• Lejonm­amman
    Äldre 30 Jan 22:21
    2151 visningar
    12 svar
    12
    2151

    Hur förminska AVI film ?

    jag har 2 ultraljudsfilmer på ca 80 MB styck som jag vill förminska så jag kan maila dom.
    Hur gör jag?
    Vllket program kan jag använda?

  • Svar på tråden Hur förminska AVI film ?
  • Jesspa­80
    Äldre 30 Jan 22:43
    #1

    www.skickafilen.se/ eller nåt sådant så slipper du ändra något.

  • Lejonm­amman
    Äldre 30 Jan 23:03
    #2

    tack Jesspa80 men jag vill gärna göra om dom.

  • Äldre 31 Jan 06:19
    #3
  • Äldre 31 Jan 12:39
    #4

    Många mailboxar klarar ju max 5 MB.
    Det finns inte en chans att komprimera en film på 80MB ner till 5 MB.

    Antingen gör som Jesspa80 föreslår, eller också skaffa ett program som splittar filmen i mindre delar. Men det kräver programvara hos både avsändare och mottagare. Dessutom måste ju varje liten bit som skickas hämtas hem av mottagaren innan nästa kam skickas. Synnerligen tidsödande alltså.

  • Äldre 31 Jan 15:53
    #5

    avi-filer som jag filmat med min digitalkamera brukar jag göra mindre i Windows Movie Maker. Jag testade med en film som är 90 MB och den går att få ner till 800 kB. Blir liten filmruta och inte särskilt bra kvalitet men man ser i alla fall vad som händer på filmen. Väljer man att göra den 2 MB stor så blir kvaliteten något bättre. Så visst går det att komprimera en film så mycket, sen beror det ju på om man kan nöja sig med det resultat som blir. Men det tar ju bara någon minut att testa så kan man ju se själv vad man tycker.

  • Äldre 31 Jan 15:54
    #6

    Ska kanske tillägga att de då inte är i avi-format längre utan i Windows-format (wmv).

  • Äldre 31 Jan 17:35
    #7

    Jag har ingen erfarenhet av Windows Movie Maker.
    Kan det, med tanke på den väldigt begränsade bildkvalité som normalt finns på en ultraljudsfilm, finnas så särskilt mycket kvar att titta på när 98-99% är bortkomprimerat?

  • Äldre 31 Jan 17:47
    #8

    klart det går, varför så negativ :) gör det till en flsahfilm tex
    Pappa G skrev 2009-01-31 12:39:01 följande:


    Många mailboxar klarar ju max 5 MB. Det finns inte en chans att komprimera en film på 80MB ner till 5 MB. Antingen gör som Jesspa80 föreslår, eller också skaffa ett program som splittar filmen i mindre delar. Men det kräver programvara hos både avsändare och mottagare. Dessutom måste ju varje liten bit som skickas hämtas hem av mottagaren innan nästa kam skickas. Synnerligen tidsödande alltså.
  • Äldre 31 Jan 18:54
    #9

    Här är min film som från början var ca 90 MB och som nu är under 1 MB. Som sagt ganska pixlig men visst ser man väl vad den föreställer:



    Fungerar det inte att länka till en video finns den bland mina filmer och heter Fyrverkeri.

  • Äldre 31 Jan 21:02
    #10

    Mitt favoritprogram i detta hänseende är ffmpeg då det har två ganska goda egenskaper:
    1. Klarar alla tänkbara format
    2. Är gratis.

    ffmpeg.mplayerhq.hu/

  • Lejonm­amman
    Äldre 31 Jan 23:59
    #11

    tack alla!
    Jag förminskade filemrna med windows movie maker och det blev ok kvalitet. Lade ihop filemrna och la till och med på lite musik, spara den till 4 MB.

    så nu ska dom mailas

  • Äldre 1 Feb 10:03
    #12

    kul, det kommer nog bli uppskattat


    Lejonmamman skrev 2009-01-31 23:59:43 följande:
    tack alla! Jag förminskade filemrna med windows movie maker och det blev ok kvalitet. Lade ihop filemrna och la till och med på lite musik, spara den till 4 MB. så nu ska dom mailas
Svar på tråden Hur förminska AVI film ?