagen efter piller...ni som tagit
  • Anonym
    Äldre 30 Jan 10:36
    #1

    Jag hade inga biverkningar alls av dagen-efter-piller. Men sånt är ju väldigt individuellt. Dagen-efter-piller är inte farliga.

  • Anonym
    Äldre 30 Jan 10:48
    #2

    Mådde illa som fan men inget annat...

  • Anonym
    Äldre 30 Jan 10:54
    #3

    märkte ingenting. mådde som vanligt.
    gå iväg til apoteket TS, bra att ta det som snart som möjligt efter oskyddat sex.

  • miss Y
    Äldre 30 Jan 10:59
    #4

    Märkte ingenting, ingen blödning, inget illamående.
    En vän till mig fick en stor blödning efteråt.
    Så det kan ju variera.

  • Jess19­83
    Äldre 30 Jan 11:10
    #6

    men sen är det jhu inte säkert att du blir gravid för ägget kanske var obefruktlingsdugligt eller dylikt--

  • Anonym (dagen efte)
    Äldre 30 Jan 11:20
    #7

    Hej

    För många år sen tog jag ett dagen efterpiller men blev ändå gravid.
    Fattar inte att dom finns när dom ej funkar.
    Jess1983: Så märkligt att dom inte funkar när man har ÄL.

  • Jess19­83
    Äldre 30 Jan 11:24
    #8

    ja visst är det, det är jhu då man vill att dom ska hjälpa. Själv förstod jag inte riktigt vad läkaren menade så jag bara tror att det är så att dom fungerar några dagar innan men har ägget hunnit blivit befruktat så fungerar dom inte!

  • BebisV­agga
    Äldre 30 Jan 11:25
    #9

    jag tog det i tonåren en gång.. var som en liten p pilla så märkte ingenting..

    vert ju dock inte om jag skulle ha blivit gravid ändå, men ingen bebis kom iaf..

  • Anonym
    Äldre 30 Jan 11:27
    #10

    Jag har tagit dagen efter-piller masssssssssssssssssssssssssor av gånger. Har aldrig märkt av det på något sätt alls förutom att min mens kommit någon dag tidigare än vanligt. Men annars ingenting, inget illamående och inga smärtor.

  • Jess19­83
    Äldre 30 Jan 11:27
    #11

    hittade detta på apotekets hemsida

    Läkemedlen är så kallade akut p-piller, det vill säga de är avsedda att tas efter oskyddat samlag för att förhindra graviditet. Det antas att medlet hämmar ägglossningen och att det också kan motverka att ett befruktat ägg fäster i livmodern.

    Där sägs det jhu att det hämmar ägglossningen, då funkar det jhu bara om man inte haft ägglossning ännu.

    Men har man ägglossning när man har samlaget så står det att det "kan" motverka att ägget fäster i livmodern.

    Men chansen är inte så stor att det gör det med tanke på att mina vänners läkare sagt att det inte fungerar om man har ägglossning!

  • Anonym
    Äldre 30 Jan 13:08
    #12

    Jag har tagit dagen-efter 3 gånger. Mådde jätteilla första gången, sen föreslog nån att man skulle köpa åksjuketabletter samtidigt när man ändå var på apoteket!

    Fungerade hundraprocentigt! Inget illamående de andra gångerna

  • Anonym (K)
    Äldre 30 Jan 15:55
    #14

    Jag blev väldigt illamående och kräktes efter ett par timmar. Men det verkade fungera iaf, för jag blev inte gravid.. Farligt är det väl inte så vida du inte är överkänslig mot något av innehållet. Läs på bipacksedeln! :)

  • Anonym (K)
    Äldre 30 Jan 15:59
    #15

    Se till att ta pillret så fort som möjligt, redan idag. Inte senare än 72 timmar (3 dygn) efter oskyddat sex. Om du blir illamående och kräks inom 3 timmar efter du tagit medicinen ska du genast ta en ny dos igen.
    För att vara säker på att akut p-pillren haft önskad effekt bör du göra ett graviditetstest efter 3-4 veckor.

  • Anonym (anar) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 16:02
    #16

    tack för alla kommentarer.

    Hur länge efter att man haft sex kan man ta ett dagen efter piller?

  • Äldre 30 Jan 16:22
    #17

    Jag mådde illa som fan och blev jättetrött...


    Det växer en Elsa i min mage!
  • Anonym (K)
    Äldre 30 Jan 19:35
    #18

    Anonym (anar) skrev 2009-01-30 16:02:45 följande:


    tack för alla kommentarer. Hur länge efter att man haft sex kan man ta ett dagen efter piller?
    Se till att ta pillret så fort som möjligt, redan idag. Inte senare än 72 timmar (3 dygn) efter oskyddat sex. Om du blir illamående och kräks inom 3 timmar efter du tagit medicinen ska du genast ta en ny dos igen.
    För att vara säker på att akut p-pillren haft önskad effekt bör du göra ett graviditetstest efter 3-4 veckor.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 1 Feb 12:42
    #19

    Jag tog ett sånt piller för några veckor sedan. Efter en vecka fick jag en blödning ungefär som mens och trodde då att det var mensen som var 2 veckor tidig. Men nu, ungefär när jag skulle fått min mens (om jag inte tagit pillret) så fick jag ytterligare en blödning, fast det var jättelite och inte så mycket färskt.

    Vilket ska jag räkna som mens? Var det förra fast den var tidig, eller var det den här som kom när den borde ha kommit fast var pyttelite?

    I övrigt fick jag inga biverkningar alls.

  • Petra med små
    Äldre 1 Feb 13:29
    #20

    Jag började blöda och mådde tokilla i tre dagar.

    Tro det eller ej men det blev en son ändå!

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 12:27
    #21

    Jag har inte fått några biverkningar när jag har tagit.

    Tänk på att effekten minskar för varje dygn du väntar med att ta pillret efter samlag. Och inte mer än 3 dygn (72 timmar) efter samlaget. Sen är det ju inte säkert att det funkar ändå. Har ägget redan fäst så spelar det ingen roll, pillret avbryter inte en graviditet, hjälper bara till så att ägget (förhoppningsvis) inte fäster.

  • Thu 17 Sep 2020 08:00
    #20

    Jag fick äggstocksvridning av akut piller. Slutade med akut operation och borttagning av äggstockledare.

    ... visst jätte sexigt med mannen som kommer i en men inte minsta värt besväret. Jag kanske t o m har minskade chanser bli med barn i framtiden.

    Fucka inte upp er kropp

Svar på tråden dagen efter piller...ni som tagit